Twinkle | Digital Commerce

Non-food detailhandel maakt vrij val

2017-11-08
300202
  • 1:58

Nederlandse detaillisten die geen voeding of genotsmiddelen verkopen, zagen hun omzet afgelopen maart met 11,9 procent afnemen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het verkochte volume daalde met 13 procent. Verkopers op afstand noteerden opnieuw groei, een kleine 6 procent.

Dat blijkt uit cijfers van die het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) vanochtend heeft gepubliceerd.

Klappen
Terwijl food-retailers hun omzetten in maart met 4,2 procent zagen stijgen, overigens geheel het gevolg van het gestegen prijsniveau, beleefden non-food retailers die primair offline verkopen een zeer moeilijke maand. Doe-het-zelfwinkels, kledingwinkels en textielsupermarkten kregen ‘de grootste klappen’, schrijft het CBS. Hun inkomsten kwamen afgelopen maart respectievelijk 21, 17 en 12 procent lager uit dan vorig jaar. Binnen de non-food wisten alleen drogisterijen hun omzet op peil te houden.

Koopdagen en het weer
Het CBS tekent aan dat de samenstelling van de koopdagen afgelopen maart minder gunstig was dan vorig jaar. Het negatieve effect hiervan op de omzet wordt geschat op zo’n 2 procent. ‘Sommige branches hebben mogelijk last gehad van het relatief koude weer in maart’, nuanceert het bureau verder.

7,7 procent omzetdaling in eerste kwartaal
In het eerste kwartaal van dit jaar leverden non-food retailers 7,7 procent van hun omzet in vergeleken met de maanden januari, februari en maart in 2012. Het volume daalde nog harder, met 9,1 procent. In 2012, ook al geen gemakkelijk jaar, daalde de omzet van deze fysieke winkeliers met 3,8 procent.
 
Verkopers op afstand
Volgens het CBS noteerden ‘postorderaars en internetwinkels’ afgelopen maand een omzetplus van 6,3 procent. Winkeliers die hun omzet voornamelijk danken aan verkoop op afstand sloten het kwartaal af met een plus van 5,4 procent. Ondanks de afnemende retailbestedingen zien webwinkeliers hun inkomsten dus nog altijd groeien.

Dramatisch
Op Multichannel 2013 noemde Frank Quix van Q&A Retail & Consultancy de vooruitzichten voor de Nederlandse non-food retail vorige maand dramatisch. ‘Maar internet is de grote boosdoener niet.' Quix wees onder meer op de vergrijzing, de krimpende beroepsbevolking en het lage consumentenvertrouwen. ‘Het wordt nooit meer zoals vroeger’, zei hij, ‘en de crisis is niet iets wat weer voorbij gaat, maar een nieuwe realiteit.’

Minder winkels
Quix verwacht dat het winkelaanbod alleen in de twintig grootste Nederlandse steden nog zal groeien, terwijl het aantal winkels in de circa vierhonderd andere gemeenten zal afnemen.

 

UPDATE:
De cijfers in dit artikel zijn bijgesteld naar aanleiding van een conjunctuurbericht van het CBS op 5 juni 2013.