Twinkle | Digital Commerce

V&D: 692 procent meer tablet-verkopen in een jaar

2017-05-27
192195
  • 1:57

V&D realiseerde in het eerste kwartaal van dit jaar 692 procent meer verkopen op tablets dan in het eerste kwartaal van 2012. De bijbehorende omzet steeg met 488 procent. Tablets tekenen voor niet minder dan 94 procent van V&D’s mobiele omzet.

Dat vertelde Roy Machielsen van Strawberries gisteren op Multichannel 2013. De consultant liet zien dat ook de smartphone-verkopen bij klant V&D in een jaar tijd explosief zijn gegroeid; 533 procent extra transacties brachten 363 procent meer omzet in het laatje. En dat, benadrukte hij, terwijl het mobiele verkeer (smartphones en tablets) in een jaar tijd met ‘slechts’ 256 procent groeide. Ook het rendement per mobiele bezoeker nam dus flink toe.

13 procent omzet via mobiel
Volgens Machielsen bedraagt het mobiele aandeel in V&D’s online omzet inmiddels 13 procent. Het overgrote deel daarvan (94 procent) komt voor rekening van tablets, de rest van smartphones. Het mobiele ‘verkeersaandeel’ is groter: 31 procent van het online bezoek aan de nummer 37 van de Twinkle100 komt binnen op mobiele apparaten, waarbij tablets tekenen voor tweederde van de traffic.
 
Mobiele kanalen
Met behulp van Strawberries werkte V&D afgelopen jaar aan de optimalisatie van zijn website voor tablets. Voor smartphones werd aan het eind van afgelopen zomer een dedicated mobiele site opgetuigd: m.vd.nl. V&D beschikt ook over apps voor iOs en Android die fungeren als ‘wrapper’: bezoekers worden vanuit de apps naar de (geoptimaliseerde of mobiele) site van V&D geleid.



Mobiel omzetaandeel
V&D’s mobiele omzetaandeel van 13 procent ligt lager dan dat van Twinkle100-aanvoerder RFS Holland Holding in het afgelopen boekjaar; Wehkamp.nl, Create2Fit en Fonq.nl realiseerden samen 125 miljoen euro mobiele omzet, goed voor 22 procent van alle webverkoop.

M-commerce Monitor
Uit de gisteren verschenen M-commerce Monitor bleek dat 6 procent van de Nederlandse online consumentenbestedingen tot stand komt op smartphones en tablets. De iPad is in Europa, en zeker in ons land, het dominante device voor m-commerce.

Investeren in smartphones
V&D’s e-commerce manager Noël Manning liet eerder dit jaar weten dat V&D de komende periode echter vooral zal investeren in zijn aanwezigheid op mobiele telefoons: ‘De smartphone moet zijn volledige potentieel nog bereiken’, zei hij in MarketingTribune. ‘De mobiel is steeds meer de centrale ID van een persoon en dat biedt legio connectiemogelijkheden.’ In de loop van dit jaar zal V&D zijn loyaliteitsconcept beschikbaar maken voor mobiele apparaten.