Twinkle | Digital Commerce

Durk Jan de Bruin: 'Go mobile or die!'

2017-05-28
180101
  • 4:38

Mobiel is een breed begrip; tablets en telefoons zijn eigenlijk twee heel verschillende apparaten. De tablet wordt 95 procent van de tijd in huis gebruikt, als vervanger van de desktop. Met name ’s avonds op de bank grijpen consumenten naar dit apparaat. De smartphone gebruikt de consument veel meer overdag en buitenshuis. Omdat het gebruik van de tablet en de smartphone zo anders is, moet u voor ieder apparaat een eigen strategie ontwikkelen. In dit eerste deel van de serie ‘Go mobile or die!’ wordt ingegaan op de strategie voor de tablet.
 
Tekst: Durk Jan de Bruin
Beeld: Thomas Fasting

Het aantal tabletgebruikers is meer dan verdubbeld in 2012; in Nederland zijn er momenteel zo’n 4,3 miljoen. Wehkamp.nl verwacht dat binnen twee jaar de helft van hun omzet via tablets komt. Tablets zijn de toekomst van e-commerce. Deze trend is niet te stoppen. Maar hoe speelt u daar als webwinkelier op in?




Stap 1: maak uw webwinkel tabletvriendelijk
De meest voor de hand liggende eerste stap is het tablet friendly maken van uw bestaande webwinkel. Dit doet u door linkjes te vervangen door buttons, niet te veel informatie te tonen en de site vingervriendelijk te maken. Het is toch prachtig om met één vingerbeweging door de verschillende productfoto’s te bladeren? Op internet kunt u veel informatie vinden over het tabletvriendelijk maken van uw webwinkel. Wacht hier niet te lang mee! Voorbeelden van bedrijven die een strak en mooi webdesign hebben op zowel de desktop als de tablet zijn Wehkamp.nl, Nike.com en Hunkemoller.nl. Bekijk ze maar eens.

Alternatief 1A: maak een aparte tabletwinkel
U kunt ook naast uw webwinkel een aparte mobiele winkel opzetten, net zoals de Bijenkorf heeft gedaan. Als een consument op een iPad naar www.debijenkorf.nl gaat, wordt hij automatisch doorgeschakeld naar de mobiele webwinkel m.bijenkorf.nl. Hetzelfde verhaal geldt voor Staples.com. Het voordeel van een aparte tabletsite is dat u er vrijer mee kunt experimenteren en zo sneller kunt ontwikkelen. Het nadeel zijn de hogere onderhoudskosten; er moeten immers steeds twéé winkels worden aangepast.

Alternatief 1B: responsive design
Voorheen werden webwinkels ontworpen op een vaste breedte. Bij een responsive webwinkel is er geen vaste breedte ingesteld. De site past zichzelf aan, afhankelijk van de schermresolutie. Op deze manier ziet uw online winkel er goed uit op zowel een smartphone, iPad, laptop en desktop.
Responsive design is een mooie oplossing die steeds populairder wordt, en die u gelijk kunt meenemen bij de bovengenoemde opties. Groot voordeel is dat als uw productpagina via Google of Facebook wordt gevonden, deze op alle devices goed wordt getoond. Een bijkomend voordeel is dat u één winkelmandje kunt implementeren voor alle apparaten. Zo kan een klant ‘s avonds het winkelmandje vullen met de tablet en de dag daarna afrekenen met de smartphone. Maar voordat u een responsive design gaat implementeren, is het zinvol na te denken over uw smartphonestrategie. Mogelijk wilt u de smartphone heel ergens anders voor inzetten. In deel twee van dit artikel (in Twinkle 5-2013) leest u meer daarover.

Stap 2: een eigen, native app
Als u stap één heeft uitgevoerd, zou het een logische vervolgstap kunnen zijn om ook producten via een app te gaan verkopen. Alle grote Amerikaanse webwinkels als Amazon, Fab en Zappos hebben prachtige tabletshops. Het is de moeite waard om hier eens naar te kijken in de App Store of Android Market; er zitten echt waanzinnig mooie pareltjes tussen. Een native app is een prachtig visitekaartje, maar zeer kostbaar. Moet u zelf ook een native app ontwikkelen? Wat zijn de kosten? Wat levert het op? Hoe lang gaat zo’n app mee? En moet het voor iOS, Android, BlackBerry én Windows 8? Wilt u net als die Amerikanen zelf een eigen tablet-app gaan ontwikkelen, dan is het aan te raden om dit alleen te doen als u genoeg geld heeft of als uw app niet te ingewikkeld is. Een mooi voorbeeld van zo’n native app is die van Thuisbezorgd.nl. Deze app ziet automatisch waar u bent en toont vervolgens de restaurants bij u in de buurt.

Alternatief 2A: een hybride app
De makkelijkste manier om uw tabletwinkel in de App Store te krijgen, is gebruik te maken van een hybride app. Dat is een ‘jasje’ om uw reeds bestaande mobiele tabletwinkel heen, zodat deze kan worden opgenomen in de App Store of Android Market. Omdat het eigenlijk gewoon uw mobiele webwinkel is, mist u wel wat van de mogelijkheden van een echte native app. Maar het is een goedkope oplossing en wijzigingen zijn heel snel door te voeren. Voorbeelden van hybride apps zijn Appie en de apps van LinkedIn en de Bijenkorf.

Alternatief 2B: app op commissiebasis
Als u niet teveel wilt investeren, kunt u ook de strategie van Bol.com hanteren. Die laat andere partijen apps ontwikkelen op basis van hun API. Kijk maar naar de apps Warenhuis, Voordeel en Blits. Deze verkopen het assortiment van Bol.com, maar zijn gemaakt door partners. Bol.com doet de uitlevering van de bestelling en ontvangt de betaling, de partner ontvangt daarover commissie. Het voordeel voor Bol.com is dat ze niet hoeven te investeren in de langdurige en kostbare ontwikkeltrajecten van een app. U kunt op deze manier ook goedkoop een eigen app laten maken. Dit doet u door met een bureau samen te werken dat gratis of goedkoop een app voor u wilt ontwikkelen. De afrekening gebeurt op basis van commissie. Voordeel is dat u zo een mooie app kunt krijgen onder uw eigen naam, zonder veel te investeren. Nadeel is dat u mogelijk zeggenschap mist en de kwaliteit tegen kan vallen. Het zal hard gaan de komende jaren en u kunt uw kop niet in het zand steken, dus ‘go mobile or die’!

Durk Jan de Bruin is internetondernemer via E-diensten.nl en oprichter van Startpagina/mijnWinkel.nl.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2013.




NB: In Twinkle 5-2013 wordt in deel twee van dit artikel dieper ingegaan op de mogelijkheden van de smartphone en hoe u daar een goede strategie voor kunt opstellen.