Twinkle | Digital Commerce

McGregor wil online investeringen offline terugverdienen

2017-11-08
180101
  • 1:59

McGregor heeft een webwinkel geopend voor zijn winkelketen Adam Brandstore. Het Nederlandse modebedrijf plaatst binnenkort bestelzuilen in alle vijftig vestigingen om de verkoop aan te jagen. Ook ziet McGregor brood in bestelzuilen bij eigen merkwinkels en bij shop-in-shops in andere winkels.
 
Dat zei Gerrit Spijksma, algemeen directeur van McGregor Retail, vanmiddag op Multichannel 2013. Hij was verantwoordelijk voor de realisatie van de webwinkel van Adam Brandstore, een ‘langzaam en moeizaam project’, zei hij in de Utrechtse Jaarbeurs. ‘Ik zie het als een geluk en een ongeluk dat ik er zelf bij betrokken ben geweest. Het heeft wat gebroken nachten gekost.’

Implementatie Magento
De door Strawberries ontworpen webwinkel van Adam Brandstore is gebouwd op Magento. McGregor moest tijdens het implementatieproces afscheid nemen van partner Realvine: ‘Het begon met het verschuiven van deadlines’, aldus Spijksma, ‘maar driekwart jaar nadat wij getekend hadden gingen ze failliet. Niet door te weinig, maar door te veel projecten. Een voordeel van Magento is dat er veel implementatiepartners voor zijn. Van doorslaggevend belang is wel de goede te selecteren.’

Adam.nl
McGregor besloot voor Adam Brandstores in zee te gaan met ISM eCompany, sponsor van het theater waarin Spijksma vanmiddag zijn verhaal deed. Eind februari ging de webwinkel live. Op Adam.nl wordt net als in de winkels kleding van McGregor, Gaastra en Adam aangeboden (allemaal onderdeel van de McGregor Fashion Group) en van andere mannenmerken in het hogere middensegment. De meeste Adam Brandstores zijn eigen winkels van McGregor, twee worden er geleid door franchisenemers.

‘Groter dan iPads’
Om de long tail in de winkel aan te boren plaatst McGregor binnenkort zuilen in de Adam Brandstores: ‘We hebben ze al in huis, maar we bouwen alleen nog aan de juiste interface’, aldus Spijksma na zijn presentatie tegen Twinkle. ‘De schermen zijn groter dan iPads, want die vinden we te klein voor een goede beleving.’

Zuilen bij anderen
De bestelzuilen krijgen ook een plek in de mono brand stores die de McGregor Fashion Group exploiteert voor zijn eigen merken. Idealiter, maakt Spijksma duidelijk, krijgen ze ook een plek op de vloer van andere retailers die merken van het modeconcern voeren: ‘Dan kun je je afzet vergroten en daar samen van profiteren. Zo kun je de extra distributiekosten die samenhangen met het optuigen van het online kanaal terugverdienen.’


Multichannel 2013
U kunt ook morgen nog naar Multichannel 2013. U programma vindt u hier. U kunt  zich gratis inschrijven.