Twinkle | Digital Commerce

Mobile manager Bol.com: 'Wij verkopen geen content, wij verkopen producten'

2017-05-28
180101

Bol.com heeft een API, waarmee derden hun eigen app of webwinkel kunnen bouwen rondom (delen van) zijn assortiment. Maurice Jongerius, manager mobile bij Bol.com, ligt deze strategie toe in een artikel van Leonieke Daalder op Marketingfacts.nl.

Tekst: Leonieke Daalder

Bol.com biedt 7 miljoen producten te koop aan. Mensen schaffen die producten voor een belangrijk deel nog steeds aan via de oude vertrouwde desktop, maar inmiddels zijn tablets en smartphones ieder verantwoordelijk voor 15 procent van de traffic. Dat klinkt misschien niet indrukwekkend, maar wanneer je hoort dat mobiel een jaar geleden goed was voor maar 6 à 7 procent van het verkeer, dan weet je: dit is een groeimarkt.

Het aandeel van mobiel mag dan nog bescheiden zijn, het heeft al grote implicaties voor Bol.com. ‘Het beïnvloedt de dagelijkse business echt wel’, zegt Jongerius. Er moeten mensen voor worden vrijgemaakt en er moet worden nagedacht over Google-optimalisatie, AdWords, marketing en meer. En dat terwijl de opbrengsten duidelijk achter blijven bij de inkomsten via de desktop.'

Jongerius vervolgt: ‘Smartphones zijn nog lastig voor revenue. Advertentiegelden blijven achter. Er zijn heel veel mensen die starten op hun telefoon als een soort vooronderzoek en die de aankoop later op een desktop afronden. De conversie kijken/kopen is absoluut lager dan op de desktop. Dat heeft toch te maken met een kleiner scherm en het feit dat betalen via telefoon nog niet ideaal is.’

Wat er op dit moment via de mobiel verkocht wordt zijn de producten die echt goed lopen. Die zijn vrijwel altijd gebonden aan de actualiteit. ‘Afgelopen december bevatte 1 op de 10 orders op de mobiel één van de titels van 50 tinten grijs: dat is absurd veel. Dat heeft met de hype te maken’, zegt Jongerius.

‘Zijn waar de mensen zijn’
Maar hype of niet: mobiel groeit en wordt steeds belangrijker. Om zoveel mogelijk klanten ook via die weg zo goed mogelijk te bedienen, heeft Bol.com ervoor gekozen een API beschikbaar te stellen aan geïnteresseerde partijen. Die mogen dan hun eigen app of winkel bouwen op de Bol.com-voorraad. Inmiddels zijn er al zo’n vijftien apps of diensten die dat doen. Zowel op smartphones als op tablets. ‘We worden geconfronteerd met een partij die zegt: "Jullie bedienen de tabletmarkt verkeerd". Daar zit een kern van waarheid in. (…) Door middel van de API kunnen wij zijn waar het publiek is. Het sluit heel erg aan bij onze strategie. Wij verkopen geen content, maar wij verkopen producten’, aldus Jongerius.

Externe bouwers moeten zich bij Bol.com melden voor het verkrijgen van een key. Jongerius: ‘Je hoeft vooraf geen toestemming te vragen, maar als je commissie wilt krijgen, een percentage van de opbrengst, dan moet de dienst wel zijn goedgekeurd.’ Een buitengewoon interessant model voor derden. Zij hoeven geen grote voorraden te beheren. En ook het versturen van producten en het afrekenen verloopt altijd via Bol.com, wat veel bedrijfjes ook vooraf duidelijk maken. ‘Het versterkt de betrouwbaarheid van je dienst: dat er een groot betrouwbaar merk achter zit’, legt Jongerius uit.

Volgens Jongerius is het een win-win-model. De samenwerking levert winst op voor alle partijen. Jongerius: ‘Je moet ook heel nauw contact hebben met de ontwikkelaars: wat willen ze, maar ook wat zijn de spelregels? Wat mag er wel en niet? Wij krijgen ook de bèta-versies van de diensten te zien, dat willen developers graag met ons delen. Het is een heel natuurlijke organische manier dat we die samenwerking hebben.’

‘Twitter had geen businessmodel’
Het model dat Bol.com hanteert doet sterk denken aan de vrijheid die een bedrijf als Twitter ook heeft gekend. Ook Twitter gaf een API vrij waarmee derden diensten konden bouwen. Toen dat echter een (te?) groot succes bleek, heeft het bedrijf de teugels weer aangetrokken en is Twitter toch weer zelf gaan bouwen. In theorie ook een mogelijkheid wanneer het over Bol.com gaat. Jongerius acht die kans echter klein: ‘Het verschil met Twitter is: zij hadden geen businessmodel. Zij verdienden geen geld. Theoretisch kunnen we op elk moment alles weer dicht zetten, maar ik verwacht niet dat het die kant op gaat. Daar is het te succesvol voor. Zowel voor ons, als voor developers, als voor de klanten.’

Want ook die laatste groep wordt er beter van volgens Jongerius. Externe partijen kunnen veel beter dan Bol.com zelf inzoomen op nichemarkten. En daar waardevolle content aan toevoegen. Zo zijn er kooksites met heel veel recepten die door een koppeling met Bol.com de bijbehorende producten als pannen of kookboeken verkopen. Jongerius: ‘Je kunt binnen de API eindeloos filteren op onderwerpen. We bieden ook widgets aan waarmee je binnen tien minuten een eigen winkel hebt. De hoogste commissie is 8 procent op boeken, elektronica is wat lager. Het verschilt per categorie en hoe goed je het doet, dus hoeveel je verkoopt.’
 
Leonieke Daalder is schrijfster voor Fast Moving Targets. Ze publiceerde dit artikel op Marketingfacts.nl.