Twinkle | Digital Commerce

Heineken komt met e-commerce platform

2017-11-08
180101
  • 1:25

Heineken maakt zich op voor de lancering van een eigen e-commerce platform, dat een brug moet slaan tussen sales en marketing. Op het platform zullen in eerste instantie producten als bierglazen en paraplu’s met logo’s van merken uit de Heineken-stal worden verkocht.
 
Dat meldt Marketing Week. Het Britse vakblad interviewde Jacco van der Linden, de Nederlandse marketingdirecteur voor Heineken in de UK. Door een directe online verkoopoptie te koppelen aan marketingactiviteiten voor bijvoorbeeld Desperados en Strongbow, hoopt de brouwer diepere klantinzichten te vergaren. Die zouden Heineken moeten helpen om sneller te (re)ageren in de almaar competitiever wordende West-Europese biermarkt.

Rol e-commerce
‘E-commerce gaat een belangrijkere rol spelen in de stappen die we gaan zetten om als bedrijf vooruitgang te boeken', aldus Van der Linden tegen Marketing Week. 'In onze groeiplannen voor zowel de bier- als de cidermarkt wordt e-commerce van betekenis. Samen met klanten gaan we bouwen aan een compleet e-commerce platform.’

Facebook
Heineken experimenteert al even met directe online verkoop op de Britse markt: via de Slingshot tool kunnen Facebook-fans van de brouwer direct aankopen doen. Concurrent AB Inbev deed daar ook al ervaring mee op.

E-commerce belangrijker voor fabrikanten
Naar verwachting is Heineken straks de eerste brouwer met een eigen ‘e-commerce hub’, maar volgens Van der Linden zeker niet de laatste: ‘Dit soort platforms zal een grotere rol gaan spelen in de manier waarop bedrijven in FMCG (fast moving consumer goods) hun merken aan de man brengen.’
 
Lees ook:
- 6 argumenten voor directe verkoop van fabrikanten (8 mei 2013)
- Fabrikanten staan op keerpunt met e-commerce (7 mei 2013)