Twinkle | Digital Commerce

Bespaar Continu nu ook op website bol.com

2018-06-13
19251082
  • 3:48

Bespaar Continu is per vanochtend ook beschikbaar op de responsive site van bol.com. Twinkle sprak met Gertjan Kleinhout, head of merchandising fmcg bij de Twinkle100-aanvoerder.

Kleinhout kondigde de uitbreiding van Bespaar Continu vorige week aan op Food & E-commerce in Utrecht. Inmiddels is het zover.

Bespaar Continu is afgelopen najaar app only begonnen. Waarom?
‘Eigenlijk waren daar drie redenen voor: ten eerste weten we dat de doelgroep van jonge gezinnen is oververtegenwoordigd als het gaat om app-gebruik. Daarnaast dwong het aanbieden van de service in een app ons tot scherpe keuzes en eenvoud in design. Ten slotte bood de app ons de flexibiliteit om klein te beginnen en te testen.’

Wat kwam er technisch kijken bij de uitbreiding naar www?
‘Onder de motorkap hebben we Bespaar Continu de afgelopen maanden steeds verbeterd. De uitbreiding naar www vergde vooral werk op het gebied van front-end design. Het moet goed draaien op desktops, maar ook voor mobiele gebruikers van de website. In dat ontwerp- en testproces maakten we gebruik van verschillende sprints.’

Wat verwacht je van deze uitbreiding? Kun je dat kwantificeren?
‘Sinds Bespaar Continu in oktober werd geïntroduceerd hebben we tienduizenden aanmeldingen voor de herhaalservice gekregen. Nu de dienst ook op de website beschikbaar is, verwachten we een sterke groei. De service komt onder de aandacht van veel meer van onze klanten. Bovendien kunnen we nu alle beschikbare middelen op het gebied van marketing en crm gaan inzetten. Denk aan nieuwsbrieven, bannering en programmatic advertising. Eerder was het niet zo efficiënt om Bespaar Continu enorm aan te jagen, omdat bezoekers van onze website de app moesten hebben of downloaden om de dienst te gebruiken. Je kunt je voorstellen dat zoiets impact heeft op de conversie. Al met al denk ik dat het klantbereik van Bespaar Continu de komende tijd zal vervijfvoudigen. Daarmee zal de groei van het gebruik significant zijn.’

Je vertelde dat er ook een massamediale campagne komt?
‘Klopt. Vanaf volgende week gaat er een integrale reclamecampagne van start, onder andere met spotjes op de radio en online advertenties op maar ook buiten bol.com.’

Wat is de boodschap van die campagne? Je vertelde op het congres dat Bespaar Continu stuurt op voordeel, gemak en ontzorging.
’In de commercials schetsen we een herkenbare probleemsituatie: er is iets op thuis, waar je behoefte aan hebt. Neem wc-papier. Je kunt dat voorkomen met Bespaar Continu, dan zit je nooit meer zonder. Bovendien kun je ook nog eens geld besparen.’

What’s in it voor fabrikanten?
‘Met Bespaar Continu belonen we de loyaliteit van klanten aan zowel bol.com als aan de merken van fabrikanten. We werken momenteel nauw samen met een goeie handvol fabrikanten. Ze zijn zeer geïnteresseerd om te leren, inzicht te krijgen in online aanschafgedrag. Kiezen consumenten voor een grote verpakking van iets per kwartaal, of eerder voor een kleinere verpakking per maand? Dat soort dingen.’

Staat er nog een uitbreiding van het assortiment van Bespaar Continu op de rol?
‘Ja, maar dan heb ik het niet over de categorieën: we richten ons op het assortiment voor dagelijkse verzorging. Wel zullen we binnen de huidige categorieën het aanbod gaan uitbreiden. Zodat straks bijvoorbeeld alle soorten en shampoo die bol.com verkoopt ook als herhaalbestelling geplaatst kunnen worden. Dat sluit aan bij de strategie van bol.com om klanten zoveel mogelijk keuze te bieden.’


Vorig voorjaar introduceerde bol.com een bezorgabonnement onder de vlag van Select. Zijn er nog kruisbestuivingen tussen Select en Bespaar Continu?
‘Het zijn twee zelfstandige prosposities om loyaliteit te bevorderen met gemak en service. Maar ze voorzien ieder in een eigen behoefte, bestaan autonoom naast elkaar.’

Kijkt Albert Heijn over de schouder mee?
‘We praten wel eens met elkaar, maar Bespaar Continu is echt een label van bol.com. Albert Heijn is zeer geïnteresseerd in wat wij leren, maar of en hoe ze overwegen een service als Bespaar Continu daadwerkelijk aan te gaan bieden, is aan hen.'

Wat kun je, tot slot, kwijt over de retentie van de herhaalservice?
‘Het is best lastig om daar echt iets over te zeggen, omdat we toch pas redelijk kort live zijn in de app. We zien heel divers gedrag, weten dat klanten de flexibiliteit en de vrijblijvendheid van de service waarderen. Dat ze wel eens overslaan, betekent niet dat ze ontevreden zijn, blijkt ook telefoontjes met klanten.’

Over Bespaar Continu
Bespaar Continu kwam medio oktober vorig jaar beschikbaar in de mobiele app van bol.com. De webwinkel spreekt van ‘jouw persoonlijke herhaalservice met producten voor elke dag, van shampoo en tandpasta tot wasmiddel en diervoeding.’ Kleinhout: ‘Niet per se de producten die heel leuk zijn om te shoppen, wel vervelend als je die dingen niet in huis hebt.’ Gebruikers kunnen kiezen uit duizenden artikelen van merkfabrikanten, die ze kunnen laten bezorgen in een frequentie naar keuze. Bol.com belooft de laagste prijs en biedt een combinatiekorting van 10 procent bij orders vanaf vijf producten. Gebruikers zitten nergens aan vast: ‘Overslaan kan altijd’, staat bij de uitleg, en: ‘We sturen niets zonder dat jij het wilt’.