Deutsche Post start een proef met particuliere kluisjes voor pakketen. Inwoners van Bonn kunnen een box bij hun huis laten plaatsen. Bezorgers van DHL, een dochterbedrijf van Deutsche Post, kunnen daar pakketjes in droppen als ze niet thuis zijn.
Deutsche Post ziet in het nieuwe concept een mogelijke oplossing voor de bezorging van onder meer dagelijkse boodschappen, tekende persbureau Bloomberg op uit de mond van CFO Lawrence Rosen.
Minder post, meer pakjes
Volgens Rosen nemen de Duitse online consumentenbestedingen flink toe – cijfers bevestigen dat – en daarmee wordt het gat met de Britse en de Amerikaanse e-commerce markt kleiner. Deutsche Post, dat net als PostNL kampt met afnemende volumes aan brievenbuspost, heeft volgens Bloomberg een aandeel van 40 procent op de groeiende Duitse pakketmarkt. In het afgelopen boekjaar verwerkte het bedrijf circa een miljard pakjes.
Verdienen aan online verkoop
De proef met kluizen aan huizen, die we in Nederland kennen van start-up Logibox, is slechts een van de initiatieven van Deutsche Post / DHL om meer te verdienen aan online verkoop. Het bedrijf investeert momenteel in zijn distributiecentra, waardoor snellere levering van online orders mogelijk moet worden.
Online retailers
Volgens Rosen reikt Deutsche Post de hand naar grote retailconcerns om de logistieke dienstverlening gezamenlijk te verbeteren. Met DHL’s MeinPaket wordt ondertussen een extra verkoopkanaal geboden aan zakelijke klanten uit het Duitse midden- en kleinbedrijf. Overigens is DHL zelf als online verkoper actief met websupermarkt Allyouneed.com, waarvan het sinds een half jaar geheel eigenaar is.
Packstations
DHL werkt al langer met zogenoemde Packstations voor click & collect in Duitsland. Een proef met een pakketautomaat van PostNL in ons land kreeg nog geen vervolg.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Deutsche Post test bezorgboxen bij woonhuizen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.