DHL wil zijn supermarktdochter Allyouneed.com een omzet push geven via zijn Packstations in Berlijn. Duitse consumenten die hun online orders komen afhalen bij één van de zestien pakketautomaten in de stad, kunnen daar direct mobiel hun boodschappen bestellen.
De Packstations zijn volledig beplakt met verse producten, meldt Allyouneed.com op zijn blog. Bij elk artikel, bijvoorbeeld prei, wortels en broccoli, is een QR-code vermeld die de klant met de Allyouneed.com-app kan scannen om daarna direct aan te schaffen:
Verleiden
DHL wil consumenten verleiden om bij het afhalen van een pakket ook boodschappen te bestellen. De mobiele order wordt op de gewenste dag bij de klant thuisgeleverd. Voor consumenten in Berlijn bezorgt DHL ook ’s avonds in tijdvakken van twee uur (18.00 uur tot 20.00 uur en 20 uur tot 22 uur).
Home plus
De DHL Packstations met QR-codes borduren voort op een initiatief van het Zuid-Koreaanse Home plus, dat in 2011 al begon met een virtuele supermarkt. Home plus genereerde volgens moederbedrijf Tesco 130 procent meer webomzet na de introductie van virtuele schappen onder de grond in Seoul.
Vakantiewinkel
In Nederland hebben onder andere Hema en Bol.com al eens geëxperimenteerd met scanmuren. Bol.com opende vorig jaar zomer een virtuele vakantiewinkel op Rotterdam CS, Hema bekleedde zijn etalages afgelopen december met barcodestickers waarmee voorbijgangers eenvoudig mobiel Hema-artikelen konden kopen.
Lees ook:
- De qr-code als verkoopkanaal (21-8-2012)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Duitsers doen boodschappen bij DHL-pakketautomaten
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.