Webwinkeliers vinden het vaak moeilijk om naast de verkoop via de eigen site de stap te maken naar de handel op marktplaatsen. Dale Traxler van Practicalecommerce.com stelde een lijst met tips samen over hoe e-commerce ondernemers dit het beste aan kunnen pakken.
Sommige online retailers mijden marktplaatsen als Marktplaats.nl en eBay, omdat zij denken dat hun aanwezigheid op dergelijke platforms de goede naam van het eigen merk schaadt. Dit is volgens Traxler niet het geval, mits de webwinkelier zich op een strategische manier op de marktplaats presenteert. Hiervoor is het nodig om van tevoren te bedenken hoe u de marktplaats wilt betreden.
Onafhankelijk
Het is allereerst belangrijk om te realiseren dat consumenten op de marktplaats het idee hebben alleen te kopen op de marktplaats zelf, zegt Traxler. De klant interesseert zich niet voor de achterliggende webshop en de bijbehorende merknaam, maar wel voor de snelle service van de verkoper op de marktplaats van wie hij een product heeft gekocht. De klant geeft om de producten die de verkoper aanbiedt, de prijs die hij daarvoor vraagt en hoe snel de verkoper een besteld artikel levert.
Het betreden van de marktplaats met alle producten uit de webshop is een groot risico, vertelt Traxler. De prijs van een product is vaak hoger dan die van andere producten uit dezelfde categorie op de marktplaats. Daarbij verandert het prijzen van de artikelen op het platform met de minuut, waardoor de webwinkelier continu de prijs voor een item op de eigen website gelijk moet trekken met die van hetzelfde product op de marktplaats.
Strategie
Traxler stelt een strategie op om te verkopen in zowel de eigen webshop als op een marktplaats.
Tip 1: open een marktplaatswinkel onder een andere naam dan die van uw webshop
Door onder een andere naam te opereren kunt u uw producten op een marktplaats verkopen zonder dat uw webshop daarbij betrokken is. Hierdoor beheert u de prijzen van de producten op de marktplaats en in de webshop afzonderlijk en zijn deze niet meer afhankelijk van elkaar. Over eventuele verwarring rond de verschillende merken van uw webshop en uw winkel op marktplaats hoeft u zich geen zorgen te maken, zegt Traxler. Een consument op een marktplaats klikt bijna nooit door naar een bijbehorende webshop, omdat hij in de veronderstelling is dat de winkel zich op de marktplaats bevindt.
Tip 2: start met een klein productassortiment
In uw marktplaatswinkel is het van belang om te starten met een klein assortiment van producten die veel op voorraad zijn, een bepaalde vorm van uniekheid hebben, al populair zijn in uw eigen webshop en passen bij de categorie waarin u verkoopt. Traxler raadt aan om de teksten in de advertenties bondig te houden met een titel die SEO proof is.
Tip 3: experimenteer met de prijzen van producten
Experimenteer met de prijzen die u voor de producten kunt hanteren. Het kan zijn dat de prijzen op de marktplaats voor een bepaald artikel hoger of lager ligt dan in uw webshop.
Tip 4: zorg voor een goede verkoperscore
Op bijvoorbeeld eBay worden verkopers door kopers gewaardeerd voor de afhandeling van een bestelling. Zorg er dus voor dat u daar goed in scoort. Dit kan u volgens Traxler bereiken door snel te verzenden en door binnen twee uur te reageren op vragen van klanten. ‘Het is belangrijk dat u respecteert dat dit niet de klanten zijn die ook uw webshop bezoeken. Als u een retour krijgt van een klant van de marktplaats, accepteer die dan zonder verdere vragen’, adviseert Traxler.
Tip 5: creëer een product feed die u op alle marktplaatsen kunt gebruiken
Deze feed kunt u bijvoorbeeld voor zowel Marktplaats.nl als eBay gebruiken. Zo bent u maar weinig tijd kwijt als u uw producten ook op andere websites wilt verkopen.
Foto: Clothes hanging on a rack in a flea market, Shutterstock.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
5 tips om de online marktplaats te betreden met uw webshop
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.