Stories.com, het nieuwe concept van H&M doet wat het belooft. Het gehele bestelproces verliep bijna vlekkeloos.
Eenmaal een fashion addict, altijd een fashion addict. Dus toen de webshop van Stories.com laatst opende, moest ik er natuurlijk even iets bestellen. Niet alleen vanwege hun gave collectie, maar zeker ook om het bestelproces te testen. Mijn ervaringen met webshop van H&M waren niet zo goed. Bij de zusjes Monki en COS heb ik nog niet eerder besteld, maar de deelleveringen van H&M en de lange levertijden hebben ervoor gezorgd dat ik niet meer bestel bij de webshop van deze modegigant.
Nieuwe beleving
Maar goed, de site van Stories.com biedt een geheel nieuwe beleving. De webshop is op een Pinterest-achtige manier vormgegeven en biedt veel inspiratie. Klik op een item op de homepage en het product verschijnt met gerelateerde items in een dimmed layer. Zo zie je direct informatie over prijs en kleuren, zonder verder te hoeven klikken. Nog een klik en je landt direct op de productdetailpagina waar ze gerelateerde items hebben benoemd tot 'part of these stories'. Het hele merkconcept is goed doorgevoerd. Ik raak meestal snel verveeld in webshops, maar deze nodigt uit tot verder browsen.
Bestellen
Het checkout-proces verloopt vervolgens volgens de standaard. Minpunt is dat je alleen met een creditcard kunt betalen. Ik vermoed dat ze hierdoor in Nederland orders zullen mislopen. Ik heb gekozen voor het aanmaken van een account en de e-mails met bevestiging van zowel het account als de order zagen er verder prima uit.
Ze beloven levering binnen 2 werkdagen en ik was benieuwd of ze dit ook zouden waarmaken. Dat is ze niet helemaal gelukt, maar heel veel scheelde het ook weer niet. Op 11 maart 's avonds besteld en op 15 maart 's ochtends geleverd door DPD. Ze sturen overigens geen verzendbevestiging per mail. Ik hoefde geen verzendkosten te betalen.
Het pakket zag er goed uit. Ook hier is het merk goed doorvertaald, van factuur tot aan de verpakkingsdozen. De factuur en de retourgegevens zaten in een leuk vormgegeven papieren zakje en er zat een sample bij ingesloten van hun beauty-lijn. Slim en een leuke verrassing.
Retourneren
Hier ging het even goed mis. De informatie over het retourneren is redelijk summier, maar er zat een retoursticker bij, die op de doos kan worden geplakt. De sticker ziet er alleen niet zo uit als dat wij zijn gewend. Dus op naar het afgiftepunt van PostNL in de buurt. Ze herkenden de sticker niet en daar DPD het pakket had afgeleverd, reed ik door naar hun afgiftepunt. Ook daar konden ze er niets mee. Ik nam contact op met de klantenservice, waar ik overigens niet lang in de wacht stond, en een vriendelijke dame gaf aan dat ik wel degelijk via PostNL kon retourneren. Maar dat het ging om een internationaal antwoordnummer, wat tot verwarring kon leiden. Weer rechtsomkeert naar PostNL, waar ze in het systeem gingen kijken. En zowaar, het etiket stond in het systeem. Maar... omdat het om een internationaal antwoordnummer gaat, was de instructie op het scherm, dat er geen afgiftebewijs kon worden geprint:
Niet zo handig, voor beide partijen in dit geval. Dus weer gebeld met de klantenservivce. Hier gaven ze aan dat dit inderdaad voor problemen kon zorgen en dat ze bezig waren dit met PostNL op te lossen. Ik heb het pakket in goed vertrouwen achter gelaten.
Terugbetalen
Op 15 maart heb ik het pakket retour gestuurd. Op 26 maart ontving ik een retourbevestiging waarin 4 euro retourkosten in rekening werden gebracht en op dezelfde dag was het geld via mijn creditcard teruggestort. Naar mijn mening behoorlijk snel als ik dit vergelijk met andere partijen in de markt.
Al met al een prima ervaring voor deze nieuwkomer op de markt. Het enige wat mij echt verbaasde is het feit dat ze het retourproces qua verzending niet helemaal op orde hebben. Zeker gezien het feit dat H&M hier achter zit en ze al dus veel ervaring met verzenden en retourneren. Een dikke plus voor afhandelingen terugbetaling, vriendelijke klantenservice en het pakket is een feestje om te ontvangen. En uiteraard is het een inspirerende website met een bijzonder leuke collectie ;-)
Lijkt op mijn ervaring met Weekday, ook uit de H&M stal. Ik kon betalen met Paypal, levering is tussen 2-5 dagen, ook met DPD, maar met terugsturen kwam ik hetzelfde probleem tegen als jij. In goed vertrouwen, zonder bewijs, teruggestuurd. Terugbetaling was vlot en Engelstalige klantenservice vriendelijk.
Geen verzendbevestiging sturen vind ik ook een misser trouwens, doet Weekday ook niet.
Hoi Marieke, Dank je voor je reactie!
De klantenservice is hier Nederlandstalig. En er liggen inderdaad nog kansen op gebied van retouren en verzendbevestigingen.