Twinkle | Digital Commerce

Google AdWords: Geavanceerde campagnes, waar beginnen?

2017-05-28
180101
  • 4:07

Google is met AdWords een nieuwe weg ingeslagen en heeft hiermee duidelijk gekozen om mee te gaan met de moderne consument. Ook zijn er toepassing bij gekomen die zeer geschikt zijn voor kleine ondernemers. De nieuwe mogelijkheden van de geavanceerde campagnes van Google AdWords zijn ondertussen voor alle nieuwe campagnes beschikbaar gekomen. Ook is het mogelijk om je actieve bestaande campagnes over te zetten naar geavanceerde campagnes. Als je je campagnes gaat overzetten let dan wel goed op de instellingen omdat dan bijvoorbeeld mobiele instellingen verdwijnen of worden aangepast.

Tekst: Rogier Leusink

Hoe haal je het meest uit  Geoptimaliseerde campagnes in Google AdWords?
Met de nieuwe geavanceerde campagnes van Google AdWords is het mogelijk eenvoudig advertenties te targetten op Apparaat, Locatie en Tijdstip. Ook maakt Google dit gemakkelijk meetbaar en inzichtelijk. Daarnaast kun je alle specifieke campagnes voor apparaten en/of locaties samenvoegen tot één campagne. Dat betekend dus nooit meer een extra/dubbele campagne inrichten voor campagnes op specifieke apparaten, locaties of tijdstippen. Binnen AdWords worden je advertenties automatisch aangepast aan de mogelijkheden van het apparaat van de gebruiker. Door per campagne of advertentiegroep het tijdstip of locatie aparte biedingen in te stellen in één campagne, kun je alle resultaten eenduidig met elkaar vergelijken en gerichte optimalisaties door te voeren. Met deze vernieuwing is het ook mogelijk om meer type conversies te meten en op apparaat niveau toe te wijzen. In de toekomst zal het ook mogelijk zijn om een conversie te meten die op één apparaat is begonnen maar op een ander apparaat is afgerond.

Bij het opstellen van nieuwe campagnes is het van belang om vooraf te bepalen welke doelen je wilt bereiken en via welke kanalen je dit wilt doen. Ook is het van belang om te weten hoe de beoogde doelgroep het best te bereiken is. Op welke tijdstippen, apparaten en locaties bevinden zij zich en zijn zij vatbaar voor de boodschap?

De twee belangrijkste voordelen
De belangrijkste voordelen zijn vooral het gemak om één campagne breed in te zetten en daarbij gemakkelijk specifiek te kunnen targetten . De nieuwe mogelijkheden leveren in de eerste plaats veel meer gemak omdat je niet voor iedere instelling of targetting-mogelijkheid een nieuwe campagne moet opzetten. Met deze vernieuwing is het ook mogelijk om meer type conversies te meten en op apparaat niveau toe te wijzen.

Profiteer van Locatie-mogelijkheden
Het is nu mogelijk om binnen de nieuwe campagnes specifiek te targetten of uit te sluiten op locatie. Dit alleen is niet nieuw. Wat wel nieuw is, is de mogelijkheid om dit te kunnen combineren met apparaten en tijdstippen en zelfs specifieke biedingen. Een ondernemer met een pizzarestaurant kan zich op deze manier bijvoorbeeld richten op mensen die tussen 17:00 uur en 22:00 uur binnen een staal van 1 kilometer van zijn restaurant met een smartphone zijn. Hij kan hier zelfs een hoger bod instellen zodat de advertenties altijd op de meert relevante plekken zullen verschijnen. Heeft hij meer restaurants? Dan kan hij door middel van locatie extensies en dynamische zoekadvertenties binnen één campagne alle filialen tegelijk promoten doormiddel van één campagne. 

Oogst op het juiste Tijdstip
Standaard kunnen geschikte advertenties op elk moment van de dag en op elke dag van de week worden weergegeven. Gebruik de opties voor advertentieplanning om specifiekere dagen en tijdstippen te selecteren waarop je jouw advertenties wilt weergeven. Je kunt de tijdstippen waarop je advertenties moeten worden vertoont per kwartier specifiek plannen. Hierdoor kun je ervoor kiezen om je advertenties alleen te vertonen tijdens de openingstijden van je winkels of restaurants. Voordat je tijdstippen gaat aanpassen kijk dan eerst op het tabblad dimensies hoe de campagne nu per uur van de dag verloopt en vergelijk dit met de resultaten in Analytics of webshopstatistieken. Anders loop je het risico dat je goede resultaten op andere momenten teniet worden gedaan.

Focus op het juiste Apparaat
Met de nieuwe geavanceerde campagnes is het niet meer mogelijk om je campagnes specifiek te richten op tablets. Omdat  Google vindt dat tablets tegenwoordig hetzelfde worden gebruikt als laptops en desktops. Vandaar dat deze nu als gelijk worden beschouwd.

Het is nu wel mogelijk om het standaard bod binnen je campagne te verhogen voor mobiele apparaten met volledige browser. Dit komt neer op een procentuele verhoging of verlaging van standaard bod. Dit is bijvoorbeeld handig als je dienst of product gericht is op mobiele telefoongebruikers.

Verlies je niet in de Extensies
Het aantal mogelijkheden voor advertentie-extensies is ook flink uitgebreid.  Naast het adres, telefoonnummer en sitelinks is het nu ook App-, oproep- en aanbiedings- of product-extensies aan het aanbod toegevoegd. De nieuwe mogelijkheden van alle extensies zijn zo uitgebreid dat die een eigen artikel waard zijn.

Valkuilen
Let bij het instellen van de campagnes erg goed op alle mogelijkheden. Als je bij het instellen een vinkje te veel of te weinig aanzet kunnen campagnes toch net anders lopen dan je had verwacht en gewild. Naast het opstellen van een campagne zijn de mogelijkheden in het beheer ook flink uitgebreid. Met veel nieuwe rapportagemogelijkheden en bruikbare hulpprogramma’s zijn er veel optimalisatiemogelijkheden bij gekomen. Ook de mogelijkheden binnen het Google Displaynetwerk zijn flink uitgebreid voor AdWords.

Bedenk vooral van welke mogelijkheden je wel en ook niet gebruik van wilt maken. Anders komt je in een proces van voortdurend testen en experimenteren terecht zonder dat dit direct resultaat oplevert.

Rogier Leusink is online marketeer bij Conversive bv.