Twinkle | Digital Commerce

Tips voor remarketing met Google Analytics en AdWords

2017-05-28
180101

Op Stateofsearch.com geeft Samantha Noble, digital marketing director bij Koozai, tips en aanbevelingen die u zou kunnen uitvoeren en implementeren binnen uw eigen remarketingstrategieën en -campagnes.

In dit artikel staat een aantal tips uitgewerkt.
 
1. Maak gebruik van één soort code, bij voorkeur Google Analytics

Toen remarketing werd gelanceerd, was Google AdWords de enige manier om dit te implementeren. Een andere code moest worden toegevoegd aan de verschillende pagina’s van een website om lists te kunnen bouwen. Dit was een zeer tijdrovende en rommelige methode voor het toevoegen van de code. Google heeft vervolgens een nieuwe update vrijgegeven waardoor adverteerders een eenvoudige verandering in hun Google Analytics-code kunnen maken. Veel adverteerders deden dit maar lieten de AdWords-remarketingcode op zijn plaats op de site samen met de Analytics-code.

Het is belangrijk om met één soort code te werken en aangezien Google Analytics zorgt voor de meeste flexibiliteit, is het aan te raden om de Google Analytics-code te gebruiken in plaats van de Google AdWords-code.

2. Update de privacy policy om cookie-informatie op te nemen
Bij aanvang van een remarketingcampagnestrategie moeten adverteerders ervoor zorgen dat zij een hoofdstuk toevoegen aan hun privacy policy om aan te geven hoe cookies worden gebruikt. Als u gebruikmaakt van de Google Analytics-remarketingcode is het belangrijk om aan bezoekers uit te leggen hoe Google AdWords,- Google Analytics- en DoubleClick-cookies worden gebruikt. Onderstaand screenshot geeft een voorbeeld van hoe u dit kunt communiceren en hoe het eruit kan zien:


3. Selecteer het juiste profiel in Google Analytics
Bij het aanmaken van een remarketing list in Google Analytics is het eerste wat u wordt gevraagd het profiel te selecteren waaraan de lijst moet worden oegeschreven. Als u nog niet beschikt over een profielpagina in Google Analytics die bezoeken aan uw site uitsluit vanaf uw interne IP, dan is het aan te raden om deze alsnog te maken. U moet kunnen zien hoeveel verkeer uw website genereert van buiten uw organisatie. Als het aankomt op het bouwen van een remarketing list, heeft het immers geen zin om uw medewerkers te volgen met advertenties als ze nooit gaan converteren.


4. Zorg voor herkenbare naamgeving
Voordat u begint met het bouwen van remarketing lists is het belangrijk om na te denken over hoe u de lists wil benoemen, want als u eenmaal een list heeft gemaakt en benoemd, kan deze niet meer worden gewijzigd in de toekomst. Als u maar een paar lists creëert, dan zal dit geen problemen opleveren, maar als u meerdere targeted lists maakt, dan is het aan te raden om deze zo te benoemen dat het bij toekomstig gebruik snel duidelijk is wat de list inhoud.

5. Genereer minstens 100 mensen in uw list voordat u begint
Om een remarketingcampagne te beginnen, dient een list ten minste honderd mensen te bevatten. Hoe eerder u de code op uw site heeft, hoe sneller u in staat zal zijn om te beginnen met het bouwen van uw lists.

6. Bouw custom combination lists in Google AdWords
U heeft wellicht twee lists: één bevat alle bezoekers die op uw site komen en de andere bevat alle mensen die zijn geconverteerd. U zou gebruik kunnen maken van een custom combination list voor alle bezoekers die nog niet geconverteerd zijn op uw website. Hoewel u dit soort lijsten in Google Analytics kunt opbouwen, is het raadzaam om dit te doen in Google AdWords. Deze zijn veel gemakkelijker te maken en als het eenmaal actief is, is het gemakkelijk om te zien hoeveel mensen u in uw list heeft.

7. Verleid bezoekers terug naar uw site door middel van gerichte advertenties
Als u bezoekers die uw site hebben verlaten terug wilt laten keren naar uw site, dan is de gemakkelijkste manier om dit te doen door het creëren van opvallende advertenties die relevant zijn voor uw bezoekers. Het screenshot hieronder toont verschillende soorten advertenties, elk met een call-to-action of aanbieding.


8. Creëer meerdere campagnes voor elk gewenst doel
Een van de meest gemaakte fouten bij aanvang van remarketing is het maken van slechts één campagne in Google AdWords voor meerdere advertentiegroepen. Het is aan te raden om meerdere campagnes te maken; een campagne voor elk van uw gewenste doelen. Door dit te doen, zal u het een stuk gemakkelijker vinden om uw campagnes te beheren en heeft u ook beter inzicht in wat wel werkt en wat niet.

Het uitgebreide artikel met meer tips is te vinden op Stateofsearch.com.