Gratisgekocht.nl geeft iPhone-hoesjes, kabeltjes, horloges, sjaals en sieraden weg in ruil voor een tweet of like over een gekocht product. De webwinkel zegt klanten te belonen voor de reclame die ze maken, maar houdt geld over aan de verzendkosten die worden gerekend.
Gratisgekocht.nl is naar eigen zeggen de website ‘waar je producten gratis krijgt als je ze online deelt met je vrienden'. Klanten kiezen hun product, waarna ze in de bestelfase het ‘gekochte’ product delen met hun vrienden op Facebook of Twitter. Vervolgens betalen zij enkel de verzendkosten van 5,95 euro. Het product valt dan binnen veertien dagen op de mat.
Verdienmodel
Gratisgekocht.nl bespaart met het concept op de marketingkosten, zo meldt het op zijn website. Het team onder leiding van Frank Haagen en Jacco Grinwis verdient aan de 5,95 euro die een klant per product betaalt voor de brievenbusbezorging. ‘We plakken op die 5,95 euro het label “verzendkosten”, maar in dat tarief zit ook de originele verkoopprijs. We verdienen aan de webshop doordat de inkoopkosten van de producten erg laag zijn’, vertelt Grinwis aan Bright.nl.
De ‘gratis’ producten worden voor maximaal twee euro ingekocht door de webshop. De online winkel speelt bij tweehonderd verkopen per dag break even, laat het bedrijf doorschemeren aan Twinkle.
Retouren
Gratisgekocht.nl heeft net als elke andere online shop een retourbeleid. Dit beleid is voornamelijk bedoeld voor defecte producten. Aan retourzending van het 'gratis product' zijn kosten voor de klant verbonden.
UPDATE 4 maart (13.10 uur): de eerder geplaatste informatie uit het Parool, over het aantal bestellingen en de winstmarge van Gratisgekocht.nl, is volgens de webshop door de krant onjuist vermeld. Twinkle heeft deze bron van informatie dan ook uit het eigen artikel verwijderd.
Hmm, geloof er geen hol van!
"De krant meldt dat de shop nu zon tweeduizend bestellingen per dag heeft". Dus de boys verdienen op dit moment 4.000,- per dag (winst!). Amehoela, sterke verhalen worden tegenwoordig steeds sterker:).
Wel leuk die levertijd van 2 weken. Eerst het geld ontvangen, vervolgens de order doorzetten naar de leverancier uit China waar je het product voor een habbekrats koopt en direct laten leveren bij de klant met een label van GratisGekocht.
@Ismael: Zie de rectificatie voor meer informatie over de winstmarge.
Leuk bedacht maar er zijn veel meer van dit soort sites en dan hoef je niet te liken of te sharen. Als je van 1 product 2 items besteld betaal je ook 2x de "verzendkosten". Leuk concept maar allang door andere partijen uitegevoerd. Leuk maar niet uniek dus.
Ook grappig, veel reclame maar ze houden zich niet aan de wet- en regelgeving...
"Uiteraard is het mogelijk om een product te retourneren. Omdat GratisGekocht.nl al haar producten gratis aanbiedt is eventuele restitutie van de betaalde verzendkosten niet mogelijk."
Dit is in strijd met de wet koop op afstand, het totaal betaalde factuur bedrag moet terug gestort worden. Dit zijn dus ook de betaalde verzendkosten in dit geval.
Zo te zien hebben we hier met een ondernemer te maken die totaal zelf geen creativiteit heeft. Een soortgelijk concept is enige tijd geleden ook al gelanceerd, namelijk gratiskoop.nl
Ook op facebook zijn de campagnes 1 op 1 hetzelfde. Twinkle kan voor dit concept dus beter contact opnemen met de eigenaar van dat concept.
Gevalletje "beter goed gejat dan slecht bedacht". Dit is een 100% kopie van gratiskoop.nl, die zijn begonnen in november 2012 en hebben inmiddels al bijna 50.000 FB fans.
Ik ben vaste klant bij Gratiskoop.nl en heb er al vele dingen besteld en de service daar is echt super! Deze site heeft veel minder producten en is inderdaad een slechte kopie van Gratiskoop! Iets na-apen is lekker makkelijk.... inderdaad @David dit is duidelijk een ondernemer zonder creativiteit :-)
Het is helder heren, er was een (misschien wel veel betere) voorganger. #pointtaken
Als er maar één voorganger was ok, maar dit concept wordt door zoveel webwinkels gebruikt, dertien in een dozijn website dus...