Twinkle | Digital Commerce

oroeco

2017-05-26
125125
  • 3:24

Voor veel webwinkeliers is onduidelijk hoe ze thema's als het milieu, groen winkelen en duurzaamheid kunnen oppakken. Wat voor effect heeft uw shop op het milieu? Binnenkort zou u het moeten kunnen zien met de nieuwe tool Oroeco.

Is het nou wel of niet slechter voor het milieu om online te bestellen? En als u zich hiervoor wilt inzetten, hoe moet u dit dan precies aanpakken?

U kunt als webwinkelier natuurlijk van alles bedenken rond een groene site, duurzame verpakking of milieuvriendelijke logistiek, maar nog mooier is het als u ook uw klant erbij kunt betrekken. Helaas betekent dit vaak dat de prijzen omhoog moeten en dan haken klanten, en dus de webwinkels, al snel af.

Veelbelovend
Oroeco wil hierin verandering brengen. Het is een nieuw platform, met best een aardige insteek. Het verbindt data over uw bestedingen en investeringen met data van klimaatveranderingen om zo van iedere euro die u besteedt de impact op het milieu te bepalen. Ik kwam het bedrijf tegen op een crowdfunding-site. Ik bezoek dat soort sites meer vanuit nieuwsgierigheid dan werkelijke interesse, maar die van Oroeco op Indiegogo zag er toch veelbelovend uit. Het heeft zijn geld dan ook inmiddels binnen en zou best wel eens door kunnen breken.



Meer dan alleen boompjes planten
Oroeco is een platform dat aantoont wat de invloed van uw aankopen of investeringen zijn op uw omgeving. CEO Ian Monroe geeft colleges over energie en klimaat op de Universiteit van Standford en hij heeft gewerkt aan verschillende duurzaamheidgerelateerde projecten voor bedrijven als Walmart, Nike, UPS en de Wereldbank. Een slimme kerel blijkbaar. En volgens hem hebben kleine beslissingen een grote invloed en kunnen de meeste problemen in de milieusfeer uiteindelijk herleid worden naar hoe wij collectief ons geld uitgeven.


Basisidee
'Het basisidee is dat iedere dollar die we uitgeven aan producten en diensten het milieu en de maatschappij beïnvloedt, op een goede of slechte manier', aldus Monroe in een van zijn eigen blogs. 'Het probleem is dat deze effecten niet zichtbaar zijn wanneer we besluiten wat we gaan kopen, helemaal nu de wereldwijde leveranciers de problemen naar een halve wereld verderop verschoven hebben. Ons uiteindelijke doel is om de wereldeconomie warm te laten lopen voor duurzaamheid. Tot nu toe zijn politici er niet in geslaagd om de grote mondiale problemen aan te pakken, maar we zien enorme mogelijkheden voor verandering afkomstig van goed geïnformeerde en gestimuleerde consumenten.'

Proactief keuzes maken
Al met al hartstikke mooi natuurlijk, maar hoe pakt Oroeco het dan in de praktijk aan? Allereerst door meer informatie te delen met de consument. Maar het bedrijf probeert niet alleen het bewustzijn over duurzaamheid te vergroten, maar het platform bevat ook social games, tips, punten, prijzen en aanbiedingen om een duurzame levensstijl aan te moedigen. De data wordt gehaald door een koppeling met budgetsoftware Mint.com en door een combinatie van mobiele netwerken, games en cognitieve psychologie kunnen consumenten proactief keuzes maken voor de wereld waarin ze willen leven. Via een online dashboard kunnen ze vervolgens volgen wat voor effect hun kleine beslissingen hebben en vergelijken hoe ze het doen vergeleken met het lokaal of nationaal gemiddelde of met deelnemende Facebook-vrienden.

Oroeco in uw checkout?
Zakelijk kan Oroeco dan weer voor webwinkeliers interessant worden. Want als uw klanten bij u direct zien dat de belasting van een aankoop laag is, is dat natuurlijk positief. En mij lijkt het nog beter als u de klant er gelijk bij kunt betrekken door Oroeco in de checkout door te voeren voor het resterende deel. Oroeco biedt dat zo te zien nog niet aan. Ik heb deze optie vanmorgen aan een man of vijf eens voorgelegd. Na het tonen van de site waren ze stuk voor stuk positief. Als ze een gratis plugin kunnen bieden mag 'ie van ons in een kassa, en elk van ons zou het bedrag van zijn bestelling best naar boven willen laten afronden als daarmee een deel naar het goede doel gaat.



Groene kassa
Mint.com is in Nederland niet bekend, maar zou het wel kunnen worden. Facebook kan helpen als accelerator, en ook al bevindt Oroeco zich nog in de bètafase, ik vind het al een aardig concept en kijk dan ook uit naar hoe de uiteindelijke tools gebruikt kunnen worden door zowel de consument als natuurlijk ook de webwinkelier. Wordt het niet eens tijd voor de groene kassa?