Twinkle | Digital Commerce

Office Depot en OfficeMax fuseren

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:44

Office Depot, een van ’s werelds grootste retailers voor kantoorbenodigdheden, fuseert met branchegenoot OfficeMax. Met een online jaaromzet van ruim 7 miljard dollar is het fusiebedrijf groot genoeg om tot de top 3 van Amerika's grootste online retailers toe te treden.

Office Depot boekte volgens Internet Retailer in 2011 een omzet van 4,1 miljard dollar uit zijn online verkoopactiviteiten wereldwijd. Ook de online omzet van OfficeMax loopt in de miljarden; in 2011 was de webverkoop goed voor 2,9 miljard dollar. Office Depot en OfficeMax tekenden samen voor een totale jaaromzet (online en offline) van 18 miljard dollar.

Derde plaats
Het nieuwe bedrijf, waarvan de naam nog niet bekend is gemaakt, zou met iets meer dan 7 miljard dollar webomzet (6,7 miljard dollar in Noord-Amerika en 317 miljoen dollar in Europa) Apple (6,66 miljard dollar) van de derde plaats hebben gestoten in de lijst met grootste online retailers in Noord-Amerika. Ook zit het concurrent Staples op de hielen, die met een online omzet van 10,6 miljard dollar in 2011 de tweede plek bezet op de lijst van Internet Retailer.

Veranderende markt
Neil Austrian, CEO van Office Depot, vertelt dat de fusie wordt doorgevoerd vanwege de vereiste schaalgrootte in de veranderende (online) markt. ‘Door onze twee bedrijven te koppelen kunnen wij onze klanten in de gehele wereld beter van dienst zijn en kunnen wij onze werknemers nieuwe werkmogelijkheden bieden. Ook zijn wij dankzij de fusie een aantrekkelijkere partner voor investeerders en wordt onze aandeelhouderswaarde verhoogd.’

Niet zomaar succesvol
Beide bedrijven verwachten dat de fusie in drie jaar zo’n 400 miljoen tot 600 miljoen dollar aan besparingen gaat opleveren. Volgens Paula Rosenblum, analist bij RSR Research LLC, zal het nieuwe bedrijf niet zomaar succesvol worden. ‘The combined entity will have to dig down into the rank and file to shift the cultures, because the companies appear to be very resistant tot change. Perhaps then it become more competitive. Right now they have very little to differentiate themselves.’

Voor de leiding van het fusiebedrijf wordt er een selectie gemaakt uit de CEO’s van OfficeMax en Office Depot en externe sollicitanten.