Twinkle | Digital Commerce

Alibaba Group ondergaat grote reorganisatie

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:08

De Alibaba Group, het bedrijf achter handelplatformen als Alibaba en Taoboa, ondergaat een grote reorganisatie. De Chinese webgigant wordt in 25 aparte bedrijven opgesplitst, onder andere als reactie op de groeiende concurrentie.

Dankzij de reorganisatie kan het bedrijf beter inspelen op de mogelijkheden en kansen die het snel veranderende internet met zich meebrengen, zo meldt het bedrijf. Ook helpt ze de nieuwe, op e-commerce gerichte koers van de Alibaba Group te versterken.

Eigen focus
De 25 kleinere bedrijven van Alibaba hebben volgens de directie een eigen focus, maar ze werken samen wanneer nodig om de koers te volgen. De herstructurering moet het probleem rond de organisatie van de enorme groei van het bedrijf oplossen. In juli vorig jaar onderging Alibaba ook al een herstructurering, toen werd het bedrijf verdeeld in zeven businessgroepen.

Alibaba
Alibaba, dat vaak ‘het eBay van China’ wordt genoemd, is een online-handelsplatform waar kopers en verkopers in de zakelijke markt elkaar ontmoeten. Zij kunnen op Alibaba.com terecht om producten in te kopen van fabrikanten, die ze later zelf kunnen doorverkopen, bijvoorbeeld in een webwinkel.

Het bedrijf is in 2011 veelvuldig in het nieuws geweest vanwege een grootschalige fraudezaak. Vorig jaar krabbelde het bedrijf weer overeind met een gross merchandising value (gmv, handelsvolume) van tenminste 120 miljard dollar, drie keer zo groot als dat van eBay.