Twinkle | Digital Commerce

Alibaba steekt miljarden in Chinese supermarktgigant

2020-10-19
1000562
  • [nieuws]
  • 1:23

Als onderdeel van zijn New Retail-strategie investeert Alibaba Group opnieuw stevig in de Chinese supermarktketen Sun Art. De e-commercereus geeft circa 3,6 miljard US dollar uit om een meerderheidsbelang te nemen, waarmee Alibaba straks 72 procent van Sun Art bezit.

In 2017 stak Alibaba Group voor het eerst geld in Sun Art. Toen spendeerde het Chinese bedrijf ongeveer 2,88 miljard US dollar om een aandeel van 36,16 procent te verwerven in de supermarktketen. De e-commercereus deed dit als onderdeel van zijn New Retail-strategie, dat tot doel heeft de scheidslijn tussen online en offline handel te vervagen. Hierbij valt te denken aan stappen als het veranderen van fysieke winkels in afhaalpunten voor online bestellingen, de integratie van toeleveringsketens en shoppers in staat stellen dezelfde digitale betaalmethoden te gebruiken op hun e-commerceplatforms als in fysieke vestigingen.

Volledige integratie

TechCrunch bericht dat alle 484 fysieke winkellocaties van Sun Art in China nu zijn geïntegreerd in Alibaba's Taoxianda en Tmall Supermarket-platforms voor boodschappen, evenals in respectievelijk Ele.me en Cainiao (on-demand app voor het bezorgen van voedsel en logistieke bedrijven, red.). Voor klanten betekent dit snellere leveringen en grotere selecties, terwijl Alibaba meer gegevensbronnen krijgt die het kan gebruiken om zijn toeleveringsketen en bedrijfsactiviteiten te verbeteren.

‘Terwijl de covid-19-pandemie de digitalisering van de levensstijl van consumenten en bedrijfsactiviteiten versnelt, dient deze toewijding aan Sun Art om onze nieuwe retailvisie te versterken en meer consumenten te bedienen met een volledig geïntegreerde ervaring’, verklaart Daniel Zhang, ceo van Alibaba Group annex voorzitter van Sun Art.

JD, de voornaamste concurrent van Alibaba, heeft vergelijkbare allianties met supermarktgroep Yonghui en Walmart.