Twinkle | Digital Commerce

‘Half miljoen pakjes te laat voor Sinterklaas en kerst’

2017-05-27
375279
  • 1:16

Ongeveer een half miljoen online bestellingen voor Sinterklaas en de Kerstman zijn afgelopen maand te laat afgeleverd bij klanten. Dat stelt Q&A Research & Consultancy na een onderzoek onder 2.700 Nederlandse consumenten.

Volgens het onderzoeksbureau werd in de aanloop naar Sinterklaas 6,4 procent van de bestellingen te laat geleverd en in de aanloop naar kerst 7,1 procent. Dat is bijna de helft meer dan vorig jaar in dezelfde periode, aldus Q&A-directeur Frank Quix vanochtend op Radio 1. Toen werden respectievelijk 3,8 (Sint) en 5,1 procent (Kerstman) later aangeboden dan beloofd, leert navraag bij Q&A. Samen ging het afgelopen maand om meer dan 500.000 te laat afgeleverde bestellingen, tegenover een kleine 300.000 vorig jaar.

Schuldvraag
‘Bezorgdiensten webwinkels kunnen feestdagen niet aan’, concludeert Q&A vanochtend in een bericht over het onderzoek. Volgens het bureau hebben webwinkeliers moeite om hun bezorgdiensten 'aan te laten sluiten op de explosieve vraagstijging van de decembermaand’. Wijnand Jongen, directeur van belangenvereniging Thuiswinkel.org, wilde vanochtend op Radio 1 de schuld niet bij de pakketbedrijven leggen. Hij benadrukte dat het webwinkeliers zijn die beloftes maken aan de klant.

Recorddrukte
Jongen sprak vanochtend van recorddrukte bij webwinkeliers in de decemberperiode. Uit enquêtes van Thuiswinkel.org bleek vorige maand dat Sinterklaas vijf weken lang gemiddeld 42 procent extra in het laatje bracht bij Nederlandse webwinkeliers (vergeleken met weken tot 1 november). De Kerstman was tussen 5 en 25 december goed voor een extra weekomzet van 32 procent.