Ongeveer een half miljoen online bestellingen voor Sinterklaas en de Kerstman zijn afgelopen maand te laat afgeleverd bij klanten. Dat stelt Q&A Research & Consultancy na een onderzoek onder 2.700 Nederlandse consumenten.
Volgens het onderzoeksbureau werd in de aanloop naar Sinterklaas 6,4 procent van de bestellingen te laat geleverd en in de aanloop naar kerst 7,1 procent. Dat is bijna de helft meer dan vorig jaar in dezelfde periode, aldus Q&A-directeur Frank Quix vanochtend op Radio 1. Toen werden respectievelijk 3,8 (Sint) en 5,1 procent (Kerstman) later aangeboden dan beloofd, leert navraag bij Q&A. Samen ging het afgelopen maand om meer dan 500.000 te laat afgeleverde bestellingen, tegenover een kleine 300.000 vorig jaar.
Schuldvraag
‘Bezorgdiensten webwinkels kunnen feestdagen niet aan’, concludeert Q&A vanochtend in een bericht over het onderzoek. Volgens het bureau hebben webwinkeliers moeite om hun bezorgdiensten 'aan te laten sluiten op de explosieve vraagstijging van de decembermaand’. Wijnand Jongen, directeur van belangenvereniging Thuiswinkel.org, wilde vanochtend op Radio 1 de schuld niet bij de pakketbedrijven leggen. Hij benadrukte dat het webwinkeliers zijn die beloftes maken aan de klant.
Recorddrukte
Jongen sprak vanochtend van recorddrukte bij webwinkeliers in de decemberperiode. Uit enquêtes van Thuiswinkel.org bleek vorige maand dat Sinterklaas vijf weken lang gemiddeld 42 procent extra in het laatje bracht bij Nederlandse webwinkeliers (vergeleken met weken tot 1 november). De Kerstman was tussen 5 en 25 december goed voor een extra weekomzet van 32 procent.
Kan Wijnand Jongen wel zeggen dat het niet aan de bezorgdiensten ligt omdat de webwinkelier iets beloofd aan de klant. Maar het is toch echt de bezorgdienst die zich niet aan de afspraken kan houden. Webwinkels leveren op tijd aan maar de bezorgdienst kan het niet volgens afspraak bezorgen.
Maar aangezien bv Selektvracht businesspartner is van Wijnand en zijn Waarborg stichting en daar grof voor zal betalen zal het niet Wijnand zijn die de bezorgdiensten de schuld zal geven.
Makkelijke prater die Wijnand!
Helemaal eens met Peter. Wij hadden gewoon alles netjes iedere dag op tijd klaar staan voor de pickups. En tja, je gaat je goed betalende partners toch niet afvallen ;-) Met pieken gaat het toch altijd mis. Dat is overal.
Weet dat de grote webshops de drukte niet aankonden. mischien niet op laatste moment besteling plaatsten.
Zo ........ schuld zou niet liggen aan de bezorgdienst? Iemand die zoiets durft te zeggen preekt blijkbaar voor eigen parochie.
Een slechtere dienstverlening dan PostNL bestaat volgens ons niet!! Pakketten weg, langer onderweg dan afgesproken, pakketten worden op onjuist adres geleverd. Nee, gebruik PostNL beslist niet in piekmaanden!!
De schuld bij de pakketvervoerders neerleggen is makkelijk. Je kunt er vanuit gaan dat als je op de laatste dag verstuurd, er een risico is dat niet 100% geleverd wordt. Niet alleen de drukte, maar denk ook aan sorteerfouten, die ook anders gebeuren.
Wat nu te denken van webshops die alles beloven, maar niet nakomen. De meesten hebben niets of weinig op voorraad, moeten snel bestellen bij groothandels, die zijn ook topdruk en leveren dan niet op tijd. Dan is het makkelijk alles op de laatste schakel, de pakketvervoerder af te schuiven.
Nu is er wel degelijk verschil tussen de verschillende pakketvervoerders en er worden al voorbeelden genoemd, van net 2 partijen waarvan bekend is dat ze niet goed leveren. Maar je hebt ook nog andere pakketvervoerders die hun werk goed doen en op tijd leveren. Die worden dan voor het gemak in dit verhaal algemeen betrokken.
Begin bij de winkelier, die verkoopt, heeft de voorraad en moet tijdig verzenden met de goede pakketvervoerder. Levert een webshop niet op tijd, dan ligt het toch echt bij de webshop.