Twinkle | Digital Commerce

Superen spoorbedrijf experimenteren met afhaalpunten

2017-05-27
180101
  • 1:16

De Zwitserse websupermarkt LeShop is samen met spoorbedrijf SBB een experiment met afhaalpunten gestart. Webshoppers krijgen hun boodschappen overhandigd door medewerkers van de ‘Zwitserse NS’, op stations in Zürich en Lausanne.

Het afhaalconcept heeft de naam RAIL meegekregen, te onderscheiden van HOME (bezorging) en DRIVE. Onder die laatste naam heeft Migros-dochter LeShop kort geleden drive-throughs geïntroduceerd. Met de toevoeging van de nieuwe optie voor click & collect is de omnichannel cirkel wel zo’n beetje rond:



Bestellen en afhalen
Wie na zijn werkdag (vanaf 15.00 uur) boodschappen wil oppikken op de stations in Zürich en Lausanne, moet deze voor middernacht hebben besteld. Afhalen is gratis bij orders vanaf 49 Zwitserse frank (circa 40,50 euro). Door eigen personeel in te zetten voor de service hoopt SBB zijn imago bij reizigers te versterken:



Forenzen
CEO Andreas Meyer heeft laten weten dat het spoorbedrijf zijn retaildienstverlening voor forenzen verder wil verbeteren, bijvoorbeeld door online bestellen in de trein mogelijk te maken en same day delivery voor boodschappen te faciliteren. Nu zit er nog minimaal 15 uur tussen bestellen en ophalen.

Snelheid
Het succes van de – ook door Asda geambieerde – click & collect balies op stations zal verder afhangen van de snelheid waarmee reizigers hun boodschappen overhandigd krijgen; op veel stations kunnen ze immers ook een kleine supermarkt of bijvoorbeeld drogist inschieten. LeShop communiceert zelf een afhaaltijd van 5 minuten: