Twinkle | Digital Commerce

Linkbuilding in de praktijk: 5 stappenplan

2017-05-27
180101
  • 4:29

De meeste webwinkeliers weten inmiddels dat het verkrijgen van links naar de website een essentieel onderdeel is van zoekmachineoptimalisatie. Ook de basiskennis van linkbuilding, bijvoorbeeld het besef dat niet alle links evenveel waard zijn, is bij de meesten wel aanwezig.
 
Tekst: Christian Waijers
 
Toch hebben webwinkeliers, zowel starters als ervaren winkeliers, nog vaak moeite met het proces van linkbuilding zelf. In dit artikel vindt u een vijfstappenplan om dit proces structureel uit te kunnen voeren.

1. Voornaamste pagina’s en zoekwoorden bepalen
Het is belangrijk dat u voordat u begint met linkbuilding weet op welke pagina’s en zoekwoorden u zich gaat richten. Bepaal voor de homepage welk zoekwoord het belangrijkste is. Doe hetzelfde voor uw voornaamste categoriepagina’s en enkele belangrijke productpagina’s. U wilt namelijk niet alleen maar links naar uw homepage verzamelen, maar ook naar dieperliggende pagina’s. Deze stap moet u eigenlijk al gedaan hebben tijdens het zoekwoordenonderzoek.



2. ‘Simpele links’ verzamelen
Als u net start met uw webwinkel zult u nog weinig of geen links hebben. Ondanks dat vrij verkrijgbare links niet altijd veel waarde hebben, is het verstandig om u aan te melden bij alle bekende verzamelsites en bedrijfsgidsen. Zoek naar dit soort websites, vul de formulieren in en plaats uw website in de meest relevante rubriek, zodat de link op de juiste pagina komt te staan.



3. Waardevolle links vinden
De simpelste manier om snel inzicht te krijgen in welke pagina’s interessant zijn voor linkbuilding is door uw zoekwoorden in Google in te voeren. Grote kans dat de pagina’s die boven in de zoekresultaten komen een goede plek zijn om een link te bemachtigen. Soms zullen dit ook verzamelsites zijn, probeer hier dan een vermelding op te krijgen, eventueel tegen een kleine (gebruikelijke) vergoeding.

In veel gevallen zult u concurrenten tegenkomen of andere websites waar het erg lastig is om een link te verkrijgen. In dat geval is het slim om na te gaan waar zíj hun waardevolle links vandaan halen.

Met de gratis tool  Linkdiagnosis.com  vindt u snel een overzicht van alle pagina’s die naar een bepaalde website linken. Voer de url van de pagina in en u ziet een lijst met al deze pagina’s en de bijbehorende data. Let vooral op:

  • mozRank  (0-10): indicator van de populariteit geeft van deze pagina (soort pagerank)
  • SEOmoz Page Authority (0-100): geeft globaal aan hoeveel autoriteit de pagina heeft
  • SEOmoz Domain Authority (0-100): geeft globaal aan hoeveel autoriteit het domein heeft

Hoe hoger de waardes, hoe beter. Sorteer de lijst op mozRank, van hoog naar laag. Gebruik de tool alleen in FireFox.



4. Linkbare content creëren
Mensen zijn veel sneller geneigd naar uw website te linken als u hen content kunt laten zien die het ook waard is om naartoe te linken. Niet alleen zal een door u aangevraagde link dan sneller worden geplaatst, ook vergroot u de kans dat mensen vanuit zichzelf al naar uw pagina’s gaan linken.



Dit is een belangrijk onderdeel van linkbuilding, omdat vooral hier de meest waardevolle links uit voortkomen. Helaas is het ook iets waar veel tijd in kan gaan zitten. Hieronder een aantal tips voor het maken van interessante, linkbare content:

- Bedenk speciale aanbiedingen of acties
Creëer speciale aanbiedingen of acties, bijvoorbeeld gebonden aan een bepaald evenement of seizoen. Promoot deze op een homepage of aparte actiepagina met links naar uw belangrijkste categorie- en productpagina’s voor een optimale doorstroming van linkwaarde.

- Wees creatief met categoriepagina’s
Verkoopt u dameskleding? Richt een categoriepagina in met de hipste voorjaarskleding, vol trends, tips, combinaties en artikelen. Heeft u een winkel in woonaccessoires? Maak speciale categorieën voor landelijk wonen, modern wonen, klassiek wonen etc.
 
- Schrijf leuke, interessante artikelen over uw assortiment
Schrijf relevantie artikelen over uw producten, het liefst op uw eigen website, maar eventueel op een extern weblog zoals  Wordpress  of  Blogger . Schrijf over productgebruik, productherkomst, unieke producten etc. Heeft u een winkel in slaapkamertextiel? Geef in een artikel tips over ergonomisch slapen of hoe u slapeloosheid tegengaat. Gebruik mooie afbeeldingen, toon producten en link naar belangrijke pagina’s.

- Schrijf leuke, interessante artikelen over uw assortiment
Stond dat hierboven niet ook al? Jazeker, maar het is een drievoudige winnaar. Hiermee creëert u namelijk ook unieke, hoogwaardige content, erg belangrijk voor on-page zoekmachineoptimalisatie. Bovendien kunt u de geschreven items aanbieden als gastblogartikelen op andere websites, mét SEO-link uiteraard!

- Lever uitstekende service
Het lijkt misschien overbodig om dit te noemen, maar vaak wordt onderschat hoeveel dit kan opleveren. Wie heeft er tegenwoordig geen Facebook-pagina, Twitter-account of zelfs een eigen blog of website? Uw uitzonderlijke service kan u zomaar een aantal links opleveren.

- Schrijf persberichten
Heeft u nieuws te melden? Schrijf een persbericht en publiceer het via een van de talloze nieuwsbanken (meestal gratis). Natuurlijk met een link naar uw site. Als het nieuwswaardig genoeg is kunt u er zelfs redacties van mediasites of online magazines over laten schrijven.

5. Linkbare content delen
Heeft u voldoende interessante content? Zorg er dan voor dat het wordt gedeeld. Neem contact op met de webmasters van de sites die u in stap twee en drie gevonden heeft en geef aan waarom u denkt dat uw website of content linkwaardig is. Reageer op gerelateerde forums en blogs en plaats (relevante) links naar deze pagina’s.

Deel uw content via social media en vraag anderen hetzelfde te doen. Zoek contact met publishers in uw branche en ga joint promotions aan. Verzin bijvoorbeeld een leuke contest en geef gratis artikelen weg. Één waardevolle link kan de moeite en kosten al verantwoorden. U moet zelf kunnen inschatten of dit het geval is.



Linkbuilding is een voortdurend proces. De hierboven beschreven stappen verdienen daarom een vaste plek in uw marketingwerkzaamheden.

Christian Waijers is online marketeer bij Mijnwebwinkel, een platform waarmee ondernemers een webwinkel kunnen beginnen.