De meeste webwinkeliers weten inmiddels dat het verkrijgen van links naar de website een essentieel onderdeel is van zoekmachineoptimalisatie. Ook de basiskennis van linkbuilding, bijvoorbeeld het besef dat niet alle links evenveel waard zijn, is bij de meesten wel aanwezig.
Tekst: Christian Waijers
Toch hebben webwinkeliers, zowel starters als ervaren winkeliers, nog vaak moeite met het proces van linkbuilding zelf. In dit artikel vindt u een vijfstappenplan om dit proces structureel uit te kunnen voeren.
1. Voornaamste pagina’s en zoekwoorden bepalen
Het is belangrijk dat u voordat u begint met linkbuilding weet op welke pagina’s en zoekwoorden u zich gaat richten. Bepaal voor de homepage welk zoekwoord het belangrijkste is. Doe hetzelfde voor uw voornaamste categoriepagina’s en enkele belangrijke productpagina’s. U wilt namelijk niet alleen maar links naar uw homepage verzamelen, maar ook naar dieperliggende pagina’s. Deze stap moet u eigenlijk al gedaan hebben tijdens het zoekwoordenonderzoek.
2. ‘Simpele links’ verzamelen
Als u net start met uw webwinkel zult u nog weinig of geen links hebben. Ondanks dat vrij verkrijgbare links niet altijd veel waarde hebben, is het verstandig om u aan te melden bij alle bekende verzamelsites en bedrijfsgidsen. Zoek naar dit soort websites, vul de formulieren in en plaats uw website in de meest relevante rubriek, zodat de link op de juiste pagina komt te staan.
3. Waardevolle links vinden
De simpelste manier om snel inzicht te krijgen in welke pagina’s interessant zijn voor linkbuilding is door uw zoekwoorden in Google in te voeren. Grote kans dat de pagina’s die boven in de zoekresultaten komen een goede plek zijn om een link te bemachtigen. Soms zullen dit ook verzamelsites zijn, probeer hier dan een vermelding op te krijgen, eventueel tegen een kleine (gebruikelijke) vergoeding.
In veel gevallen zult u concurrenten tegenkomen of andere websites waar het erg lastig is om een link te verkrijgen. In dat geval is het slim om na te gaan waar zíj hun waardevolle links vandaan halen.
Met de gratis tool Linkdiagnosis.com vindt u snel een overzicht van alle pagina’s die naar een bepaalde website linken. Voer de url van de pagina in en u ziet een lijst met al deze pagina’s en de bijbehorende data. Let vooral op:
- mozRank (0-10): indicator van de populariteit geeft van deze pagina (soort pagerank)
- SEOmoz Page Authority (0-100): geeft globaal aan hoeveel autoriteit de pagina heeft
- SEOmoz Domain Authority (0-100): geeft globaal aan hoeveel autoriteit het domein heeft
Hoe hoger de waardes, hoe beter. Sorteer de lijst op mozRank, van hoog naar laag. Gebruik de tool alleen in FireFox.
4. Linkbare content creëren
Mensen zijn veel sneller geneigd naar uw website te linken als u hen content kunt laten zien die het ook waard is om naartoe te linken. Niet alleen zal een door u aangevraagde link dan sneller worden geplaatst, ook vergroot u de kans dat mensen vanuit zichzelf al naar uw pagina’s gaan linken.
Dit is een belangrijk onderdeel van linkbuilding, omdat vooral hier de meest waardevolle links uit voortkomen. Helaas is het ook iets waar veel tijd in kan gaan zitten. Hieronder een aantal tips voor het maken van interessante, linkbare content:
- Bedenk speciale aanbiedingen of acties
Creëer speciale aanbiedingen of acties, bijvoorbeeld gebonden aan een bepaald evenement of seizoen. Promoot deze op een homepage of aparte actiepagina met links naar uw belangrijkste categorie- en productpagina’s voor een optimale doorstroming van linkwaarde.
- Wees creatief met categoriepagina’s
Verkoopt u dameskleding? Richt een categoriepagina in met de hipste voorjaarskleding, vol trends, tips, combinaties en artikelen. Heeft u een winkel in woonaccessoires? Maak speciale categorieën voor landelijk wonen, modern wonen, klassiek wonen etc.
- Schrijf leuke, interessante artikelen over uw assortiment
Schrijf relevantie artikelen over uw producten, het liefst op uw eigen website, maar eventueel op een extern weblog zoals Wordpress of Blogger . Schrijf over productgebruik, productherkomst, unieke producten etc. Heeft u een winkel in slaapkamertextiel? Geef in een artikel tips over ergonomisch slapen of hoe u slapeloosheid tegengaat. Gebruik mooie afbeeldingen, toon producten en link naar belangrijke pagina’s.
- Schrijf leuke, interessante artikelen over uw assortiment
Stond dat hierboven niet ook al? Jazeker, maar het is een drievoudige winnaar. Hiermee creëert u namelijk ook unieke, hoogwaardige content, erg belangrijk voor on-page zoekmachineoptimalisatie. Bovendien kunt u de geschreven items aanbieden als gastblogartikelen op andere websites, mét SEO-link uiteraard!
- Lever uitstekende service
Het lijkt misschien overbodig om dit te noemen, maar vaak wordt onderschat hoeveel dit kan opleveren. Wie heeft er tegenwoordig geen Facebook-pagina, Twitter-account of zelfs een eigen blog of website? Uw uitzonderlijke service kan u zomaar een aantal links opleveren.
- Schrijf persberichten
Heeft u nieuws te melden? Schrijf een persbericht en publiceer het via een van de talloze nieuwsbanken (meestal gratis). Natuurlijk met een link naar uw site. Als het nieuwswaardig genoeg is kunt u er zelfs redacties van mediasites of online magazines over laten schrijven.
5. Linkbare content delen
Heeft u voldoende interessante content? Zorg er dan voor dat het wordt gedeeld. Neem contact op met de webmasters van de sites die u in stap twee en drie gevonden heeft en geef aan waarom u denkt dat uw website of content linkwaardig is. Reageer op gerelateerde forums en blogs en plaats (relevante) links naar deze pagina’s.
Deel uw content via social media en vraag anderen hetzelfde te doen. Zoek contact met publishers in uw branche en ga joint promotions aan. Verzin bijvoorbeeld een leuke contest en geef gratis artikelen weg. Één waardevolle link kan de moeite en kosten al verantwoorden. U moet zelf kunnen inschatten of dit het geval is.
Linkbuilding is een voortdurend proces. De hierboven beschreven stappen verdienen daarom een vaste plek in uw marketingwerkzaamheden.
Christian Waijers is online marketeer bij Mijnwebwinkel, een platform waarmee ondernemers een webwinkel kunnen beginnen.
je kan ook nog op bepaalde blogs goede bijdrages leveren aan artikelen. Dus in comments (zoals deze) een meerwaarde leveren.
Niet alle links zijn even waardevol doordat ze een nofollow tag krijgen. Twinkle is geeft WEL goede links. Echter, je bijdrage moet zinvol zijn omdat ze door een redactie worden gecontroleerd.
Er zijn meer voordelen aan waardevolle bijdrages leveren op blogs en websites: Deze blogs en websites worden gelezen door jou doelgroep, dus als je wat zinnigs verteld krijg je een positieve reputatie.
Veel blogs en netwerk organisaties bieden ook een persoonlijk profiel aan. Deze kan je meestal wel voorzien van een (goed opgestelde en oprecht) verhaal over je bedrijf. Hier kan je dan ook links in opnemen.
ook belangrijk is het niet maken van spelfouten (jouW doelgroep, en zinnigs vertelT, twinkle is geeft wel goede links?)
Beste Christian,
Er schijnen ook zogenaamde black-hat links te bestaan. Ik lees in je artikel hiern niets over terug. Kun je aangeven wat zit zijn en ho eje dez ekunt herkennen?
Op zich bekende tactieken in dit artikel, maar toch handig om ze als een soort checklist weer op een rijtje te zien. Ik mis echter wel nog de waarde van social media voor linkbuilding (en dus SEO). Wellicht zou de schrijver daar nog iets over kunnen toevoegen?
Bedankt voor de informatie in dit stuk. Je geeft aan dat je als beginnende webshop best links mag kopen, maar Google raadt het kopen van volgbare links toch af? Verder loont het niet de moeite om je link te laten plaatsen als een nofollow-link op een site, tenzij het je niet om de pagerank gaat, maar om de traffic van de specifieke site.
@Onlinekinderspeelgoed:
Black hat SEO is, concreet gezegd, elke vorm van zoekmachine optimalisatie die bewust de richtlijnen voor webmasters van Google overschrijd ten behoeve van een betere positie. Bijvoorbeeld door het inzetten van link spam (lees meer hierover op: http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=66356)
Als je het linkbuilding plan uit het artikel volgt zul je je hier geen enkele zorgen over hoeven te maken.
@Dennis:
Het laatste gedeelte uit het artikel 'linkbare content delen' haakt onder andere in op social media. Uiteindelijk zijn alle links die je via Twitter, Facebook, Pinterest, etc. krijgt ook links die meetellen. Over social media kun je weer complete artikelen schrijven. Wellicht dat dit item over social media je op weg kan helpen: http://twinklemagazine.nl/praktijk/2012/10/contentstrategie-via-social-media-4-stappen/index.xml
@Jeroen:
Dat klopt, officieel raad Google het kopen van links af (dit staat ook op de link schemes pagina van Google Webmaster Help uit de verwijzing hierboven). Dit is een beetje een grijs gebied. In bijv. een bedrijvengids koop je immers niet zozeer een link maar een vermelding, de link krijg je er automatisch bij. Google kan dit onderscheid goed maken.
Wat betreft nofollow links. Het klopt dat Google beweert dat deze geen pagerank e.d. doorgeven. Of ze helemaal geen SEO waarde hebben is erg discutabel, maar dat is een vrij complexe discussie. In elk geval maken nofollow links een belangrijk deel uit vaan een zogenoemd 'natuurlijk linkprofiel'. Een signaal dat Google gebruikt bij het bestrijden van webspam.
Goed en herkenbaar SEO stukje.
Goed artikel hoor zeker voor de beginner maar ik mis nog wel wat leuke tools om het hele proces gemakkelijker te maken. MajesticSEO en dergelijke
Is er een overzichtbekend van blogs die wel goed zijn? En die waardevol zijn om in te zetten voor bedrijven? Zo is deze blog goed, maar er moeten er toch meerdere zijn? Goed artikel in ieder geval Christian!
Er zit een klein foutje in de anchortekst:
Linkdiagnostics.com = Linkdianosis.com neem ik aan?
Verder een strak artikel en een helder en bekent verhaal.
@Daan: het is Linkdiagnosis.com, maar ik begrijp je punt -;) De url is aangepast.
Duidelijk artikel. Dank hiervoor. We gaan ermee aan de slag.
Erg goed om te lezen. Het meeste is natuurlijk al bekend. Maar een mooi overzicht helpt altijd om alles goed op een rij te krijgen.
Ik was bezig een artikel te schrijven over hoe je meer bezoekers op je website kunt krijgen. Linkbuilding is daar, als onderdeel van seo, natuurlijk erg belangrijk in.
Misschien wil je eens naar het artikel kijken en wellicht aanvullingen geven?
Hier staat ie: http://onlineambitie.nl/artikelen/meer-bezoekers-op-website.php
Ik ben benieuwd!
Chris
De tactiek die wij nu volgen is achter elke balklink 'no follow' te zetten...we weten dan 100% zeker dat we nooit misleidend bezig zijn...succes met deze gratis tip!
Erg fijn artikel, leerzaam voor mensen die gaan starten met SEO.
Goed artikel. Heel handige linkbuilding diagnose tool. Een andere bekende tool die bruikbaar is bij het linkbuilding is opensiteexplorer.org.
Ik mis inderdaad het onderwerp Socialmedia wat op dit moment erg goed doet voor je linkbuilding.
Daarnaast kun je uitgaande link het beste plaatsen als een dofollow en bij advertenties van derde (mochten die op je site staan) plaats je een nofollow. deze techniek heeft mij een pagerank 5 opgeleverd.
De links op Social Media zijn toch wel moeilijk te vergaren en moeten natuurlijk gaan, je kunt dit natuurlijk altijd wel promoten als je producten verkoopt. Daarnaast valt het resultaat in de zoekmachines nog tegen vind ik, waar basseer je op dat het erg goed doet?
Leuk artikel!
Een van de belangrijkste onderdelen van linkbuilding is het analyseren van je concurrenten. Neem je focuszoekterm, kijk in Google welke partijen op die term hoog in Google staan en ga deze analyseren. Ga naar Open Site Explorer en maak aan de hand daarvan een complete lijst met backlinks die jij ook kan benaderen.
Succes!
Leuk en leerzaam artikel. Eens kijken of dit in de praktijk kunnen toepassen.
Leuk artikel.
Fijn en leerzaam voor beginnende SEO medewerkers.
Handig lijstje met tools.
Top
Heeft een persbericht tegenwoordig nog wel zin? Voor de linkbuilding dan. Met name voor kleinere bedrijven, websites, is het toch moeilijk om deze geplaatst zien te worden.
Goed artikel. Ik ben ook van mening dat leuke en interessante artikelen het belangrijkste is. De links en shares komen dan ook vanzelf.
Christiaan, leuk en helder artikel met goede tips. Maar hoe pas je zo toe in zakelijke dienstverlening? Bijvoorbeeld voor een vertaalbureau?
Voor een webshop waar je leuke kleding verkoopt, kan je makkelijk content schrijven over de nieuwe producten die je verkoopt, en kan je nog eens gratis iets weggeven. Veel mensen zullen dit soort content makkelijker delen dan iets wat met dienstverlening te maken heeft denk ik? Iedereen heeft immers kleren nodig, maar bijna niemand heeft vertalingen nodig. Als je dat dan wel nodig hebt, denk ik niet dat het iets is om met de rest van de wereld te delen.
Misschien kijk ik er op een verkeerde manier naar en ben ik daarin negatief. Hoeveel interessant artikelen in ook lees over linkbuilding, ik zit vast. Wellicht dat jij je lichtje daar kort op kan laten schijnen?
@Arjen:
Het ene product of dienst leent zich beter voor content marketing dan het andere, dat spreekt voor zich. Als vertaalbureau zitten jullie wat dat betreft inderdaad in een wat lastigere bedrijfstak.
Dit betekent niet dat je content marketing helemaal links moet laten liggen. Er is altijd wel iets leuks/nuttigs te verzinnen om over te schrijven. Denk aan een artikel over typisch taalkundig/culturele verschillen tussen landen, interessant voor bedrijven die vanuit één punt de marketing voor verschillende landen regelen. Of een leuk artikel met een aantal komische vertaalfouten.
Wel betekent het dat juliie je meer moeten richten op andere linkbuilding strategieën. Vraag tevreden klanten om een link te plaatsen, voor mijn part op een afgelegen (maar geen 'orphan) pagina. Vertaal je ook CV's? Benader carrieresites om deze dienst als tip te plaatsen voor sollicitanten. Hetzelfde geldt voor informatieve sites voor auteurs of voor uitgevers. Geef hen een reden om naar jullie (boek)vertaaldienst te linken. Als jullie voldoende onderscheidend vermogen hebben moet dat zeker lukken.
Maak gebruik van de ouderwetse 'link exchange'. Veel SEO'ers twijfelen tegenwoordig over het effect hiervan. Maar ik zeg: gewoon doen. Benader hiervoor bijvoorbeeld online vertaalsites (mijnwoordenb...nl) , zij azen net als jullie op relevante, waardevolle links en zijn geen directe concurrenten.
Kortom, genoeg mogelijkheden voor de creativeling. Hopelijk kun je hier verder mee. Succes alvast!
@Christian
Dank je wel voor je reactie. Ik zal er toch maar weer eens wat gedachten op los laten. Bedankt voor de tips in ieder geval!
Bedank. Is de linktekst nog steeds belangrijk?
Zeer interessant artikel. Vooral het delen van linkbare content is iets waar voor ons nog veel winst te behalen valt.
Prima artikel voor beginnende SEO mensen.
Al onze stagiaires moeten dit goed bestuderen.
Erg leerzaam ook een mooie opsomming met tools.
Bedankt Christiaan
Altijd verstandig om je social media account eerst op te zetten en je blog artikelen te synces. Zo heb je meteen goede backlinks en mogelijkheid om een groter publiek te breiken als je fans je berichten delen. Je kunt ze natuurlijk ook belonen wanneer ze iets delen. Daar heb je genoeg plugins voor die je daarbij helpen.
Goede reminders, maar op zich ook al wel bekend. Waar ik tegen aan loop, is de links op artikelsites. Vind Google deze nu wel of niet ok?
Artikelpost.nl bijvoorbeeld. Je kunt hiermee vrij eennvoudig winst behalen voor met name long tail zoekwoorden. Maar worden we daar straks niet voor afgestraft? De short term technieken zijn veelal de oude linkbuilding technieken. De beste manier is idd linkbait en goede content, maar ja, dat doe je niet even 123. Wat werkt als je snel wil scoren?
Goede in content links vanaf verschillende domeinen C-Class IP adressen vanaf verschillende domeinhouders of whois afgeschermd, niks mis mee toch, zolang het netwerk niet publiekelijk is en niet misbruikt wordt werkt dit erg goed, de resultaten bewijzen het.
Hiermee is het voor Google zo goed als duidelijk dat men over je schrijft en wordt je dus belangrijk gevonden. De gratis artikel sites daarmee loop je wat meer risico. Vooral wanneer er b.v. in de titel iets staat van in de trant: Gratis artikel plaatsen, Artikel Marketing Site
Dan is het wel duidelijk dat het om artikel marketing gaat en niet om een verdiende link.
Goed artikel! Hier kan ik iets mee.
Linkbait creëren door middel van rich content werkt in veel gevallen op de lange termijn erg goed. Denk hierbij aan het ontwikkelen van simpele maar effectieve tools, het aanbieden van zeer sterke informatie en het bieden van een meerwaarde. En dan bedoel ik echt voorlopen op je concurrent om zo de beste links te creëren.
Inspelen op hypes en nieuwe technieken op de markt is hier ook een simpel voorbeeld van wat voor ieder bedrijf toepasbaar gemaakt kan worden.
Kijk ook naar het verkeer dat je binnenhaalt via de geplaatste links. Goede links spelen gericht verkeer door en is een goede kwaliteitsfactor.
Mooi artikel over White-hat SEO. Na 1,5 jaar nog steeds relevant.
Linkdiagnosis kende ik niet, maak zelf gebruik van o.a. majestic Seo (wel betaald).
Ook leuk om te zien dat veel van de mensen die reageren je tips opvolgen. Zo ook ik :)
Helder artikel, geschreven in "Jip en Janneke" taal.
Ik heb alleen erg veel moeite met deze aanbeveling "Soms zullen dit ook verzamelsites zijn, probeer hier dan een vermelding op te krijgen, eventueel tegen een kleine (gebruikelijke) vergoeding."
Google heeft een duidelijk standpunt over het kopen en verkopen van links. Wil je adverteren met een link, op een pagina waar veel bezoekers komen? Laat de link dan gewoon voorzien van een "nofollow" tag zoals het hoort. Wanneer je nooit links hebt gekocht, dan hoef je je er ook geen zorgen over te maken!
Hierboven staan een aantal reacties in de trant van "maar mijn producten of diensten lenen zich niet zo goed voor linkbuilding".
Als je bijvoorbeeld een webshop hebt waarin je wc-papier verkoopt, dan kun je daar qua linkbuilding toch niets mee?
Dave Lorrez laat je, in een gastartikel op Karelgeenen.nl, zien dat er een heleboel linkbuilding-kansen liggen, zelfs over wc-papier. Ik zeg "Chapeau Dave!".
Linkbuilding:De eerste stap is het kiezen van een doelgroep waarvan jij wilt dat ze jouw site bezoeken. Natuurlijk maakt het voor je zoekpositie niet heel erg uit of jij met je linkverwijzingen in eerste instantie de juiste doelgroep bereikt.
Zou je tegenwoordig nog steeds simpele links richting je blog/website willen of kun je deze beter vermijden?
@Niels,
Links blijven een essentieel onderdeel van SEO. Zonder goede backlinks kan je niet scoren op moelijke termen. Dus simpele links zijn nog steeds waardevol, mits met mate en van goede bronnen.
De simpele links zijn nog steeds waardevol, vooral voor de zogenoemde kleine termen. Ik vraag me overigens wel af wanneer het aantal verwijzingen van een inkomend linkje echt daadwerkelijk een hele grote impact gaan hebben.
Waardevolle lijst! Helemaal eens, SEO is hard werken. Goede content produceren en -inderdaad- het genereren van backlinks. Bedankt voor het delen van je lijst!
Waardevol artikel, waarvoor dank. Ik denk dat een van de belangrijkste onderdelen van de online marketing is om creatief te blijven en per klant en/of branche de beste manier voor succes te bepalen.
Handig artikel! Het is allemaal heel interessant, bedankt voor het delen.