Twinkle | Digital Commerce

Contentstrategie via social media: 4 stappen

2017-05-27
180101
  • 3:53

In een overvolle online markt, waar kleine retailers worden gedwongen te concurreren met grote bedrijven, is het creëren van nuttige content een van de manieren om de aandacht van de consument te trekken en vertrouwen te wekken.

Dit geldt met name als het gaat om het aantrekken van prospects via social media, schrijft Paul Chaney op Practicalecommerce.com. Op het recente Dreamforce 2012 conference zei Scott Monty, head of social media bij Ford Motor Company: ‘Content is the currency of social.’ Wat Monty hiermee wil zeggen is dat succesvolle social media-marketing het creëren van content is die zorgt voor engagement van de consument, de dialoog stimuleert en een reactie oproept. In het artikel geeft Chaney vier stappen voor het creëren van een effectieve contentmarketingstrategie via social media. De stappen staan hieronder uitgelicht.

1. Bepaal de focus van de content
Content dient een focus te hebben; onderwerpen die u van plan bent om te behandelen en de ‘toon’ van de content. Enkele tips voor het bepalen van de focus

  • Stimuleer betrokkenheid
    Dit kan op een educatieve, amuserende, inspirerende of promotionele manier zijn; of meerdere manieren tegelijk.
  • Toon kennis en intellectueel leiderschap
    Een manier om vertrouwen te wekken is door uzelf en/of uw bedrijf als expert te vestigen.
  • Wees consistent met de missie en cultuur van uw bedrijf
    U wilt geen content die niet past bij het karakter en imago van uw bedrijf - het zou dan over kunnen komen als niet authentiek.

Een algemeen uitgangspunt is het gebruik van de 70/20/10 regel:

  • 70 procent van de content dient te zijn gericht op de interesses en behoeftes van uw klanten. Dit kan worden gedaan door middel van how-to tips, antwoorden op veelgestelde vragen en links naar nuttige (informatie)bronnen. Vraag uzelf af: ‘Zou ik deze content nuttig vinden?’ Zo ja, dan vinden anderen dat waarschijnlijk ook.
  • 20 procent van de content dient ‘OPC’ te zijn; other people’s content . Dit vraagt om de bereidheid om user generated content toe te staan op de sociale kanalen die u beheert, zoals een Facebook-pagina. Dit geeft uw klanten een gevoel van verantwoordelijkheid in het gesprek en dient ter bevordering van het vertrouwen.
  • 10 procent van de content dient promotioneel te zijn. Als u bereid bent om 90 procent van uw content te richten op anderen, dan zal – hopelijk – niemand klagen als 1/10 van de content de aandacht vestigt op uw producten en diensten.

2. Bepaal de contenttypen
Social media-content kan vele vormen aannemen: blogposts, tweets, statusupdates, wedstrijden, quizzen, pollvragen, infographics, video’s, foto’s etc.
Door Pinterest en Instagram is social media steeds meer visueel geworden. Het gebruik van video- en fotobeelden zou dan ook een belangrijke overweging moeten zijn. Foto’s en video’s maken het daarnaast makkelijker voor klanten en prospects om een indruk te krijgen van wie u bent en wat uw bedrijf doet.

3. Bepaal de frequentie van uw postings
Nadat u heeft besloten welke focus u gaat hanteren en welke typen content u gaat inzetten, kunt u bepalen hoe vaak u gaat posten. Een aantal tips hierbij:

  • Post op het juiste moment
    Post op de momenten dat u de meeste kans heeft op respons in de vorm van Likes, comments of shares. Veel retailers geven aan dat het plaatsen van postings tussen 8 uur ’s ochtends en 2 uur ’s middags het beste werkt. EdgeRank Checker is een tool die kan helpen bij het bepalen van de beste tijden om postings te plaatsen op Facebook. Ook kunt u gebruikmaken van Facebook Insights en Google Analytics.
  • Plaats belangrijke punten eerst
    Druk uw belangrijkste boodschap uit in de eerste negentig tekens van uw bericht, aangezien langere berichten zouden kunnen worden afgebroken.

4. Maak een contentkalender
Als u eenmaal weet wat de focus van de content wordt, welke typen content u wilt gebruiken en welke frequentie u gaat voeren, kunt u vervolgens een kalender opstellen om uw posts in te plannen. U kunt een kalender op wekelijkse of maandelijkse basis maken.
U kunt een kalender opstellen met behulp van een spreadsheet, maar ook door middel van een social media-managementapplicatie. Drie voordelen hiervan:

  • Dergelijke applicaties zijn speciaal gemaakt voor contentcreatie en planning
  • Dergelijke applicaties automatiseren het proces van contentdistributie en -syndicatie naar sociale netwerken
  • Dergelijke applicaties maken het beheren van sociale media-kanalen en engagementactiviteiten eenvoudiger, zoals het reageren op comments, het identificeren van nieuwe fans en volgers en het monitoren van gesprekken over uw business en producten.

Een nadeel: er zitten vaak kosten aan zo’n applicatie verbonden.

Content is nog steeds king
Aantrekkelijke content kan uw bedrijf op verschillende manieren van dienst zijn. Zo kan goede content:

  • uw bedrijf onderscheiden van de concurrenten
  • u/uw bedrijf neerzetten als expert en een thought leader
  • zorgen dat uw bedrijf top of mind blijft bij de consument
  • zorgen voor een hefboomwerking die nodig is om klanten keer op keer terug te laten komen

Zie uzelf niet alleen als een webwinkelier, maar ook als een ‘media mogul ’. Maak content de focus van uw social media-marketingactiviteiten. Het kan zich vertalen in hogere winsten.

Bron: Practicalecommerce.com