Twinkle | Digital Commerce

Maken we elkaar gek met logistieke wedloop?

2017-11-11
110110
  • 2:45

De belangrijke rol van logistiek binnen e-commerce werd op de allereerste vakdag Logistiek & Ecommerce weer eens goed duidelijk. ‘Track & trace’ en ‘vandaag besteld, morgen in huis’ zijn geen opties meer, maar nieuwe normen.

Soms is, hoe gek het ook klinkt, levering op de volgende dag al te laat.

De volgende dag bezorgen is technisch gezien mogelijk, maar praktisch gezien al een aardig gevecht tegen de klok. Op het congres in Houten leek lang niet iedereen dat erg te vinden, maar het publiek bestond voor een groot gedeelte ook uit fulfilment-partijen of vervoerders. Die zien er wel brood in natuurlijk.

Vertraging
Voor webwinkels kan levering binnen een dag moordend zijn. Allereerst is het lastig waar te maken. Want op zondag wordt er al niets bezorgd en op zaterdag en maandag willen pakketjes ook nog wel eens een vertraging oplopen. Juist die zaterdag is vervelend. Veel mensen kiezen bewust voor de online bestelling op vrijdag, omdat ze weten dat ze zaterdag thuis zijn om het pakket in ontvangst te nemen. Maandag staat de bezorger voor een dichte deur en op die manier loopt het pakket al snel een dag of drie vertraging op. Ik hoef webwinkeliers niet uit te leggen wat dit betekent voor de feedback die vervolgens online wordt achtergelaten.

Beperking
Verder beperkt standaard eendaagse levering je opties. Want zelf aan het einde van je werkdag, zo rond een uur of zes, je pakketjes afleveren op het postkantoor is dan niet meer goed genoeg. Een avondbestelling wordt dan pas in de volgende shift meegenomen en gaat ook die volgende dag niet in huis zijn. Eigenlijk is alleen een fulfilment-partij dan nog maar goed genoeg.

Same day delivery
Terwijl de meeste webwinkels nog met die vraag worstelen, bieden de eerste spelers inmiddels same day delivery aan. 'Zijn we elkaar nou niet allemaal gek aan het maken?', vraag ik mijzelf op zo’n vakbeurs af. En dan opeens herinner ik mij weer dat ik de dag ervoor iemand een taart wilde bezorgen. Er was plotseling wat te vieren, bij iemand uit de e-commerce nog wel, dus belde ik nog voor negen uur in de ochtend een grote online taartenwinkel op. 'Helaas! De bakkers zijn al naar bed. Een bestelling die u nu doet wordt komende nacht gebakken en dus morgen bezorgd', kreeg ik te horen. Ook bij de online shop die op de radio veel adverteert werd mij dit medegedeeld. Zelfs de meest simpele appeltaart kon niet worden bezorgd!

Koerierskoesten
Same day delivery lijkt zo makkelijk als je gewoon koerierskosten wilt betalen. Maar dan moet je shop er wel op ingericht zijn. Bij de taartenwinkels bleek dit niet het geval. Er kon niet dezelfde dag geleverd worden, ook niet als ik graag eventuele expressdienst-kosten wilde vergoeden. Ik had er graag wat voor over gehad, want de volgende dag zou ik diezelfde persoon op de vakbeurs zien en wat is er dan leuker dan de dag ervoor nog een knap staaltje logistiek verzorgen? Het bleek niet mogelijk en dus stond ik zelf die ochtend bij mijn eigen lokale supermarkt, waar om negen uur het nieuwe assortiment nog niet eens beschikbaar was.

Essentieel
Logistiek. Je vergeet het zo makkelijk maar het is zo essentieel voor het hele succes van de keten. Natuurlijk hoeft niet iedereen vandaag of zelfs morgen te bezorgen. Maar een duidelijk, servicegericht en een vlekkeloos lopend logistiek systeem is zelfs voor de kleinste webwinkels momenteel essentieel om zelfs maar een kansje op succes te maken.