Online marketingbureau Onetomarket verkeert in surseance van betaling. Dat bevestigt advocatenkantoor Drijber en Partners aan Twinkle. Naamgever Sander Drijber is aangesteld als bewindvoerder.
Drijber zelf was zojuist onbereikbaar voor commentaar, maar zijn kantoor te Velp heeft de status van Onetomarket bevestigd aan Twinkle.
Onetomarket, dat nog vacatures heeft openstaan, is een bekende naam in de Nederlandse online wereld. Het bedrijf werd ruim tien jaar geleden opgericht door Jac van Ommen, die met het bureau internationaal uitbreidde naar Spanje. Onetomarket, hier gevestigd in Arnhem, profileert zich als ‘het beste bureau voor interactieve marketing’. Volgens de site staan er 31 mensen op de loonlijst.
Update: 12.00 uur
Zeer hoge schuldenlast
Onetomarket heeft een reactie op zijn website geplaatst over de surseance van betaling, die afgelopen woensdag is verleend. Het bureau schrijft onder meer: ‘Oorzaak van de ontstane situatie is gelegen in de zeer hoge schuldenlast uit het verleden. Deze is met name ontstaan door aanloopverliezen van nieuw opgerichte buitenlandse kantoren.’
Doorstart
Onetomarket onderhandelt vandaag over een doorstart, met terugwerkende kracht tot 1 november. Een eventuele nieuwe eigenaar wil de activiteiten voortzetten met behoud van personeel. Uit het bericht: ‘Uiteraard wordt getracht een en ander zo snel en soepel mogelijk te laten verlopen zodat de klanten van Onetomarket hier minimale hinder van ondervinden.’
Ruime kapitaalinjectie
Onetomarket heeft naar eigen zeggen uitzicht op een ‘ruime kapitaalinjectie’, waarmee het bedrijf financieel gezond kan worden en nieuwe investeringen kan doen voor groei op de expliciet benoemde Nederlandse markt.
Slecht nieuws zeg. Onetomarket is 1 van de eerste SEM partijen geweest waar we back in 2007 zaken mee hebben gedaan. Ben benieuwd wat de oorzaak hiervan is?
@Joris,
Doordat 99% van alle SEM partijen gewoonweg gebakken lucht verkopen en nagenoeg iedereen er nu vanaf weet?
@@Joris (2e post)
Volgens mij snap je niet zoveel van online marketing. Ik heb een handige wiki link meegestuurd. Kan je je huiswerk doen.
Het zal absoluut zo zijn dat 'men' gemiddeld nu meer weet over SEO/SEA dan in 2007 maar om nu te beweren dat SEM bureau's gebakken lucht verkopen gaat me wat te ver. Zaken als usability, conversie-optimalisatie, automated bidmanagement software e.d. zijn toch inmiddels ook deelgebieden waar SEM agencies zich mee bezighouden en volgens mij nog veel behoefte/vraag naar is.
Haha dank SEM Marketeer maar zo'n n00b ben ik nu ook weer niet.
Vraag me overigens af waarom je denkt dat ik er niets vanaf weet? Ik heb zeer regelmatig contact met Joost 'Yoast', ex medewerker van Onetomarket, bezoek conferenties in Chicago over conversie, de SES in Londen, SMX, loop de deur plat bij Google, etc....dat ik een expert ben wil ik niet zeggen maar dat ik 'iets' van de markt weet toch wel ;-)
De bewering dat 99% van de SEM partijen gebakken lucht verkoopt gaat me veel te ver. Er zitten absoluut cowboys tussen maar zo'n uitspraak slaat natuurlijk als een lul op een drumstel.
Ik geloof prima dat je verstand van zaken hebt hoor. Zo ben ik dan ook wel weer.
Inmiddels staat er een reactie van OneToMarket op de surceance van betaling:
http://www.onetomarket.nl/nieuws/reactie-onetomarket-op-surseance-van-betaling.html
Ook wij hebben in het verleden zaken gedaan met Onetomarket. En helaas heb ik afscheid van ze moeten nemen omdat ze maar een doel hadden; zelfverrijking.
Het heeft me veel tijd en geld gekost en zeer weinig bezoekers opgeleverd.
Surseance van Onetomarket heeft verder niks met de nog steeds groeiende search markt in Nederland te maken, volgens onderzoek van Deloitte bedroeg de groei over het eerste helft van het jaar 22%.
Zal toch meer met Onetomarket zelf te maken hebben. In Nederland zijn bijna alle grote klanten, zoals KLM, Verzekeringssite, Conrad weg gegaan. Net als de ervaren consultants die er werkten en Onetomarket in het verleden groot hebben gemaakt.
Bureaus als Netsociety, Orange Valley en Oogst zijn juist sterk gegroeid door beter in te spelen op de veranderende klantbehoefte.
Sterkte voor alle medewerkers, hopelijk komt er een oplossing. Doorgaan op dezelfde weg is weinig zinvol.
Dat dit gebeurt verbaasd niemand in de SEM wereld. Onetomarket verloor klanten en goed personeel. Beide zijn toch wel belangrijk voor het voortbestaan van een onderneming.
@Joris. Er is een verschil of je veel kennis hebt of dat je die kennis kan vertalen in business. Daar zit heeeeeeeel veel verschil tussen bij buro's.
Dat je dit roept in je reactie zegt heel veel over je kennis en kunde van de SEM wereld.
@ Jaap Santifort
Heb je nu een ander marketingsbureau en bevalt deze wel goed?
Ja, ik zit nu bij Yonego en die bevalen prima!
Update: Onetomarket is maandag failliet verklaard en zojuist is een doorstart aangekondigd.