Jarenlang kwamen ze als paddestoelen uit de grond: webwinkeltjes. Nu vallen ze als blaadjes van de bomen; er zijn meer stoppende dan startende webwinkeliers. Als er iets gehypt is de afgelopen jaren, dan is het wel het hebben van zo'n leuk webwinkeltje voor erbij: Internetgodinnen, in 10 stappen een succesvolle webwinkel, Nederland verdient online, Girl Powerr en wat al niet meer.
Door: gastblogger Martine Bakx
Er is een hele bedrijfstak omheen ontstaan. Webwinkelaanbieders, het ene systeem nog makkelijker dan het andere. SEO- en SEA-specialisten. Sociale media experts. Persberichtenschrijvers. Betaalproviders. Boeken, cursussen en coaches. Speciale Mamamarketeers. Winkelpleinen als Flavourites en StadNL. Advertentiefuiken in de vorm van e-zines, beeldbanken en blogs. Allemaal schreeuwen ze om het hardst naar de startende webwinkelier; "kom bij ons, dan wordt je webwinkel een groot succes".
De meest gemaakte fouten van gestopte webwinkeliers:
Geen passie met het product
Gaan het verkopen omdat ze denken dat het goed verdient. Of omdat ze denken dat het weinig werk is. Starten een webwinkel omdat dat zo handig met de kinderen te combineren valt. Hebben altijd al een winkeltje willen hebben. Zien dat de buurvrouw er goed aan verdient en gaan hetzelfde verkopen. Gaan het verkopen omdat ze het dan voor eigen gebruik goedkoper kunnen inkopen; de vele kinderkledingwinkels bijvoorbeeld, met de, voor Jan Modaal, net iets te dure Scandinavische en eco-merken.
Er te licht over denken
Je bent snel online tegenwoordig. Vaak nog voordat er een doordacht plan of begroting is. Dankzij dropshipping hoeft er niet meer in een voorraad geïnvesteerd te worden. Sommigen weten niet eens dat ze zich moeten inschrijven bij de Kvk, dat ze btw moeten afdragen, hoe een verkoopprijs tot stand komt enz. Denken dat de bezoekers vanzelf komen.
Denken dat het iets voor erbij is
Er te weinig tijd aan besteden. Het beschouwen als bijverdienste of als hobby. Het moet wel leuk blijven. De ik hoef er niet van te leven mentaliteit. Als ik de kosten er maar uithaal. Leuke dingen doen en als het ook nog wat oplevert is dat mooi meegenomen. De minder leuke dingen als boekhouden gelijk uitbesteden.
Niet uniek genoeg zijn
Klanten moeten een reden hebben om een product bij jou te kopen. Omdat je de enige bent die het aanbiedt, omdat jij de beste service geeft, omdat jij het goedkoopste bent, omdat je ze kennen, omdat jij het leuker of overzichtelijker presenteert, omdat jij sneller kunt leveren. Niemand zit te wachten op de zoveelste cadeauwinkel met meer van hetzelfde, duurder en langere levertijden dan de Blokker om de hoek.
Niet klantgericht
De klant is koning. De klant heeft altijd gelijk. Ook als hij geen gelijk heeft.
Een klacht los je altijd op. Geen antwoorden als "andere klanten klagen hier nooit over". Als iets niet arriveert, stuur je het opnieuw. Je bedankt als een klant een complimentje geeft, een fotootje stuurt, of over je blogt. Als je een foutje maakt zeg je sorry. Het zijn kleine dingetjes, maar een klant haakt af als je het nalaat.
Niet kunnen rekenen
Zich niet realiseren dat een verpakking of een iDeal-betaling geld kost en alleen de exacte portokosten doorberekenen. Daarbij tevens geen rekening houden met de btw die ze erover moeten afdragen.
Zich niet realiseren dat vaste lasten als een boekhouder, abonnementen terugverdiend moeten worden.
De "maak"uren niet volledig in rekening brengen onder het mom van als ik alle uren moet doorberekenen koopt niemand het meer.
Niet beseffen dat een advertentie van € 450,- minimaal € 1.000,- omzet moet opleveren om de kosten eruit te halen, dat je daarboven pas gaat verdienen.
Te snel uitbesteden
Internet en webwinkelsystemen veranderen zo snel dat je de webwinkel zelf moet kunnen beheren en aanpassen. Nieuwe producten moet je zelf kunnen toevoegen. Als je het steeds moet vragen aan een derde gaat er tijd verloren. En het kost je een fortuin. Tenzij het je partner, neef of buurvrouw is, maar dat maakt je weer afhankelijk.
Het is beter om ook de boekhouding in eerste instantie zelf te doen. Het geeft je inzicht in de kosten. Het geeft overzicht. Je komt minder snel voor verrassingen te staan
Tijd en geld in de verkeerde dingen steken
Arbeidsintensieve goodies maken die gratis weggegeven worden. Gratis tutorials, foto's, teksten en reportages maken voor anderen in ruil voor een linkje of bannertje. Onrendabele markten of beurzen draaien onder het mom van naamsbekendheid, "als ik het kraamgeld maar terugverdien".
‘Tuurlijk mag je wel eens een steekje laten vallen en al doende leert men. Soms heeft een klant echt geen gelijk. Soms resulteert het niet kunnen rekenen in een te hoge verkoopprijs waarbij het product juist beter verkoopt. Soms is je product zo goed (of goedkoop, of moeilijk verkrijgbaar) dat mensen toch terugkomen na een slecht afgehandelde klacht.
En uitzonderingen bevestigen de regel.
Martine Bakx is eigenares van Artoek.nl, een webwinkel in onder andere verkleedkleren.
Leuke column, je slaat de spijker op de kop. De eerste stap naar succes is er serieus voor willen gaan.
Helemaal mee eens! Klinkt zo simpel, maar ik weet dat velen toch in deze valkuilen vallen. Webshops worden door eigenaren vaak als creatieve uitlaatkleppen gebruikt. Wil je er echter een succes van maken dan zul je ook je zakelijke kant op orde moeten hebben!
Passie is inderdaad een belangrijke pijler. Daarnaast ook nuchterheid.
Ouderwets zakendoen is op het internet niet anders. Doen wat je zegt, maar ook zeggen wat je niet doet.
En zorg dat wanneer je externen inhuurt, alle neuzen dezelfde kant op staan.
Mooi geschreven!
Dank voor de reacties!
Van de week op het forum van mijn winkelhost de volgende vraag;
"Ik snap al ongeveer hoe je een webwinkel moet maken BEHALVE 1 ding. Hoe kom je aan de benodigde producten?"
Dat bedoel ik nou.......
PS redactie, bedankt voor het verwijderen van de n in paddestoelen :) Als rood met witte stippen fanaat van het eerste uur en helemaal thuis in de kabouters kan ik maar niet wennen aan die nieuwe spelling.
Goed en waar stuk!
Nou, ik ben geen spellingspolitie ofzo hoor, en het is heel erg off-topic, maar sinds de nieuwe spelling moet er juist wel een tussen n bij paddestoel. Het is officieel paddenstoel, net als pannenkoek.
Van de website van onze taal:
"In het Groene Boekje (2005) staat paddenstoel. De samenstelling valt onder de hoofdregel voor het schrijven van de tussen-n: het eerste deel eindigt niet op een stomme e en heeft alleen een meervoud op -en. In 1995 was bepaald dat de n in dit woord kon wegblijven, maar onder welke uitzonderingscategorie paddestoel dan zou vallen, was nooit duidelijk. Sinds 1 augustus 2006 is het dus officieel paddenstoel; het is een normale samenstelling van pad en stoel. De zwam werd vroeger als de zetel van een pad beschouwd. Dat was ook in het Engels zo: in die taal bestaat nog steeds het woord toadstool. Een andere zwam-zetel is het elfenbankje."
@Mia dat weten we natuurlijk wel. Ik schrijf niet voor niets dat ik maar niet kan wennen aan de nieuwe spellingsregels.
Je vergeet het witte boekje te citeren in datzelfde stuk http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/paddestoel-paddenstoel
Een mooi bericht! Leuk geschreven en voor mij best een beetje een opluchting dat wij veel van de valkuilen goed doordacht hebben :-). Nu na een jaar zijn wij nog steeds enthousiast en juist van plan om te gaan uitbreiden. (nadat de nietlopende producten eruit zijn). Ik wil altijd alles zelf kunnen en doen, bij mijn webwinkel blijkt dat mijn voordeel te zijn.
Ennuh wij verkopen best wat van die rood met witte stippen dingen, ik ga gauw de spelling eens nakijken.
Dit is echt een verhaal van de waarheid!
Ik merk ook dat heel veel zolderkamer-prutsende mensen gestopt zijn. Deze deden het er even bij, zonder kennis van ondernemen en materialenkennis. Bij ons is het runnen van de webwinkel een dagtaak, en dat doe je er niet even bij!
Helder verhaal,
Er zijn nu eenmaal geen shortcuts in het leven. Een webwinkel is net als een fysieke winkel. Hard werken en ook nog eens ALTIJD OPEN.
Alleen met goede producten en het streven om iedere klant tevreden te stellen blijf je overeind mits je je blijft verbeteren en aan alle regels houdt.
5 jaar online en nog lang niet uitgeleerd!
Geen passie voor het product, daar valt nog wat voor te zeggen. Maar waar het uiteindelijk op neerkomt is het aanbod van de webwinkel en je onderscheidend vermogen. De goedkoopste zijn heeft totaal geen zin meer.
Mooi artikel. Zelfs nu nog! Bedankt!