Twinkle | Digital Commerce

De kip met gouden eieren

2017-05-26
180101
  • 3:46

Jarenlang kwamen ze als paddestoelen uit de grond: webwinkeltjes. Nu vallen ze als blaadjes van de bomen; er zijn meer stoppende dan startende webwinkeliers. Als er iets gehypt is de afgelopen jaren, dan is het wel het hebben van zo'n leuk webwinkeltje voor erbij: Internetgodinnen, in 10 stappen een succesvolle webwinkel, Nederland verdient online, Girl Powerr en wat al niet meer.

Door: gastblogger Martine Bakx

Er is een hele bedrijfstak omheen ontstaan. Webwinkelaanbieders, het ene systeem nog makkelijker dan het andere. SEO- en SEA-specialisten. Sociale media experts. Persberichtenschrijvers. Betaalproviders. Boeken, cursussen en coaches. Speciale Mamamarketeers. Winkelpleinen als Flavourites en StadNL. Advertentiefuiken in de vorm van e-zines, beeldbanken en blogs. Allemaal schreeuwen ze om het hardst naar de startende webwinkelier; "kom bij ons, dan wordt je webwinkel een groot succes".

De meest gemaakte fouten van gestopte webwinkeliers:

Geen passie met het product
Gaan het verkopen omdat ze denken dat het goed verdient. Of omdat ze denken dat het weinig werk is. Starten een webwinkel omdat dat zo handig met de kinderen te combineren valt. Hebben altijd al een winkeltje willen hebben. Zien dat de buurvrouw er goed aan verdient en gaan hetzelfde verkopen. Gaan het verkopen omdat ze het dan voor eigen gebruik goedkoper kunnen inkopen; de vele kinderkledingwinkels bijvoorbeeld, met de, voor Jan Modaal, net iets te dure Scandinavische en eco-merken.

Er te licht over denken
Je bent snel online tegenwoordig. Vaak nog voordat er een doordacht plan of begroting is. Dankzij dropshipping hoeft er niet meer in een voorraad geïnvesteerd te worden. Sommigen weten niet eens dat ze zich moeten inschrijven bij de Kvk, dat ze btw moeten afdragen, hoe een verkoopprijs tot stand komt enz. Denken dat de bezoekers vanzelf komen.

Denken dat het iets voor erbij is
Er te weinig tijd aan besteden. Het beschouwen als bijverdienste of als hobby. Het moet wel leuk blijven. De ik hoef er niet van te leven mentaliteit. Als ik de kosten er maar uithaal. Leuke dingen doen en als het ook nog wat oplevert is dat mooi meegenomen. De minder leuke dingen als boekhouden gelijk uitbesteden.

Niet uniek genoeg zijn
Klanten moeten een reden hebben om een product bij jou te kopen. Omdat je de enige bent die het aanbiedt, omdat jij de beste service geeft, omdat jij het goedkoopste bent, omdat je ze kennen, omdat jij het leuker of overzichtelijker presenteert, omdat jij sneller kunt leveren. Niemand zit te wachten op de zoveelste cadeauwinkel met meer van hetzelfde, duurder en langere levertijden dan de Blokker om de hoek.

Niet klantgericht
De klant is koning. De klant heeft altijd gelijk. Ook als hij geen gelijk heeft.
Een klacht los je altijd op. Geen antwoorden als "andere klanten klagen hier nooit over". Als iets niet arriveert, stuur je het opnieuw. Je bedankt als een klant een complimentje geeft, een fotootje stuurt, of over je blogt. Als je een foutje maakt zeg je sorry. Het zijn kleine dingetjes, maar een klant haakt af als je het nalaat.

Niet kunnen rekenen
Zich niet realiseren dat een verpakking of een iDeal-betaling geld kost en alleen de exacte portokosten doorberekenen. Daarbij tevens geen rekening houden met de btw die ze erover moeten afdragen.
Zich niet realiseren dat vaste lasten als een boekhouder, abonnementen terugverdiend moeten worden.
De "maak"uren niet volledig in rekening brengen onder het mom van als ik alle uren moet doorberekenen koopt niemand het meer.
Niet beseffen dat een advertentie van € 450,- minimaal € 1.000,- omzet moet opleveren om de kosten eruit te halen, dat je daarboven pas gaat verdienen.

Te snel uitbesteden
Internet en webwinkelsystemen veranderen zo snel dat je de webwinkel zelf moet kunnen beheren en aanpassen. Nieuwe producten moet je zelf kunnen toevoegen. Als je het steeds moet vragen aan een derde gaat er tijd verloren. En het kost je een fortuin. Tenzij het je partner, neef of buurvrouw is, maar dat maakt je weer afhankelijk.
Het is beter om ook de boekhouding in eerste instantie zelf te doen. Het geeft je inzicht in de kosten. Het geeft overzicht. Je komt minder snel voor verrassingen te staan

Tijd en geld in de verkeerde dingen steken
Arbeidsintensieve goodies maken die gratis weggegeven worden. Gratis tutorials, foto's, teksten en reportages maken voor anderen in ruil voor een linkje of bannertje. Onrendabele markten of beurzen draaien onder het mom van naamsbekendheid, "als ik het kraamgeld maar terugverdien".

‘Tuurlijk mag je wel eens een steekje laten vallen en al doende leert men. Soms heeft een klant echt geen gelijk. Soms resulteert het niet kunnen rekenen in een te hoge verkoopprijs waarbij het product juist beter verkoopt. Soms is je product zo goed (of goedkoop, of moeilijk verkrijgbaar) dat mensen toch terugkomen na een slecht afgehandelde klacht.
En uitzonderingen bevestigen de regel.

Martine Bakx is eigenares van Artoek.nl, een webwinkel in onder andere verkleedkleren.