Twinkle | Digital Commerce

Over starten, uitbesteden en voorraad

2017-05-26
  • 3:49

Of het echt crisis is, weet ik niet. Ze zeggen het. Maar een ding is zeker: als we elkaar maar genoeg de put inpraten komt het er wel van. Toch kan de enorme hoeveelheid aanvragen voor webshops of fulfilment, bij mij en de collega-bedrijven, een indicatie zijn dat er iets gaande is.

Steeds meer mensen zoeken naar een bijverdienste, misschien omdat hun baan op de tocht staat. Voor de zekerheid dus. Of misschien omdat ze in deze onzekere tijden liever zelfstandig ondernemer zijn, in plaats van de gebeurtenissen af te wachten.

Het aantal starters neemt in ieder geval explosief toe. Ook zie ik dat de brancheomzet als geheel toeneemt ten opzichte van de omzet bij stenen winkels. De trend van de laatste jaren was al in ons voordeel, maar dankzij al die crisisberichten wordt de consument ook nog eens prijsbewust. En dan winkel je natuurlijk verstandig, dus via de PC. Wel is het zo dat de spoeling naar verhouding dunner wordt. Er is dan wel meer omzet, maar die moet ook met meer (nieuwe) shops gedeeld worden. We gaan dus per saldo allemaal iets minder verdienen.

Ook een shop beginnen?
Bent u ook van plan om een shop te beginnen? En u wilt het inpakken en verzenden ergens uitbesteden? Dan vertel ik u graag alvast iets over het voorraadbeheer.

Stel: u gaat toner voor printers verkopen. Dat lijkt voorzichtig, n product. Toner. Maar bij nader inzien zijn er toch heel wat kleuren en maten, en voor u het weet bent udertig verschillende producten aan het aanbieden. SKUs heet dat in jargon. U bestelt van elke toner een heel doosje van 12 en komt tot de ontdekking dat, als u ze netjes naast elkaar zet, de zolder nu al te klein is. En op elkaar stapelen is niks. In de praktijk bleek er namelijk steeds een bestelling te komen voor een toner in het onderste doosje.

Over bestellen gesproken: dat valt een beetje tegen.Dertig doosjes keertwaalf toners, en er komen maar vijf orders per week binnen. Als dat zo doorgaat kunt u straks driekwart weggooien wegens uitdroging. Dus de volgende order bij de groothandel wordt een kleine. Geen hele doosjes, maar van een paar kleuren wat enkele stuks. Dat is duurder qua inkoop, maar u hoeft tenminste niets weg te gooien. Wel lastig dat er plotseling toch veel orders binnenkomen, want nu moet u om de haverklap kleine bestellingen plaatsen. De extra kosten gieren de pan uit.

Trouwens, die groothandel, dat is ook een verhaal apart. Bestel jevier van dit enzes van dat, leveren ze het omgekeerd. Een administratie wilt u niet weten.

Wat uitbesteding kost
U belt eens naar een fulfilment-bedrijf. Wat uitbesteding kost. Dat moet vast goedkoper zijn dan zelf doen. Hoeveel orders u dan heeft per week. Vijf dus. En hoeveel voorraad. Tja, opgestapeld past het op twee vierkante meter, maar dat doen ze daar anders ontdekt u. Alles moet grijpklaar liggen, dus naast elkaar. Ai, dat isacht meter. Dus omvijf ordertjes te verzenden moet uacht meter stellingruimte huren. Dat zijn dure meters! Bij u op zolder kostte dat niks Toch? En dan die bestellingen bij de groothandel, die komen nu bij dat fulfilment-bedrijf binnen. Al die losse tonertjes moeten geteld, geadministreerd en aan u gerapporteerd worden. Inslag noemen ze dat daar. En dat elke week weer, want u wilt de voorraad klein houden. Liever hadden ze daarʎn keer per jaar een zeecontainer, dat zou goedkoper zijn.

Oh ja: in de praktijk blijken veel klanten meerdere toners tegelijk te bestellen. En altijd willen ze er dan drie, of zeven, en dan weer twee. Van die rare hoeveelheden, hoe verzinnen ze t. Daar had u geen rekening mee gehouden, nu moest u weltwintig verschillende maten verpakking inkopen, en van alles maar een paar stuks. Duur! Maar wat blijkt: zon fulfilment bedrijf wil dat helemaal niet. Zoeken naar de goede doos is duurder dan een te grote doos die opgevuld wordt. Welke maat doos dat dan moet worden. Tja

Alles kost geld
Een raar verhaal? Helemaal niet, ik denk dat de meeste starters van weleer zich hier wel in herkennen. Wat ik nieuwe starters graag wil meegeven: bezint eer ge begint. Alles hangt met alles samen, en alles kost geld. Als u maar n1 soort verpakking in voorraad wilt houden, dan moet uw shop straks zo ontworpen zijn dat niet zo maar alles besteld kan worden. Ontwerp uw nieuwe bedrijfje dus ook niet alleen vanuit de etalage, maar begin eens te rekenen vanaf de achterkant. Vanuit het magazijn. Misschien komt u dan net op tijd tot de ontdekking dat toners toch niet zo lucratief zijn.

En bedenk: als u het nu al op zolder doet zonder dat u een kostprijs aan uzelf toerekent voor opslag, voor de inslag en voor het rapporteren aan uzelf, dan zult u merken dat uitbesteden een probleem wordt. Want daarvoor verkoopt u te goedkoop.