Je dacht het allemaal wel te weten. Laten we eerlijk wezen. Ik verkeer in een bevoorrechte positie. Er zijn weinig ontwikkelingen, nationaal en internationaal op het gebied van e-commerce die niet mijn bureau passeren. ‘E-commerce’, What’s in a name?
Midden jaren 90 betrad ik als ondernemer de ‘elektronische snelweg’. dat bleek later gewoon het ‘internet’ te zijn. We gingen met elkaar het ‘world wide web’ op, door cynici in die tijd ook wel het ‘wereld wijde wachten’ genoemd. Eind jaren 90 spraken we van de ‘nieuwe economie’ - wie kent Maurice de Hond’s ‘Newconomy’ nog? Aan het begin van de nieuwe eeuw werd ‘multi-channel’ het nieuwe buzz woord. Niet offline of online, maar beide kanalen samen, dat was de gouden formule voor nieuw ondernemerschap. Aan het einde van het eerste decennium vervingen we even gemakkelijk ‘multi-channel’ door ‘cross-channel’. Webwinkels moesten niet de verschillende kanalen naast elkaar gebruiken, maar proberen de ultieme synergie over alle kanalen heen te bereiken. Sinds een jaar of wat lijkt ook ‘cross-channel’ achterhaald, want willen we echt met al ons hebben en houden de consument bereiken dan moet dat ‘omni-channel’.
Zelf doe ik aan deze flagrante manier van name-calling net zo gemakkelijk mee. Bijna twee jaar geleden kwam ik van een retail congres in New York terug. Daar sprak men van F-commerce en ik dacht trendsetter te zijn toen ik een blog schreef over verkopen via Facebook. Een paar weken geleden kwam Thuiswinkel.org uit met de eerste M-commerce Monitor. Ook heb ik al de term T-commerce horen vallen, verwijzend naar alle tablet verkopen. Onlangs viel de term P-commerce bij Thuiswinkel Update, verwijzend naar verkopen via social media site Pinterest.
Vorige week kwam alles bij elkaar op het ANVR-congres in Istanbul. Daar sprak Ibrahim Ibrahim, CEO van Portland, een Londens designbureau, over A-commerce. Een gevoel van opwinding overviel me meteen. In gedachten verzonken liep ik alle nieuwe vormen van smartphones, tablets en wat er al niet meer is af. Daar kwam ik niet uit. Vervolgens liet ik alle laatste social media hypes de revue passeren, maar dat leverde ook al niets op. Dus werd opwinding vervangen door paniek. Wat had ik in hemelsnaam gemist?
Zoals zo vaak zat het antwoord in zijn eenvoud: A-commerce bleek te staan voor All-commerce, de optelsom van alle alfabet varianten van Commerce, de moeder van alle commerce. Daarmee -realiseerde ik me- zijn we terug bij de basis. Uiteindelijk is het allemaal gewoon handel. Gewoon retail. Niks nieuws onder de zon. Weg opwinding. Geen paniek. Back-to-business.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
A-commerce!
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.