Twinkle | Digital Commerce

6 belangrijke rankingfactoren voor Google+ box

2018-06-07
180101
  • 5:44

Heeft u er al een gezien? Google Plus boxen in de zoekmachineresultaten? Zeer interessant, want ze drukken eventuele AdWords-resultaten omlaag en het is dus wederom een plaats in de zoekmachineresultaten waar u, zónder te betalen, kunt staan.

U heeft er wel een Google+ profiel en/of Google+ pagina voor nodig. Maar hoe komt u daar dan als u deze pagina’s heeft?

Tekst: Paula Heesbeen

In principe zijn er twee varianten. Één voor algemene termen en één voor branded zoekopdrachten. De variant voor algemene termen is in Nederland (waarschijnlijk) nog niet te vinden en dat heeft er vooral mee te maken dat ‘Google Search plus your World’ in Nederland nog niet beschikbaar is (zie video hieronder)





Amerikaans voorbeeld
Een voorbeeld van een zoekresultaat voor de term ‘internet marketing’ in Amerika ziet u hieronder. In Nederland zien we dit dus nog niet, maar u kunt zich voorstellen hoeveel het waard is om voor de term internet marketing daar te kunnen staan. Op een positie waar u normaal voor moet betalen, kunt u in de toekomst (met een Google+ pagina) waarschijnlijk zonder te betalen staan. Naar verwachting geeft dit enorme concurrentie in de toekomst!

Nederlands voorbeeld
Het is in Nederland al wel veel waarschijnlijker dat uw Google+ boxen voor branded termen aan de rechterkant van de pagina tegenkomt. Bijvoorbeeld bij Perfectly Basics, een fashionshop: de box is voor hen altijd zichtbaar voor de zoekopdracht ‘perfectlybasics.nl’. Totale dominantie van de Google.nl-zoekresultatenpagina op hun eigen term.

Veel aspecten
Uw vraag is nu waarschijnlijk: hoe krijg je dit voor elkaar? Het heeft met veel aspecten te maken. Een uitgebreid (Engelstalig) onderzoek (‘Google Plus Box Ranking Factors Report’) vindt u op Portent.com. Wilt u merk voor merk gerelateerde zoekopdrachten ook nog prominenter terug laten komen op de homepagina? Lees dan verder.

Google+ Pagina
Ranken met de plus box voor algemene termen is waarschijnlijker voor pagina’s dan voor profielen. Zorg dus dat u een Google+ pagina heeft. Het is belangrijk dat u hierbij zo veel mogelijk informatie geeft op de ‘About’- of ‘Over’-pagina. Zo kunt u de pagina aan uw website koppelen en kunt u ook uw e-mailadres verifiëren.

Zowel de omschrijving als introductie is belangrijk. Het advies is dan ook om bij allebei de merknaam en url te noemen en daarnaast woorden te gebruiken die relevant zijn in uw branche. U hoeft niet per se de zoekwoorden te gebruiken waarvoor u wilt optimaliseren, dat lijkt namelijk niet uit te maken. Het gaat er meer om dat u algemene relevantie opbouwt rondom die termen. Voor een internetmarketingbureau zijn dat bijvoorbeeld zoekmachinemarketing, online marketing, internetmarketing en daarnaast specifiekere termen zoals SEA & SEO.




Rankingfactoren
De belangrijkste factoren voor het verschijnen van de plus box hebben te maken met uw bereik en uw activiteit. Heel kort samengevat: uw bereik en cirkel lidmaatschap moeten zo groot (en relevant) mogelijk zijn en u moet vaak (relevante) berichten plaatsen en op berichten reageren. Zet altijd de relevantie voor uw doelgroep voorop, dan komt u al een heel eind.

Hieronder de belangrijkste rankingfactoren op een rij. Van belangrijk tot minder belangrijk:




1. Bereik
Bereik betekent hoe vaak uw pagina is opgenomen in een cirkel op Google+. U treft op Google+ meerdere statistieken:

  • Plus ééntjes - vergelijkbaar met ‘Vind ik leuk’, maar deze mensen zien niet de berichten die u op Google+ zet
  • ‘X in hun kringen’ - het aantal mensen dat u in uw kring heeft, vanaf de pagina
  • ‘X hebben hen in hun kringen’ - het aantal mensen dat uw pagina in een kring heeft

Het gaat bij bereik om al deze punten, maar vooral om het laatste. Mensen die de pagina in hun kring hebben zien uw updates, kunnen hierop reageren en kunnen uw bericht ook wederom delen. Daarom is ook h u n bereik weer van belang. Als iemand uw bericht deelt en deze persoon zit zelf in vijfhonderd kringen, dan heeft u een enorm bereik. Dat totale bereik is de belangrijkste rankingfactor.

2. Cirkel lidmaatschap
Bereik is gebaseerd op cirkel lidmaatschap, zoals hierboven uitgelegd. Dus onafhankelijk van hoeveel volgers uw volgers hebben, is het aantal mensen dat u volgt ook belangrijk. Snapt u het nog?

Zorg er simpelweg voor dat veel mensen u in hun cirkel stoppen, of in andere woorden: dat ze u volgen. En zorg dat uzelf ook mensen volgt (in een cirkel stopt). Zodat u laat zien dat u relevant en menselijk bent.

3. Versheid
Naast het feit dat u ‘volgers’ nodig heeft, komt u niet naar voren met uw box als u nooit iets doet op Google+. Dit is op zich ook logisch, want een ‘lege pagina’ biedt totaal geen toegevoegde waarde in de ogen van Google en daarom zullen ze deze dus ook niet laten zien.

4. Berichtfrequentie (en kwaliteit van de berichten)
Naast het feit dat u actief moet zijn op Google+ (zie voorgaande punt) is het ook nog eens belangrijk hoe vaak u iets op Google+ deelt en wat de kwaliteit is van die berichten. Over het algemeen wordt aangeraden om elke dag een kwalitatief bericht te delen, maar onderzoeken laten zien dat eens per 72 uur in principe voldoende moet zijn om de box naar voren te laten komen.

5. Gemiddeld aantal plus ééntjes per bericht
In de ogen van Google geeft het aantal ‘plus ééntjes’ per bericht nog beter aan of het om een relevant en kwalitatief bericht gaat of niet. Als u goede content heeft, dan komt u hier niet veel problemen tegen en kunt u vanzelf plus ééntjes verzamelen.

6. Hoe vaak uw bericht gedeeld en beantwoord wordt
Dit punt sluit aan op het bovenstaande punt, factor 5. Google zoekt naar signalen of uw bericht kwalitatief en relevant is. Hoe vaak het bericht wordt gedeeld is hier een goede indicator van, evenals reacties.

En verder?
De zes bovengenoemde punten zijn de belangrijkste rankingfactoren. De conclusie is ook wel dat u zeer actief, kwalitatief en relevant moet zijn voordat er iets gaat gebeuren op Google+.

Zoals gezegd is het in Nederland alleen nog maar mogelijk om naar voren te komen voor branded zoekopdrachten. Voor de algemene termen geldt nog dat het waarschijnlijker is dat er een Google plus box wordt weergegeven voor minder commerciële termen. Zo is het aannemelijker dat u de box ziet op een zoekterm als ‘mode’ dan voor een zoekterm als ‘spijkerbroek’. Het vermoeden is dat dit te maken heeft met het feit dat er minder ruimte is voor AdWords-advertenties en op het moment dat er een meer commerciële term wordt gebruikt door de zoeker, dan laat Google liever advertenties zien omdat ze daar geld mee kunnen verdienen.

Aanbevelingen
Het is eigenlijk heel gemakkelijk: schrijf kwalitatieve berichten, doe dit vaak en zorg dat er iemand kan reageren op reacties. Tot slot de laatste aanbevelingen:






















1. stop invloedrijke mensen met een groot aantal volgers in cirkels
2. reageer en deel berichten van die invloedrijke mensen
3. schrijf vaak berichten, het liefst één keer per dag; al lijkt het erop dat een bericht elke 72 uur genoeg is om de plus box te laten verschijnen
4. bouw relevantie op voor algemene termen, dus bijvoorbeeld mode (niet spijkerbroeken) en architectuur (niet architect)
5. NIET SPAMMEN, helemaal niet, nog niet eens een beetje; punt.

Reacties?
Dit artikel is gebaseerd op onderzoek van één persoon en eigen ervaringen. We kunnen er helemaal naast zitten maar voor Perfectlybasics.nl lukte het wel, dus ergens doen we iets goed. Ik ben zeer benieuwd naar eventuele ervaringen en gedachten over de genoemde of andere rankingfactoren. Laat het ons weten in de reacties.

Paula Heesbeen is SEO-specialist bij Easy Internet Marketing.