Vijftig internationaal opererende retailketens verwachten meer winkelruimte nodig te hebben de komende jaren, constateerde adviesbureau CBRE. Dit zou het gevolg zijn van de opkomst van e-commerce en cross-channel retail. Vier redenen waarom ze de plank volledig misslaan.
Tekst: Patrick Steenks
1. Minder winkelgebieden
Cor Molenaar zei het al eerder: één op de drie winkels verdwijnt binnen nu en 4 jaar. Hoe dit komt? De opkomst van het online shoppen zorgt ervoor dat straks 8 miljoen vierkante meters winkelvloeroppervlak leeg komen te staan, vier keer zoveel als nu.
B-locaties zullen verdwijnen. De buurtwinkels om de hoek overleven, maar de niet meer zo gezellige centrums zullen verdwijnen onder druk van de concurrerende grote steden. En minder winkelgebieden betekent automatisch minder winkels.
2. Minder offline omzet
Het CBS publiceert periodiek cijfers over de detailhandelsomzet in Nederland. De detailhandel wordt overall geconfronteerd met een daling ten opzichte van vorig jaar. Dit terwijl de online omzet juist een groei van 9 procent liet zien.
Zet deze trend zich voort de komende jaren? De verwachting is er zeker. En wat betekent dit voor het aantal vierkante meters winkelruimte? Die kan alleen maar afnemen. Waarom zou je als retailketen gaan investeren in meer winkelruimte, terwijl een omzetdaling te verwachten is?
3. Minder winkeloppervlakte nodig
Retailers en merken hebben minder winkeloppervlakte nodig dankzij cross-channel retail. Waarom? Consumenten oriënteren zich steeds vaker online en gaan tot de daadwerkelijke aankoop over in de winkel.
Winkels worden langzaam maar zeker locaties waar producten afgehaald worden. Waarbij de retailer van te voren al weet welk product de consument komt ophalen. Hierdoor verdwijnt de noodzaak tot grote voorraden in de winkels.
Deze grote voorraden zullen steeds meer centraal beheerd worden in distributiecentra. Waarin ook de voorraad van de webshop aanwezig is. Waarom zou je deze voorraad verspreiden over je winkels? De data die online wordt verzameld stelt je verder in staat om de voorraad in de winkel te beperken.
In de winkel kun je daarom kiezen om alleen de best lopende producten aan te houden. Producten met een lagere omloopsnelheid kunnen vervolgens via displays in de winkel online besteld worden.
4. De winkel transformeert zich naar experience center
Shoppen doe je voor de ‘fun’, niet omdat je iets nodig hebt. Winkels moeten af van producten of diensten verkopen. Ze moeten een verhaal en een filosofie overbrengen. Ibrahim Ibrahim legde dit erg duidelijk uit in zijn interview met Retailvisie.
Kijk naar de winkels van Apple. Dit zijn niet de standaard computerwinkels. Dit zijn brandstores waar een lifestyle wordt verkocht. Mensen moeten geïnspireerd raken door het winkelen. De oriëntatie doen ze toch wel online, waar per definitie meer informatie is te vinden over producten. En waar consumenten dus beter kunnen vergelijken.
De winkel wordt dus veel meer een uitdrager van het merk. Consumenten kunnen er producten bekijken en proberen. Maar de winkel wordt veel meer nog een plek waar ze kennismaken met het merk en waar ze de beleving rondom het merk kunnen proeven.
Conclusie
Meer winkelruimte nodig? Nee, juist minder. Het wordt tijd dat retailers gaan nadenken over de veranderende manier van winkelen. En dat ze gaan nadenken over de invloed van online op het koopgedrag van mensen.
Het wordt tijd om hierop in te spelen. En innovatief te durven zijn. Hierin is niet alleen een rol weggelegd voor de retailer. Ook projectontwikkelaars en steden kunnen hun steentje bijdragen. Overleven als retailer is mogelijk. Maar dit doen door de winkeloppervlakte te vergroten? Dat is een farce.
Ben je het niet eens met mijn redenatie? Of heb je aanvullende opmerkingen? Ik ga hieronder graag met je in discussie!
Patrick Steenks is eigenaar van Keytoe.
@Patrick - Zien we hier niet dezelfde ontwikkeling dan, die we zagen bij bijvoorbeeld de banken? Door het internet zijn steeds minder vestigingen nodig (of betaalbaar, net hoe je het ziet) maar dit zorgt voor grotere regiokantoren omdat die kantoren daardoor steeds meer diensten moeten aanbieden vanuit die locatie.
Winkels tonen tot nu toe eenzelfde beeld. Minder vestigingen, maar meer 'flagship stores' meer experience centers waarop je de hele beleving van het merk kun ervaren, maar ook producten kunt ophalen, advies kunt inwinnen, hapje, drankje et cetera. Denk aan wat Miele doet met haar experience center, of wat Bax-shop opent op 27 oktober. Er komen minder vestigingen, maar deze worden wel groter en beter uitgerust.
Ik ben het niet met je eens. In de conclusie van CBRE zit wel degelijk logica.
<ol>Conclusie: er zijn nog volop kansen voor fysieke winkelruimte. Grotere winkels is zeker geen farce. Op bepaalde locaties zullen minder winkels komen, zoals buurtcentra, B en C-locatie. Maar er zijn ook locaties die interessant blijven, zoals trafficlocaties, binnensteden, wijkcentra.
@Dirkjan: interessante vergelijking die je maakt met de banken. Nu ik erover nadenk zie ik inderdaad veel overeenkomsten met de winkelgebieden.
@Jaap: ik zie toch niet zoveel dingen waar je het over oneens bent met mij? De grote vraag is natuurlijk hoeveel winkelruimte er nodig is voor het 'nieuwe type winkel', van afhaallocatie en inspiratiepunt tegelijkertijd. Ik denk daarom dat in de grote winkelgebieden het wel mee zal vallen, maar zoals je zelf zegt dat vooral B en C-locaties getroffen zullen worden.
@Patrick: Wat ik vooral betwijfel is dat je zegt dat retailers minder oppervlak nodig hebben door e-commerce. Wat er gaat gebeuren is dat er een shake-out plaatsvindt onder retailers. Retailers die niet mee gaan of kunnen en retailers die crosschannel goed oppakken. Deze laatste zullen meer ruimte nodig hebben. Niet alleen meer winkels, maar dus ook grotere winkels voor de experience.
@jaap: interessant. Dus wat jij wil zeggen is dat er een aantal retailers overblijven, maar dat deze retailers stuk voor stuk meer ruimte nodig zullen hebben, juist door de combinatie van offline en online?
En denk je dan dat de eindsom is dat er meer winkelruimte nodig zal zijn? Of zorgt de shake-out ervoor dat er meer winkelruimte gesloten wordt dan er nodig is?
Inderdaad. Het aantal retailers zal kleiner worden. Minder zelfstandigen en meer ketens. De combinatie online, offline en experience wordt belangrijkers. Ik was vandaag bij de nw winkel van Piet Zomers in DB. Dit is een top voorbeeld van experience. Daar is veel ruimte voor nodig.
Ik weet niet precies wat de eindsom zal zijn, als je hier al van kan spreken. Het totaal plaatje is eigenlijk ook niet zo interessant. Belangrijker is dat je de winkelruimte blijft aanpassen aan de vraag en zoekt naar juiste locaties. De vraag naar grotere winkels in binnensteden neemt toe. Dit kan je concluderen uit het CBRE onderzoek. Maar de vraag naar (kleine) winkelruimte op C-locaties neemt af.