Onlangs gezien op een LinkedIn profiel: Everything Operations. Een functieomschrijving die niet zou misstaan op het visitekaartje van een willekeurige webwinkelier. Je moet van alle markten thuis zijn en dat ook nog eens zowel on- als offline. Want een webwinkel? Die run je allang niet meer alleen online.
Wie met het openen van de virtuele deuren dacht lekker anoniem en relaxed vanaf een zolderkamertje een bedrijf te kunnen runnen, komt tegenwoordig als webwinkelier bedrogen uit.
Hoe anders was dit pakweg tien jaar geleden. We zagen veel kleine boetiekjes uit de achterafstraatjes online verder gaan, de drempel om online te ondernemen bleek laag en de ene na de andere webwinkel opende de virtuele deuren. Ook fysieke winkelketens bleven niet achter en openen massaal webwinkels. Maar alle voordelen van het webwinkelen daargelaten: winkelen werd er niet persoonlijker op. In 2009 organiseerden wij het eerste webshopevent dat ons land kende. Vooral om te laten zien dat er achter al die min of meer anonieme webshops wel degelijk een ‘gezicht’ zat en op die manier het gevoel van veiligheid en vertrouwen te vergroten. Tegelijkertijd blijft het aantal webshops stevig doorgroeien.
Met de toename van het aantal webshops stijgt ook de leegstand in de stadscentra. En ineens ruiken vooruitstrevende online ondernemers nieuwe kansen. Niet alleen in het buitenland, maar ook in ons eigen land duiken steeds meer nieuwe initiatieven op. De online winkel die ook offline kansen grijpt.
Wie inmiddels het spoor bijster is (moet ik nu on- of juist offline opereren?) moet zich realiseren: het een kan inmiddels niet zonder het ander. Een webwinkel is slechts een manier om in contact te komen met de consument.
Pop-up shops, markten, beurzen, shop-in-shop concepten, homesales, multi-vendor systemen, verkopen via sociale media: als webwinkelier dien je je waar op alle mogelijke manieren aan de man te brengen. Zowel on- als offline. Schakel de drukker maar alvast in, en laat nieuwe visitekaartjes maken. Everything Operations; de nieuwe functieomschrijving van de (web)winkelier.
Natascha Klootsema is oprichter en mede-eigenaar van Flavourites.
Ook van haar hand: Groeien of sappelen (21 januari 2016)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Everything Operations
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.