Twinkle | Digital Commerce

Macintosh weer in zee met Wehkamp.nl

2017-05-27
180101
  • 1:27

Macintosh Retail Group heeft een nieuwe strategische samenwerking gesloten met Wehkamp.nl. Schoenen van Manfield zijn voortaan te koop in het webwarenhuis uit Zwolle. De stap is om twee redenen opmerkelijk.

Macintosh verruilde Wehkamp.nl anderhalf jaar geleden nog voor Neckermann.com, als extern online verkoopplatform van Dolcis. Dat is een andere schoenketen uit de stal van Macintosh. De huismerkschoenen van Dolcis zijn nog altijd te koop op Neckermann.com, die van zusterketen Manfield voortaan dus op Wehkamp.nl. Ook Schoenen van Scapino (tevens Macintosh) zijn en blijven daar verkrijgbaar.

Intreza
De strategische samenwerking met Wehkamp.nl (Sacha en Nelson Schoenen werken op soortgelijke manier samen) is verder opmerkelijk omdat Macintosh met Intreza zelf streeft naar online marktleiderschap in schoenen; Macintosh wil zoveel mogelijk online aanbod verzamelen op Intreza.nl (ook van concurrenten) en schoenen laten oppikken en retourneren bij zogenoemde Intreza Shoepoints. Behalve afhaalpunten moeten dat ook bestelpunten worden, zowel op de vloeren van Macintosh’ eigen schoenwinkels, als op die van andere ketens.

Regie in de keten
‘We zien Intreza als potentiële category killer in schoenen, de one stop shop’, verklaarde Macintosh’ COO Eric Coorens afgelopen zomer tegen Twinkle. ‘Het aanbod kan ons niet groot genoeg zijn. Ons streven is ontzettend goed te worden in het navigeren binnen dat enorme aanbod. We willen graag de regie voeren in de keten.’

Marktleider
Macintosh Retail Group heeft naar eigen zeggen een leidend marktaandeel van 12 procent op de Nederlandse schoenenmarkt, die in zwaar weer verkeert (sectorvisie ING). Met een online omzet van 14,5 miljoen euro bezet het bedrijf de 56e plaats in de Twinkle100.
 
NB: Namens Macintosh Retail Group spreekt directeur marketing en e-commerce Fer van der Plas volgende week dinsdag (30 oktober) op de vakdag Logistiek & E-commerce.