Twinkle | Digital Commerce

Consumentenbond sluit pact met Kieskeurig.nl

2017-05-27
180101
  • 1:49

De Consumentenbond heeft een samenwerking gesloten met Kieskeurig.nl om het aanbod van productvergelijkingen op zijn website fors uit te breiden. De bond verdient gemiddeld 16 eurocent aan de verwijzingen naar achterliggende webwinkels.

De Consumentenbond biedt voortaan inzicht in de voorraadstatus en prijzen van ongeveer vijfhonderd webwinkels in zeventig populaire productcategorieën.

Totale koopproces
Bart Combée, directeur van de bond, zegt over het pact met Kieskeurig.nl: ‘Wij kiezen voor een samenwerking met Kieskeurig.nl omdat zij net als de Consumentenbond streven naar een betrouwbare en kwalitatieve dienstverlening. Door de handen ineen te slaan, kunnen we dit nog beter vorm geven. Met onze testinformatie, de webwinkelprijs- en verkrijgbaarheidsinformatie van Kieskeurig.nl en de mogelijkheid om een product meteen aan te schaffen, kunnen consumenten nu bij ons terecht voor het totale koopproces.’

Klikvergoeding
In een antwoord op veelgestelde vragen zegt de bond commissie over te houden aan verwijzingen: 'Als je doorklikt naar een webwinkel ontvangt de Consumentenbond een vergoeding. Per doorklik is dat gemiddeld €0,16. Alle inkomsten die de Consumentenbond ontvangt, worden geïnvesteerd in betere dienstverlening voor consumenten en in het bijzonder voor de leden.'

Provisiestructuur
Saillant is dat Combée’s voorganger Felix Cohen enkele jaren geleden nog uitermate kritisch was over vergelijkingssites. ‘Wij (de Consumentenbond, red.) draaien op het geld dat leden betalen en nemen geen geld aan van het bedrijfsleven, zoals vergelijkingssites met hun provisiestructuur wel doen', zei Cohen bij zijn afscheid. 'Ons kan het ook geen bal schelen welk product als beste uit de bus komt in een test of vergelijking.'

Keurmerken
Kieskeurig.nl, onderdeel van Sanoma Media, wijst vandaag op de screening en beoordeling die webshops krijgen voor ze worden aangesloten. 'Op Kieskeurig.nl kan een consument zien wat de kwaliteit van de shop is en wat hij kan en mag verwachten van een webshop', verklaart manager Mireille Bos. 'Daarnaast voeren we met regelmaat bereikbaarheidstesten uit en plegen we testbestellingen. Ook zijn we zeer strikt in fraude en misleiding.'

Geschillencommissie
De Consumentenbond vermeldt op zijn site welke webwinkels het Thuiswinkel Waarborg of het Webshop Keurmerk voeren. Deze keurmerken hebben tweezijdige algemene voorwaarden afgesloten met de Consumentenbond en zijn aangesloten bij de geschillencommissie van de bond. Consumenten kunnen een voortdurend geschil met een van deze keurmerkhouders aan de commissie voorleggen.