Radar besteedde gisterenavond aandacht aan valse beoordelingen op internet. Het lukte het programma om van hetzelfde ip-adres direct na elkaar meerdere positieve reviews te posten op Bol.com, ook van boeken die nog niet zijn verschenen.
U kunt het volledige item van Radar, waarin ook aandacht wordt besteed aan gekochte Facebook-likes en promotionele tweets van bekende Nederlanders, hier bekijken:
Reactie Bol.com
Marketingdirecteur Michel Schaeffer van Bol.com legt op de site van Radar onder andere uit waarom Bol.com werkt met reviews, waarom beoordelingen niet zijn voorbehouden aan bewezen kopers van producten (klanten) en waarom ook recensies over nog niet verschenen artikelen van toegevoegde waarde kunnen zijn.
Zelfreinigend
De praktijk leert volgens Schaeffer dat sprake is van een 'zelfreinigend systeem'. Hij schrijft: 'Klanten kunnen elkaar corrigeren en als een recensie hen niet aanspreekt hebben ze de mogelijkheid om een recensie als “niet behulpzaam” te betitelen. Zo’n recensie komt dan lager in de resultaten te staan. Daarnaast zien we dat klanten over het algemeen wel door promotie heen prikken. We zagen dat bijvoorbeeld in het geval van Harry Potter: mensen die aangaven het boek al gelezen te hebben voordat het überhaupt verschenen was, werden door andere lezers gecorrigeerd.'
Op een bestand van 700.000 reviews is het volgens de marketingdirecteur 'vanzelfsprekend mogelijk' dat er oneerlijke reviews tussen staan. 'Maar het volume corrigeert dit ook.'
Excessen
Schaeffer zegt tenslotte dat het niet de bedoeling is dat bedrijven tegen betaling positieve recensies leveren. Hij spreekt van excessen: 'We zullen hier achteraan gaan.' De marketingman refereeert aan Radars constatering dat op Likeskopen.nl reviews op Bol.com kunnen worden gekocht. Ze kosten 4 euro per stuk. Momenteel zijn ze 'out of stock'.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Nep-reviews onderdeel van gesprek in Radar
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.