Twinkle | Digital Commerce

CBS: 8 procent groei voor verkopers op afstand

2017-05-27
270270
  • [nieuws]
  • 1:16

Winkeliers die het gros van hun producten op afstand verkopen, zoals webwinkeliers en postorderaars, boekten in de eerste helft van dit jaar samen 7,9 procent meer omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei van verkoop op afstand trekt aan.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanochtend heeft gepubliceerd (pdf). Over heel 2011 realiseerden postorderbedrijven en internetwinkels een plus van 5 procent, waar in 2010 nog een groei van 15 procent werd gerealiseerd. Na een dip in de groeicurve nemen de inkomsten van verkopers op afstand nu dus weer harder toe.

Krimp voor non-foodwinkels
Over de hele linie nam de retailomzet in het afgelopen halfjaar met 0,4 procent af. Dat de waarde niet lager uitkwam, is te danken aan de stijging van het prijsniveau (2,3 pocent); het transactievolume nam van januari tot en met juni met 2,7 procent af.



Vooral (offline) non-foodwinkels hebben het moeilijk, met een omzetafname van 2,9 procent in het afgelopen halfjaar. Van deze groep leverden doe-het-zelfwinkels (min 6,7 procent) en woonwinkels (min 5,9 procent) het meest in. De inkomsten van winkeliers in voedings- en genotsmiddelen namen met 2,7 procent toe.

Thuiswinkel Markt Monitor
Concrete omzetcijfers brengt het CBS niet naar buiten. Volgende maand verschijnt een nieuwe editie van de Thuiswinkel Markt Monitor. Daarin staan wel omzetgetallen over online consumentenverkoop in Nederland.