Bol.com kent zijn gelijke niet op de Nederlandse online markt voor boeken. De nummer 2 van de Twinkle100 realiseert een ‘vindscore’ van 100 procent in een usability onderzoek van WUA. Ondanks een tiende stek op prijs-kwaliteitverhouding, is Bol.com bij een meerderheid favoriet.
Dat komt volgens WUA onder meer door de bekendheid, het betrouwbare imago en de snelle levering van de webwinkel. Ook het grote assortiment, waaronder veel tweedehands aanbod, doet de voorkeur uitslaan naar Bol.com.
Google geen begin
In een Web Performance Scan gaf WUA een groep respondenten twee uur de tijd om een geschikt boek voor een vriend of vriendin te vinden. Daarbij beoordeelden ze de websites op hun route op tal van criteria. Bol.com, Marktplaats én Amazon bleken vaker het startpunt voor shoppers dan Google.
Unieke vindscore
Alle respondenten brachten gedurende deze twee uur een bezoek aan Bol.com, goed voor een nooit eerder vertoonde vindscore van 100 procent volgens WUA. Zes op de tien shoppers bezochten Bruna.nl. Selexyz.nl, Eci.nl en Deslegte.com kregen ieder zeker de helft van de respondenten over de vloer:
Prijs-kwaliteit
Te zien is dat een ruime meerderheid van de respondenten (57 procent) uiteindelijk een boek zou kopen bij Bol.com, hoewel shoppers daar bij orders onder de 20 euro verzendkosten moeten betalen. De prijs-kwaliteitverhouding is volgens de onderzoeksgroep dan ook bij negen aanbieders beter.
Cosmox
Cosmox scoorde op de punten 'hoeveelheid informatie', 'overzichtelijkheid', en 'duidelijkheid' beter dan Bol.com. 'Misschien begint Bol.com wel te veel producten aan te bieden waardoor mensen door de bomen het bos niet meer zien', suggereert WUA. Dat doet aan de voorkeur voor de webwinkel vooralsnog weinig af.
Meer bevindingen uit de Web Performance Score van WUA, onder andere over ergnernissen van shoppers, vindt u op de site van het bureau.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Bol.com verplettert concurrentie in boeken’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.