Een op de tien EU-burgers kocht afgelopen jaar een product bij een webwinkel in een andere lidstaat van de Europese Unie. Bij het huidige groeitempo bedraagt het aandeel cross-border online shoppers 14 procent in 2015, veel minder dan Brussel nastreeft.
De Digitale Agenda van Eurocommissaris Neelie Kroes streeft ernaar dat één op de vijf Europeanen in 2015 cross border shopper is online. Uit een recent rapport (pdf) over de vorderingen aan de agenda blijkt dat het percentage afgelopen jaar uitkwam op 10 procent. Een jaar eerder kocht een op de elf Europeanen in een webshop over de grens, het jaar daarvoor (2009) deed een op de twaalf Europeanen dat.
Cross-border ambitie
Het groeitempo is te laag om de cross-border ambitie van 20 procent voor 2015 te halen, getuige onderstaande figuur. Te zien is dat het aandeel webshoppers onder de Europese bevolking in 2015 naar verwachting uitkomt op 56 procent (versus 43 procent in 2011). Dat is wel meer dan de gestelde ambitie van 50 procent.
In onderstaande figuur ziet u het percentage cross border shopper in de verschillende Europese landen. Nederland presteert met 14 procent boven het gemiddelde van de Unie:
Meer online handel
Een andere doelstelling van de Europese Commissie is dat in 2015 twee keer zoveel producten en diensten online worden verhandeld. Het dagelijks bestuur van de Europese Unie rekende uit dat burgers veel extra geld kunnen besparen als ze meer online kopen, ongeacht of dat nu in hun eigen of een andere lidstaat is. De Commissie deed daarom begin dit jaar 16 concrete toezeggingen om de online handel te bevorderen. Dat moet ook werkgelegenheid opleveren.
MKB online
Behalve de ontwikkeling van cross-border shopping is de e-commerce participatie van MKB’ers een punt van zorg voor Kroes. Brussel wil dat één op de drie Europese MKB’ers in 2015 online verkoopt. Maar eind vorig jaar verkocht pas 12 procent van deze groep op internet.
Ik ben benieuwd naar het verschil tussen landen. Ik kan me goed voorstellen dat het percentage Nederlanders dat in Duitsland shopt vrij fors is door soms veel lagere prijzen en groter aanbod. Duitsers hebben echter weinig reden om in het buitenland te shoppen...
@jos: goed punt. Ik heb een figuur uit het rapport aan het artikel toegevoegd, die het percentage cross-border shoppers per land in beeld brengt. In Nederland kocht 13,8 procent van de volwassen bevolking in 2011 iets online in een andere lidstaat. Dat is meer dan het Europese gemiddelde, maar minder dan in onder meer België, Luxemburg, Frankrijk en Scandinavische landen.
Wij zien een duidelijke stijging in de bereidheid van Duitsers om online in een Nederlandse web shop te kopen, zolang de voorwaarden goed zijn ingevuld. De shop moet inspelen op de behoefte van Duitsers, anders is men niet bereid om een aankoop te doen.
Ik herken de trends, zeker vanuit Belgie. Op Vechtsportwinkel.com wordt nu 8% van de omzet gehaald uit Belgie. De verzendkosten naar Belgie en Duitsland zijn nog te overzien (vanuit Nederland). Dat biedt interessante kansen. Maar ik ben het eens met de opmerking van Jos, de Duitsers hebben al ontzettend veel keus...
Ik ben het eens met Ruurd. De Nederlandse webshop voor Duitse consumenten moet een Duitse "feel and look" hebben. Tevens moet de webshop juridisch goed in orde zijn en aan de verwachtingen van de Duitse klanten voldoen (algemene voorwaarden, Impressum, privacy statement et cetera). Dit laatste is overigens ook van belang om dure vermaningen te voorkomen.