Een op de vijf Nederlandse webshoppers deed afgelopen jaar een aankoop bij een aanbieder over de grens. Samen gaven ze naar schatting ongeveer 390 miljoen euro uit op anderstalige websites. China is het populairste land voor cross-border shopping.
Dat rapporteert Thuiswinkel.org in het kader van de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor, waarvoor GfK het onderzoek deed. Van de uitgaven bij buitenlandse shoppers kwam 23 procent, ofwel zo’n 90 miljoen euro, terecht in China. Ter vergelijking: dat is meer dan het bedrag waarmee T-Mobile Nederland de 14e plek bezet in de laatste Twinkle100 (met online omzetten over 2013).
Voordeligste optie
Nederlanders kopen steeds vaker in Chinese webwinkels. Producten zijn er doorgaans veel goedkoper dan in Nederlandse webshops. Er komen nog wel btw en douanerechten bovenop, maar dan nog is het vaak de voordeligste optie. Met de adoptie van iDeal als betaalmethode is Alibaba’s internationale verkoopsite AliExpress onlangs interessanter geworden voor Nederlandse webshoppers.
Marktsegmenten
Vliegtickets & accommodaties (132 miljoen euro), it (42 miljoen euro) en kleding (31 miljoen euro) zijn de belangrijkste marktsegmenten voor cross-border e-commerce. Achter China bezet Duitsland de tweede plaats op het landenlijstje; 18 procent van de online uitgaven op anderstalige websites (de gehanteerde definitie) gaat naar onze oosterburen volgens GfK.
Infographic
De bevindingen van het bureau over cross-border e-commerce zijn gebundeld in onderstaande infographic:
Lees ook: Nieuwe bloeiperiode voor Nederlandse e-commerce (16 maart 2015)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Webshoppers besteden honderden miljoenen over de grens
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.