De Europese Commissie wil online handelsbelemmeringen in de EU wegnemen. Verkopers wordt gevraagd aan te geven hoe ze omgaan met internationale consumentenregels. Thuiswinkel.org moedigt Nederlandse online retailers aan de enquête in te vullen.
Het bevorderen van cross-border e-commerce staat hoop op de politieke agenda in Brussel. Slechts 15 procent van de consumenten kocht vorig jaar online in een ander EU-land (zie factsheet, pdf). Dat percentage moet omhoog.
Publieke consultatie
Om ze weg te kunnen nemen, wil de Europese Commissie goed in kaart brengen waar de barrières momenteel liggen. Tot afgelopen woensdag konden betrokkenen bijvoorbeeld bijdragen aan een publieke consultatie over internationale pakketbezorging.
Consumentenrechten
In een nog lopende consultatieronde wordt online retailers met internationale verkoopervaring of (gesmoorde) plannen daartoe gevraagd hoe ze omgaan met consumentenrechten. Verifiëren ze de regelgeving ter plaatse en hoe?
Inzicht in kosten
Ecommerce Europe is gevraagd zoveel mogelijk informatie te verstrekken over de juridische kosten die webondernemers over de grens moeten maken, schrijft Thuiswinkel.org. De Nederlandse belangenvereniging, aangesloten bij de Europese koepel, roept online retailers op de enquête in te vullen.
Lees ook:
- Grenzeloos online zakendoen (29 juli 2015)
- Brussel onderzoekt sjoemelende e-commerce bedrijven (25 juni 2015)
- Brussel maakt werk van cross-border e-commerce (6 mei 2015)
Het eerste obstakel bij cross border shopping is natuurlijk dit soort enquetes en de ambtenaren die denken dat deze iets gaan bijdragen aan een oplossing. Geen ondernemer met enig verstand zal zijn tijd verspillen aan het invullen van deze enquete.