Twinkle | Digital Commerce

De invloed van Pinterest op mobile retail

2017-05-27
180101
  • 3:47

Pinterest is een belangrijk social media-kanaal, dat online retailers hogere omzetten kan brengen. Veel meer merken zouden hun mobiele sites en applicaties via onder andere Pinterest kunnen aanprijzen om relevanter verkeer en ROI te verwezenlijken.
 
Dit schrijft Lauren Johnson op Mobilecommercedaily.com. Volgens sommige mobile experts moet social media worden gezien als een alomvattend onderdeel van de retailstrategie. ‘Als social media wordt geïmplementeerd als onderdeel van een uitgebreide mobiele strategie, kan het een krachtig mechanisme worden voor marketeers om hun merchandisinginitiatieven te versterken’, stelt Carin Van Vuuren, CMO bij Usablenet, in het artikel.

‘Door gebruik te maken van de mogelijkheid van de klant om eenvoudig producten, reviews, promoties en andere content te delen via sociale netwerken, kunnen bedrijven een veel groter publiek betrekken en hun bereik maximaliseren’, zegt ze. In essence, social media creates a multiplier effect to enhance a brand’s message over the mobile channel.’

Social driver
Een recent onderzoek van comScore laat zien dat Pinterest voorop gaat als snelst groeiende social media-site met een jaar op jaar groei van meer dan 4.377 procent. Hetzelfde onderzoek voorspelt dat het aantal internetgebruikers via de mobiele telefoon in 2014 het aantal internetgebruiker via de pc zal overstijgen. Met de nadruk van Pinterest op gebruikers die content delen via het mobiele web, wijst het onderzoek op de kansen die retailers hebben als ze hun mobiele diensten voorzien van social media.



Etsy op Pinterest


Mobile retailers moeten ook nadenken over hoe hun content wordt gedeeld: door middel van links of social sharing buttons? Hoewel Pinterest ongetwijfeld een grote rol speelt voor retailers, zijn andere sociale netwerken ook belangrijk, afhankelijk van de bedrijfsdoelstellingen. ‘Welk platform een bedrijf kiest, hangt af wat een bedrijf denkt dat het grootste bereik heeft voor hun doelgroep’, zegt Van Vuuren. ‘En als social sharing blijft toenemen qua populariteit, ervaren we een opmerkelijke verschuiving in het mobiele kanaal. In plaats van het genereren van verkeer van sociale platformen naar mobile, zien merken mobiel dan als vertrekpunt in de customer journey en integreren ze social als onderdeel van de holistische gebruikerservaring.’

Data verkrijgen
Integratie van social media gaat verder dan ‘a basic Like with data at the core’, zeggen sommigen. Consumenten zijn inmiddels grootmachten in de aankoopbeslissingen van anderen door het delen van content via meerdere apparaten.



Op de mobiele site van Target kunnen gebruikers producten Liken


Social media moet ook worden beschouwd als onderdeel van een bredere multichannel marketingstrategie, vindt Craig Davis, CEO en oprichter van Relevvant. ‘Uiteenlopende factoren, gegevens en kanalen zijn nu instrumenteel in het aankoopproces. We zijn op zoek naar vrienden, familie en zelfs volslagen vreemden om bij iedere aankoop die we doen aan te bevelen, te begeleiden en te beïnvloeden. Met de eenvoudige toegang tot content op onze mobiele telefoons zijn consumenten voortdurend op zoek naar productreviews, social recommendations, video’s, foto’s en user generated content; merchandising is persoonlijker geworden dan ooit tevoren’, aldus Davis.

Tijd is altijd top-of-mind voor mobiele marketeers, maar social media voegt een extra realtime element toe voor consumenten die op zoek zijn naar informatie, aanbevelingen en producten via hun mobiele apparaten. ‘Mobiele shoppers willen de producten vinden die ze zoeken, die kunnen delen met vrienden en het snel en eenvoudig kunnen bestellen - meestal in 60 seconden of minder’, zegt Dan Lowden, vicepresident marketing bij Digby.

‘Het mogelijk maken van social sharing op productpagina’s stelt retailers in staat om te zien welke producten het meest populair zijn. Social media zorgt voor een tweerichtingsgesprek tussen de consument en het merk. Door aandacht te besteden aan social media-kanalen kunnen retailers zien welke producten het meest worden gedeeld en de hoogste respons ontvangen. Retailers kunnen ook zien wat hun meest loyale - en deloyale - shoppers zeggen over hun merk en ze kunnen zien waarin ze succesvol zijn en waar ze nog moeten verbeteren’, aldus Lowden.

Social commerce
Peter DiBart, regional vicepresident bij Metia, is van mening dat social media dient te beschikken over een commerce-first approach . Bovendien kan alle content die een merk distribueert worden gezien als mogelijk kanaal naar commerce. Every social experience can be transactional. Every transaction can be a social experience ’, aldus DiBart.

‘Er is een toenemend aantal mensen dat zich bezighoudt met social media via mobiele apparaten en het percentage van mensen dat wordt doorverwezen naar mobiele retailsites vanuit sociale netwerken zit in de lift. Een site moet mobielvriendelijk zijn als een bedrijf een socialized audience wil bereiken. Het doel van een retailer moet zijn: het gemakkelijk maken van het verkennen en delen van productinformatie - social en mobile zijn even belangrijk’, zegt hij. ‘Door het consumeren van brand content draagt je doelgroep bij aan de merchandising van je product(en). Marketers are no longer promoting a brand’s salable attributes – they are creating full content and experience ecosystems around brands for audiences to consume.’

Bron: Mobilecommercedaily.com