Adyen verwerkt tegenwoordig meer betalingen van iPad-shoppers dan van iPhone-shoppers. Ook telefoons en tablets die draaien op Android worden steeds vaker ingezet als shopping device. IPad-kopers blijken eens te meer big spenders.
Payments service provider Adyen becijferde dat het gemiddelde bonbedrag bij transacties op de iPad 20 procent hoger ligt dan het overall mobiele gemiddelde van smartphones en tablets. Dat is deels te verklaren door het relatief hoge gemiddelde inkomen van huidige iPad-bezitters en deels door de goede winkelervaring die de tablet van Apple biedt (t.o.v. smartphones).
Dagdeals, games, tickets en apps
Een op de twaalf betalingen (8,4 procent) die Adyen tegenwoordig verwerkt volgt uit een aankoop op een mobiel apparaat. Ter vergelijking: eind vorig jaar was het mobiele aandeel nog slechts 3,6 procent. Adyen laat weten dat de mobiele groei vooral moet worden gezocht in dagdeals, games, ticketverkoop en locatiegebaseerde applicaties. Van alle betalingen in de categorie detailhandel is 7,2 procent inmiddels afkomstig van een mobiel apparaat.
IPad
Adyen, dat hoofdkantoor houdt in Amsterdam, laat weten dat 3,6 procent van zijn totale huidige transactieavolume afkomstig is van de iPad. Het aandeel van iPhones bedraagt 3 procent, dat van Android-apparaten 1,5 procent. De rest van de mobiele platforms tekent voor slechts enkele tienden van procenten op het totale transactievolume.
Lees ook: Topprioriteit: de tablet optimized webwinkel
Wat jammer dat veel "merchants" op affiliate tracker websites in Nederland vaak mobiel verkeer afkeuren. Een ipad is natuurlijk een heerlijk apparaat om op te shoppen, maar is wel een "mobile device".
Niet heel verrassend toch? De enorme stijging in mobiel verkeer wordt sinds vorig jaar al voor een groot deel "veroorzaakt" door de iPad. Wehkamp berichtte hier vorig jaar reeds over. Zij gaven toen ook aan dat de stijging in mobiele omzet vooral gezocht moest worden bij de iPad.
Verder wel interessant om bevestigd te zien dat iPad-gebruikers meer spenderen.
Roelant Prins, CCO van Adyen, biedt in een posting op MarketingFacts meer tekst en uitleg over de opkomst van het mobiele kanaal.