Middelgrote en kleine webwinkeliers die zaken doen met Mijnwebwinkel zagen hun omzet in het afgelopen halfjaar minder groeiden dan in dezelfde periode vorig jaar. De softwareleverancier wijt dat aan de economische tegenwind.
‘Omzet webwinkels lager door economische crisis’, kopt Mijnwebwinkel boven een persbericht. De omzet lag misschien lager dan verwacht, maar op zichzelf is er nog altijd sprake van groei: gemiddeld schreven klanten in de eerste zes maanden van dit jaar 4 procent meer inkomsten in de boeken bij. De groei in de eerste helft van vorig jaar lag echter op 11 procent.
Uit de figuur blijkt dat de verkopen in de eerste drie maanden van dit jaar ongeveer gelijk waren aan die in januari tot en met maart vorig jaar, terwijl afgelopen april en juni aanmerkelijk meer werd verkocht dan een jaar geleden.
De volgens Mijnwebwinkel ’duizenden middelgrote en kleine webshops’ die klant zijn bij het bedrijf, boekten een totale omzet van 30,3 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar. Daarmee vertegenwoordigt het bestand een krappe 1 procent van de Nederlandse online retailmarkt.
Prognose bijgesteld
Mijnwebwinkel prognotiseerde eerder een groei van 10 procent voor zijn klanten voor 2012. Het bedrijf heeft die verwachting inmiddels naar beneden bijgesteld, tot 6 procent. Eigenaar Alex Pansier ziet de toekomst desondanks zonnig in: 'Wanneer het consumentenvertrouwen weer toeneemt, zullen ook de online bestedingen stijgen en voor een nieuwe groeiperiode zorgen.'
Plus 9 procent
In september wordt de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor gepubliceerd. In opdracht van Thuiswinkel.org nemen Blauw Research en GfK Retail & Technology daarvoor de complete Nederlandse e-commerce markt onder de loep. Afgelopen jaar kwam de groei uit op 9 procent, met een plus van 13 procent voor producten en een plus van 6 procent voor diensten.
Na de crisis
Frank Sibbel, managing director van Blauw Research zei op De E-commerce Dagen dat de groei dit jaar naar verwachting weer op 9 procent zal uitkomen. Hij tekende eind april ook aan dat de groei weer zal versnellen als de crisis voorbij is: ‘Het aanbod neemt almaar toe, het wordt steeds makkelijker om te bestellen en de verzending zal nog efficiënter worden. Maar de crisis is nog niet voorbij.'
Dit bericht komt een paar dagen nadat in Duitsland bekend is gemaakt dat online verkopen met circa 27% zijn toegenomen t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Zijn de verschillen dan zo groot? bit.ly/Oifztq
@Ruurd van der Weide: de groei in Duitsland is met 27 procent (e-commerce, Q2) opzienbarend te noemen. Daar valt de 4 procent die Mijnwebwinkel rapporteert (online retail, Q1 en Q2) bij in het niet.
NB: de cijfers van Mijnwebwinkel zijn, zoals in het artikel staat, gebaseerd op een kleine 1 procent van de Nederlandse online retailmarkt.
@Arjan, volgens mij moeten we beide cijfers met een korreltje zout nemen, maar het is wel opvallend dat er zo'n groot verschil tussen Nederland en Duitsland wordt waargenomen. Is de crisis hier in Duitsland dan toch daadwerkelijk wat minder?
@Ruurd van der Weide, door verschillende methoden van onderzoek en verschillende steekproeven is het altijd lastig om dit soort cijfers met elkaar te vergelijken.
Zo heeft de BVH voor de cijfers van de Duitse E-commerce branche gebruik gemaakt van een steekproef van 30.000 consumenten. De Thuiswinkel Markt Monitor heeft als voornaamste bron de eigen leden. Wij hebben weer alleen inzicht in de webwinkels die van ons eigen systeem gebruik maken, veelal winkels in het MKB segment.
Overigens liggen de cijfers uit ons onderzoek vaak redelijk op een lijn met die van de Thuiswinkel Markt Monitor. Zo constateerden januari dit jaar een stijging van de online verkopen van 9.8% in 2011 t.o.v. de omzet in 2010.