Twinkle | Digital Commerce

Gestraft door Google, wat nu?

2017-05-27
180101
  • 4:13

De SEO-dokters van Twinkle geven u, door middel van SEO site-clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen voor Uggs-nederland.nl (momentopname).

Tekst: Eduard Blacquière, Corné Hoogendoorn, Martin Joosse en Dylan Mouthaan

Volgens de eigenaar van Uggs-nederland.nl heeft de shop enkele maanden geleden een penalty (straf) van Google gekregen. De eigenaar heeft vervolgens de website een update gegeven. Of de website daadwerkelijk is gestraft door Google is achteraf altijd lastig te beoordelen, er zijn immers geen gegevens over de oude situatie. Wel is te zien of er aanleiding is voor een straf.

Richtlijnen
Wanneer een website zich niet aan de richtlijnen van Google houdt, kan het voorkomen dat Google een straf uitdeelt. In het ergste geval kan de website volledig uit de zoekresultaten worden gehaald. In de meeste gevallen gaat het om een (tijdelijke) daling van een aantal posities op een specifiek zoekwoord. Een volledig overzicht van richtlijnen vindt u hier. Maar zet u de bezoeker centraal en bent u voortdurend bezig uw website voor bezoekers te verbeteren, dan kan en mag er geen reden zijn om u zorgen te maken over een penalty.

In orde
Uggs-nederland.nl is gericht op het verkopen van schoenen van het merk UGG Australia. De shop biedt onder meer laarzen, slippers, sneakers en diverse accessoires. Voor al deze productgroepen is er een nette pagina aanwezig. De titel en paginakop zijn in orde en ook een prima stuk tekst als omschrijving is present.



De titel en omschrijving van Uggs-nederland.nl zien er prima uit in de zoekresultaten.



Elke productcategorie op Uggs-nederland.nl heeft een uitgebreide omschrijving.

Schijn bedriegt
Het logo van iDeal en PostNL, het Webshop Keurmerk en de toezegging over een snelle levering suggereren dat het hier om een echte winkel gaat. Maar schijn bedriegt. Als een bezoeker een bestelling wil plaatsen, wordt hij doorgestuurd naar een andere winkel: Assem.nl. Uggs-nederland.nl biedt zelf geen enkel product aan. Sterker nog, na een controle blijkt de ‘winkel’ ook niet aangesloten te zijn bij het Webshop Keurmerk.



Uggs-nederland.nl en de winkel waarnaar de site verwijst zijn niet terug te vinden in het ledenbestand op Keurmerk.info.

Gebrek
Op zich is hier voor SEO nog niets mis mee. Er zijn genoeg affiliatesites die het prima doen. Waar het voor SEO wel mank gaat, is het gebrek aan content. De productcategorieën hebben een nette omschrijving, maar per product is er niet meer te zien dan één afbeelding, de productnaam, kleur van de schoen en informatie over het gebruikte materiaal. Er is geen informatie over de beschikbare maten aanwezig, geen uitgebreide omschrijving over de schoenen en geen gedetailleerde afbeeldingen. Dit is overigens allemaal wel aanwezig op de website waar een bezoeker naar wordt doorgestuurd. Welke reden is er dan voor Google om een bezoeker naar Uggs-nederland.nl te sturen? Ook qua overige content, zoals het blog, laat de site steken vallen. Het laatste artikel is gepubliceerd op 21 november 2011.

Update
Vorig jaar in februari heeft Google een grote update uitgevoerd. Deze update is bekend onder de naam Panda. Doel van deze update is kwalitatief goede websites te belonen en websites met weinig of geen toegevoegde waarde te straffen. Meer informatie vindt u onder andere hier. Het moge duidelijk zijn. Uggs-Nederland.nl biedt nu geen enkele toegevoegde waarde voor zijn bezoekers en is duidelijk food for Panda’s.

Wat nu?
Hoe kan een webwinkel hier weer uitkomen? Er is geen eenvoudig trucje beschikbaar; het kan een langdurig proces zijn, maar het levert ook op de lange termijn nog veel meer op.

1. Signaleer allereerst de zwakke plekken in uw website. Gebruik hiervoor de informatie uit uw webanalysepakket:
•   Welke zoekwoorden leveren verkeer naar uw website op?
•   Wat is het weigeringspercentage van het verkeer op deze woorden? (bezoekers die de website direct verlaten)
•   Filter op de woorden met een hoog weigeringspercentage en hoog bezoekersaantal.
•   Ga na wat de landingspagina is van deze woorden.

2. Optimaliseer de landingspagina van deze woorden:
•   In hoeverre voldoet de inhoud aan de verwachtingen van een bezoeker?
•   Sluit de pagina aan op de zoekopdracht?
•   Vraag uw klanten om een mening over deze pagina’s.

Als het niet mogelijk is om de zwakke plekken in uw website te verbeteren, kan het in sommige gevallen zelfs beter zijn om deze pagina’s volledig te verwijderen.

Uggs-nederland.nl
De zwakke plek bij Uggs-nederland.nl zijn de producten op de website. Een aantal concrete tips die ook in het algemeen van toepassing zijn:

1. Zorg ervoor dat de productpagina’s volledig en uniek zijn. Gebruik liever geen algemene of standaard informatie van een fabrikant of leverancier.

2. Verzamel de ervaringen en meningen van klanten en gebruikers. Voeg deze toe aan de productpagina’s om deze verder te verrijken.

3. Zet een blog in om de content op uw website te verbreden. Dit kan dienst doen als inspiratiebron voor bezoekers, maar ook als servicekanaal achteraf.  

____________________

Uw webshop laten nakijken?
Wilt u dat de SEO-dokters uw webshop nakijken en praktische verbetertips geven? Meld uw webshop dan aan via: redactie@twinklemagazine.nl.
____________________

Tip van de week
Wilt u meer praktische SEO-tips? Kijk dan op Orangevalley.nl/seo-dokter en volg de SEO-dokter op Twitter.
____________________

Eduard Blacquière, Corné Hoogendoorn, Martin Joosse en Dylan Mouthaan zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2012. NB: U kunt Twinkle voortaan ook lezen op de iPad, via de applicatie Tablisto.