Twinkle | Digital Commerce

Benelux-organisatie wacht nog op Neckermann-plannen

2017-11-08
300281
  • 1:39

Neckerman.com weet nog niet of de reorganisatie van het Duitse moederbedrijf medewerkers in Nederland en België zal treffen. Dat laat het bedrijf weten aan Twinkle. In Duitsland verdwijnen 1.380 van de circa 2.500 banen én de catalogus van het thuiswinkelbedrijf.
 
Kurt Staelens, sinds eind 2010 CEO van Neckermann.com, zegt in een schriftelijke reactie op de reorganisatie bij de oosterburen: ‘Het is nog onbekend wat dit voor consequenties heeft voor de Benelux en we weten ook nog niet in hoeverre dit de werknemers in de Benelux zal raken. De reorganisatieplannen worden zo spoedig mogelijk bekend gemaakt, waarin ook de Benelux wordt opgenomen.’

Einde catalogus
Neckermann-eigenaar Sun Capital zegt te willen investeren in e-commerce en daarom afscheid te nemen van de papieren catalogus waar het bedrijf groot mee is geworden. Of de catalogus, die nog één keer per jaar verschijnt, hier ook zal verdwijnen lijkt aannemelijk. Volgens Stalens zijn er echter nog geen 'definitieve beslissingen’ over genomen.

Verkoopplatform
Neckermann.de stopt behalve met het uitbrengen van catalogi ook met de verkoop van eigen kledingcollecties. Het ontwikkelt zich steeds meer tot een verkoopplatform voor andermans aanbod, dat vaak ook elders ligt opgeslagen. Der Handel tekent aan dat Neckermann door deze maatregelen aan onderscheidend vermogen zal inleveren. Het aanbod zal meer gaan lijken op dat van concurrenten, stelt het vakblad. Het is daardoor ook op prijs beter te vergelijken met dat van andere aanbieders, met margeverlies tot gevolg.

Otto
Otto kondigde kort na de ontslagberichten bij concurrent Neckermann een grootschalige nieuwe reclamecampagne aan op de Duitse markt. In een persbericht spreekt de thuiswinkelier van een ‘Neukundenoffensive’. Otto wil consumenten aan zich binden door te wijzen op zijn brede assortiment, breder dan dat van Zalando bijvoorbeeld. Payoff: ‘Mode kommt von Otto, Technik kommt von Otto, Wohnen kommt von Otto.’

Twinkle100
Na Amazon zijn Otto (2e) en Neckermann (3e) de grootste online verkopers van Duitsland. Ze bezetten de 16e respectievelijke 8e plaats in de Twinkle100.