Twinkle | Digital Commerce

Vijf vragen over webwinkels op Marktplaats.nl

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:04

Webwinkeliers die samenwerken met BiedMeer kunnen hun complete productassortiment automatisch doorplaatsen op Marktplaats. Twinkle stelde vijf vragen over de koppeling aan Annemarie Buitelaar, verantwoordelijk voor advertentieplatform Admarkt.

Waarom zet Marktplaats deze stap nu?
'Veel klanten van BiedMeer plaatsten al Topadvertenties bij Admarkt, het advertentieplatform van Marktplaats voor webwinkeliers. We wisten dat er behoefte bestond aan een koppeling die het adverteren makkelijker maakt. Daarom hebben we eerst een pilot opgezet met 24 klanten van BiedMeer. Begin vorige week hebben we de mogelijkheden voor alle 13.000 klanten opengesteld. Om te adverteren moeten ze wel een account hebben bij ons.’
 
Wat is het verschil met de situatie daarvoor?
‘Voorheen moesten webwinkels altijd naar hun account bij Admarkt toe om advertenties te uploaden, per product. Wijzigingen aan producten of prijzen moesten ze zelf handmatig doorvoeren, een tijdrovend proces. Dat hoeft nu niet meer, want de informatie wordt via de koppeling automatisch geactualiseerd.’
 
U wilt ook een koppeling leggen met andere leveranciers van webwinkelsoftware. Hebben zich al partijen gemeld?
‘De telefoon heeft hier vaak gerinkeld sinds vorige week moet ik zeggen. We voeren gesprekken met verschillende partijen momenteel. Wat we ondertussen zien is dat klanten van BiedMeer die al met ons werkten meer Topadvertenties plaatsen dan voorheen. Ook levert de koppeling ons nieuwe adverteerders op.’








Webwinkeliers kunnen al hun producten doorplaatsen als Topadvertentie op Marktplaats. Doen ze dat ook, of zijn ze selectief?
‘Het is nog te vroeg om daar echt iets over te kunnen zeggen. De kliktarieven kunnen nogal variëren per productgroep, net als bij vergelijkingssites inderdaad. Het verschil is wel dat webwinkeliers bij ons zelf bepalen hoeveel ze over hebben voor een klik, variërend van 1 cent tot 2,50 euro. Ze kunnen per product een maximum budget vaststellen, zodat ze controle houden over de kosten. Belangrijk om te vermelden is dat ook de CTR (click trough rate, red.) invloed heeft op de ranking van producten. Wie het meest betaalt komt niet automatisch bovenaan; het draait ook om de relevantie van het aanbod. Dat is ook wat Marktplaats wil met deze toevoeging: het aanbod groter en relevanter maken, ook in nieuwe producten. We krijgen al regelmatig van gebruikers te horen dat ze marktplaats zien als een vergelijkingssite.’

De Topadvertenties werken met klikprijzen, niet met verkoopcommissies. Is het denkbaar dat Marktplaats cost per sale opties gaat bieden, een stap die Vergelijk.nl en Beslist.nl ook zetten?
‘Met Marktplaats Aanbieding bieden we al een cps-mogelijkheid, voor korte uitverkoopacties. We kijken altijd goed naar feedback van webwinkels en consumenten. Het is zeker mogelijk dat we in de toekomst verder zullen gaan met cps.’