Thuisapotheek.nl, de grootste online apotheek van Nederland, kan zijn schulden niet aflossen. Investeerders haken af omdat de klandizie achterblijft, het gevolg van een lastercampagne volgens De Thuisapotheek. Een van de crediteuren heeft faillissement aangevraagd.
Gerard Berwald van De Thuisapotheek reageert vanmorgen in Het Financieele Dagblad op de faillissementsaanvraag. Hij zegt onder meer dat ruim de helft van de huisartsen weigerde om medewerking te verlenen aan de webapotheek, waardoor tienduizenden geïnteresseerde patiënten nee moest worden verkocht. De dokters zouden zijn gezwicht voor druk van lokale apothekers en van apothekerskoepel KNMP.
'Bewust kapot gemaakt'
De Thuisapotheek verzorgde de herhaalmedicatie van zo’n dertigduizend chronisch zieken, te weinig om het hoofd boven water te houden volgens Berwald in het FD: ‘De basis was te klein. We kunnen de schuld inderdaad niet betalen.’ Volgens de directeur is er nooit sprake geweest van eerlijke concurrentie: ‘Dit soort initiatieven wordt gewoon bewust kapot gemaakt.’ 120 mensen verliezen hun baan.
Patiëntveiligheid
De Thuisapotheek lag sinds de start in 2006 regelmatig in de clinch met KNPM, die zich van geen kwaad bewust is: ‘Ons standpunt is alleen steeds geweest dat de patiëntveiligheid het best gegarandeerd is bij een apotheker die de patiënt kent en hem of haar in de ogen kan kijken’, reageert woordvoerder Rob Sebes in het FD.
Het zou me niet verbazen wanneer het inderdaad waar is wat hier wordt beweerd.
Het is algemeen bekend dat het wereldje rond apothekers,leveranciers en doktoren op zijn minst nogal schimmig is qua vergoedingen en andere afspraken.
Lijkt me niet onverstandig dat hier eens onderzoek naar gedaan wordt.
De kosten in de gezondheidszorg blijven stijgen en stijgen terwijl zij de zakken vullen.
het is gedeeltelijk waar, huisartsen zijn er op tegen, maar niet in kader van eigenbelang, maar in kader veiligheid. Het is jammer dat het digitale patienten dossier niet door is gegeaan, dan had nl deze thuisaptheek ook gemakkelijk de verstrekt medicijnen aan het dossier toe kunnen voegen. Gemiste kans in kader van bezuinigingen. Wel veroorzaakt doordat het beeld en de beveiliging van persoonlijke data nog steeds niet goed te regelen is. Neem daar ook bij dat fouten catastrofale gevolgen kunnen hebben...
Check de gemiddelde sales vacature in de farmaceutische industrie en je ziet hoe deze branch werkt. Binnen vijf jaar is een dergelijk initiatief wellicht wel haalbaar met de juiste lobby (wat natuurlijk diep triest is).
de heer Berwald slaat om zich heen, dit is nu marktwerking en dit is ondernemen.
Simpel genoeg: er ging meer uit dan erin kwam en dat is het klaar. ongetwijfeld dat een dergelijk initiatief ooit wel slaagd, maar dan wel goed ondernemerschap en dat ontbrak de thuisapotheek. 120 man personeel hebben met te weinig omzet dat is vragen om problemen
beetje flauw om de lokale huisarts en apotheek de schuld te geven. wonden likken en opnieuw beginnen
Zonde dat dit bedrijf failliet is. Ik was er ook klant en kan uit ervaring zeggen dat ze inderdaad werden tegengewerkt,
Beste mensen:
Omdat een internetapotheek geen investeringen hoeft te doen voor oa nachtdiensten, voorlichtingsruimte, winkelfunctie etc etc, krijgt zo'n apotheek een (iets) lager tarief. De kosten voor het klaarmaken van de recpeten zijn vergelijkbaar met die van een "gewone" apotheek.Er is vrijwel geen marge meer op de inkoop, terwijl de verzendkosten en inpakken al gauw 6 euro of meer per pakket kosten. Het is dus onmogelijk bij de huidige tarieven en marges zo'n apotheek rendabel te krijgen. Daarnaast is er de afgelopen twee jaar door Zorgverzekeraars ongeveer 10% op de tarieven gekort. Bij voorbaat finacieel dus een volstrekt kansloze zaak.Het is nog een wonder dat deze apotheek uberhaupt financiers heeft gevonden.Eea heeft dus totaal niets te maken met tegenwerking door wie dan ook.
Was een heel tevreden klant van de thuisapotheek, vooral omdat alles zo stipt en keurig bezorgd getoetst en afgehandeld werd. dit in tegen stelling tot de apotheker die mij al meer dan twintig jaar in de ogen kijkt, en het toch preseteerde om mijn vorig jaar drie keer medicatie van een iemand anders mee te geven. En als je de apotheker, dit geval een vrouw, daarop aanspreekt, krijg je te horen. Ja meneer het is mensen werk en daar worden fouten gemaakt! Wat mij betreft mag die aptheker nog vandaag failliet gaan!
Zelf heb ik de Thuisapotheek ook altijd als een erg fijne online apotheek ervaren. Ik snap echt niet waarom iedereen zo negatief doet over deze apotheek.
Ik blijf bij een apotheek waarbij ik online kan bestellen en er zijn prima alternatieven zoals OpenApotheek; http://www.openapotheek.nl/
Prima voor herhaal medicatie dus!
Het mag misschien fijn zijn on online je geneesmiddelen te bestellen. Het blijft natuurlijk wel een organisatie die de krenten uit de pap haalt. Want met een spoedrecept kan je niet bij deze club terecht.
Volgens mij is deze toko ten onder gegaan aan grootheidswaanzin. Ze maakten reclame via banners op sites en via de televisie in een hoge frequentie die alleen multinationals kunnen dragen.
Daarnaast als je 120 mensen nodig hebt om 30.000 patienten van herhaalreceptuur te voorzien doe je iets niet goed.
Wat mij het meest irriteerde is dat je gebeld wordt en ze weten je gehele medicatie. Waar zit dat lek? Bij de verzekeraar?
Ik zou op ons kantoor Curacao graag met deze heren kijken naar een efficiente herstart, die artsen die wel mee willen werken als uitgangspunt neemt. Men is welkom om hier aan de slag te gaan.