Twinkle | Digital Commerce

‘Aanbevelingbuttons populairder zijn dan share-buttons’

2017-05-27
180101
  • 1:30

The Find heeft onderzoek gedaan naar de implementatie van sociale knoppen door webshops. Hieruit blijkt dat aanbevelingbuttons populairder zijn dan share-buttons. Van deze buttons is de Facebook Like-button het populairst (60 procent), gevolgd door de Tweet-button van Twitter (58 procent).

De 'Pin it' button (9 procent) van Pinterest is de snelst groeiende button, becijferde The Find. Het gebruik van Google+ plug-ins (24 procent) neemt ook toe, maar blijft nog wel achter bij een andere plug-in van Facebook: de share-button (25 procent). Deze en andere cijfers vindt u in de infographic hieronder:



Opmerkelijk
The Find, een bedrijf gespecialiseerd in zoektechnologie voor webwinkels, heeft voor dit onderzoek alle productpagina’s van Amerika's grootste webwinkels onderzocht. Het bedrijf wil met dit onderzoek niet alleen in kaart brengen welke buttons en plug-ins favoriet zijn, maar ook in hoeverre e-commerce bedrijven social commerce en personalisatie omarmen en hoeveel sites social sharing faciliteren.

Productpagina's
Hoewel de resultaten misschien niet heel verrassend zijn, zijn er wel enkele verschillen in implementatie. Zo is het opmerkelijk dat de buttons van Facebook en Twitter meer in trek zijn dan AddThis of ShareThis (zie ook de afbeelding hierboven), waarmee een consument de keus heeft uit tientallen websites om een link te delen (waaronder Facebook en Twitter). Buttons nemen immers ruimte in op een productpagina en als webwinkelier wil je de paginaruimte zo efficiënt mogelijk benutten. De AddThis- en ShareThis-buttons lijken ideaal, maar blijkbaar werkt een individuele button van Facebook of Twitter beter.

4 procent producten geliked
Verder komt uit het rapport naar voren dat van de onderzochte productpagina’s 50 miljoen pagina’s een code voor de Like-button van Facebook bevatten, maar dat slechts 1,8 miljoen producten (kleine 4 procent) één of meer keer zijn 'geliked'.

Meer uitkomsten uit het onderzoek vindt u bij Searchenginewatch.com (bron).