Ondernemers in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf verwachten over twee jaar gemiddeld 22 procent van hun inkomsten online te boeken. Op dit moment verkoopt één op de vier MKB’ers online.
Dat blijkt uit een onderzoek van ondernemersplatform De Zaak en het ING Economisch Bureau. Daarvoor vulden ongeveer negenhonderd ondernemers afgelopen maand een enquête in.
Van de respondenten verkoopt op dit moment een kwart online. Ondernemers voeren het maatwerk dat zij leveren vaak als reden aan om niet online te verkopen. Gestandaardiseerde producten of diensten zouden dus gemakkelijker via internet verkocht kunnen worden. Uit het onderzoek blijkt verder dat veel MKB'ers de benodigde knowhow missen om een webwinkel op te zetten.
MKB’ers die wel online verkopen, doorgaans detaillisten, halen al ruim 35 procent van hun inkomsten uit het online kanaal en ze verwachten dat het omzetaandeel de komende twee jaar tot bijna 43 procent zal groeien. Ondernemers die nu nog niets verdienen aan webverkoop, een ruime meerderheid van de MKB’ers dus, zullen naar eigen verwachting gemiddeld ruim 15 procent via internet verdienen anno 2014:
Over de hele linie verwachten MKB’ers over twee jaar gemiddeld ruim 22 procent van hun omzet online te realiseren, aldus de rapporteurs. Dat is, afgaande op de cijfers, ruim twee keer zoveel als nu het geval is.
U vindt het hele rapport van het ING Economisch Bureau en De Zaak via deze link (pdf):
Wij hebben best veel MKBers als klant. En voor veel klanten hebben we ook echt stappen kunnen zetten.
Echter wat we wel zien, is dat met name binnen de MKB markt- nog wel eens de opvatting heerst ik begin even zelf een webshop en ik ben klaar voor de toekomst.
In die zin zitten eigenlijk meerdere denkfouten, een webshop begin je niet even zelf, zeker niet als je er geen verstand van hebt. Althans, het beginnen lukt vaak nog wel, maar bezoekers trekken en laten converteren is vaak een heel ander verhaal.
En doordat er in het begin vaak niet goed over nagedacht is, en het verwachtingspatroon vaak te hoog ligt, zien we helaas ook best wat problemen binnen dit segment. Dan zitten ze met een veel te grote voorraad en een site die niet loopt. Om dan alsnog de site succesvol te maken is veel lastiger dan wanneer er in het begin beter over nagedacht wordt. Ons advies is dan ook sowieso om vanaf het begin een partij met e-commerce ervaring mee te laten denken. Dat voorkomt een heleboel ellende.
Verder zien we ook dat het gevoel dat een webwinkel alle problemen oplost voor de toekomst, bijvoorbeeld door de detailhandel ook vaak te rooskleurig ingeschat wordt; een webwinkel runnen is namelijk toch heel wat anders dan het runnen van een gewone winkel en vergt een totale andere aanpak en werkwijze.
Kortom, er liggen naar onze mening voor MKBers zeker kansen online, maar daar komt wel meer bij kijken dan even zelf een webshop beginnen.