Twinkle | Digital Commerce

Ondernemen is mooi

2017-05-26
180101

Sinds deze zomer ben ik weer écht aan het ondernemen. Er stond al een tijdje onder mijn column dat ik bezig ben met SphereMall, maar nu is er ook daadwerkelijk wat te zien (en vertellen).


Afgelopen jaar heb ik aan een grote verscheidenheid van online shops gewerkt; van opbouwen from scratch tot optima­liseren en van niche-shops tot giganten. En elke keer loop ik tegen dezelfde problemen aan. Zo is er enerzijds de uitdaging om een niet-lineair denkende consument in een lineair proces te frommelen (customer journeys, funnels, conversiepaden). Dit heeft veel te maken met de manier waarop e-commerce software als Magento en Intershop ons dwingt te denken en handelen. Anderzijds is er de absolute noodzaak om shops eindeloos functioneel te optimaliseren om de conversie zo hoog mogelijk te krijgen. En zo hoog mogelijk is dan slechts een paar procent, hetgeen mij toch het gevoel geeft dat er iets nog niet helemaal klopt aan het online kanaal.

Dan hebben we de uitdijende assortimenten. Online waren­huizen breiden eindeloos hun collectie uit om de relevantie voor de consument, en dus het aantal shoppingtrips, te ver­hogen. De focus ligt hierbij sterk op het product en informatie daaromheen. Begrijpelijk, omdat Google je hierop beoordeelt en mensen naar jou stuurt als je geweldige product-content in huis hebt. Deze toename in assortiment zorgt er helaas wel voor dat het een steeds grotere uitdaging wordt om tegen een product aan te lopen dat voor mij relevant is. En ondanks dat shops stellen dat ze de consument het meest belangrijk vinden, herken ik mezelf zelden in ‘gepersonaliseerd aanbod’. Mijn naam boven een nieuwsbrief waar vervolgens zonder pardon negen keer hetzelfde product wordt aangeboden - daar word ik gewoon professioneel verdrietig van.

Dit vraagstuk proberen we met SphereMall op te lossen. De technologie is klaar en werkt op onze proefkonijnen. We hebben een bestaande shop herbouwd zodat we in een echte situatie kunnen kijken of we in staat zijn de consument écht beter te bedienen. Kwartaal 1 van 2016 gaan we lanceren voor het grote publiek. Nog een hoop te doen en erg spannend. Maar wat is e-commerce en ondernemen toch mooi.

Deze bijdrage verscheen eerder in Twinkle 8-2015.