Thuiswinkel.org wil spoedig prestatiecontracten sluiten met banken om de beschikbaarheid van iDeal te verbeteren. De belangenvereniging pleit ook voor strengere screening van webwinkels die iDeal willen aanbieden.
Op het Online Betaal Congres in Amsterdam presenteert Thuiswinkel.org vanochtend zijn ‘Positon paper online betalen in Nederland’. Hierin staan 11 aanbevelingen om de consument zo goed mogelijk van dienst te zijn en de groei van online retail in Nederland te waarborgen.
Geen woorden, maar daden
Het prestatiecontract dat Thuiswinkel.org wil sluiten met iDeal-beheerder Currence en de banken heeft daarin ‘zeer hoge prioriteit’, aldus voorzitter Ed Nijpels. ‘Webwinkeliers kunnen dan op basis van dat contract een schadevergoeding indienen bij storingen. De goede intentie is er wel bij de banken, maar concrete afspraken blijven voorlopig uit. Wij willen graag dat banken dit, net als wij, hoog op de agenda zetten. Op dit moment hebben webwinkeliers bij storingen geen poot om op te staan en moeten ze maar afwachten wanneer een storing is afgelopen. Geen woorden dus, maar daden.’ Nijpels voegt toe dat de communicatie van banken over storingen verbetering behoeft.
Storingen en schadeclaims
Door storingen bij het internetbankieren was betalen met iDeal de afgelopen tijd regelmatig onmogelijk. Vooral ING gaf vaak niet thuis, waarop de bank besloot schadeclaims van particulieren en bedrijven in behandeling te zullen nemen. ING kondigde ook maatregelen aan om de beschikbaarheid van iDeal in de toekomst beter te waarborgen. Zo wil de bank versneld een technische splitsing voor internetbankieren, mobiel bankieren en iDeal doorvoeren, waardoor diensten straks niet meer als dominostenen achter elkaar omvallen.
Malaifde webwinkels
Thuiswinkel.org vraagt in zijn position paper ook aandacht voor misbruik van iDeal. De belangenclub schrijft: ‘Malafide webwinkels maken misbruik van het vertrouwen van consumenten en beschadigen de markt voor eerlijke webwinkels. Banken verstrekken deze webwinkels iDeal en werken daarmee ongewild mee aan malafide praktijken. Dit is niet acceptabel. Thuiswinkel.org wil met individuele banken en Currence in gesprek over toelatingseisen voor het gebruik van iDeal’. Waarop Thuiswinkel.org precies wil inzetten is onbekend.
De belangenvereniging pleit, als in voorgaande jaren, verder onder meer voor de snelle komst van een mobiele iDeal-oplossing, voor de komst van een pan-Europese betaalmethode gebaseerd op bankstandaarden en voor afspraken over de implementatie van 3D Secure.
Alle aanbevelingen staan hieronder op een rij:
- Aan de gezamenlijke Nederlandse banken en Currence:
1) Dring de downtime -onbeschikbaarheid- van iDeal terug en leg prestatieafspraken vast
2) Communiceer in het geval van storingen pro-actief, zowel naar consumenten als naar webwinkels
3) Kies een snelle en gecoördineerde aanpak bij de introductie van iDeal-Mobiel
4) Verbeter de screening van webwinkels die iDeal willen aanbieden, om daarmee preventief fraude te weren en het consumentenvertrouwen te waarborgen
- Aan alle betrokkenen in de credit card-keten
5) Werk samen om het proces bij betwiste betalingen te stroomlijnen
- Aan de Nederlandse banken en de card-schemes:
6) Stem de implementatie van 3D Secure onderling af zodat een consistente gebruiksbeleving ontstaat en consumenten weten waar ze aan toe zijn
7) Bied eerlijke en transparante tarieven voor credit card-transacties met 3D Secure
- Aan de Nederlandse webwinkels
8) Bied consumenten een diverse mix van betaaldiensten voor een optimale service en om de afhankelijkheid van één methode te verkleinen
- Aan de Europese Banken en EBA
9) Voer een pan-Europese betaalmethode in waarmee consumenten door heel Europa kunnen betalen via hun bankrekening
- Aan Economische Zaken Landbouw en Innovatie, projectorganisatie eHerkenning en betrokken marktpartijen
10) Ga door met de ontwikkeling van eHerkenning en ontsluit het voor B2C - Aan de Payment Service Providers (PSPs)
11) Neem de naam van de webwinkel op in de omschrijving van de betaling
U kunt de position paper van Thuiswinkel.org over online betalen in Nederland downloaden via onderstaande link (pdf):
Al eerder vroeg ik ma af of er geen deur beleid nodig is...
http://www.twinklemagazine.nl/weblog/2008/01/iDeal_ideaal/index.xml
Ik heb daar ook last van gehad..vraag mij af hoe zij ons tegemoet gaan komen als zij dit uberhaupt gaan doen
Helaas hebben we hier allemaal last van. Ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.
In het position paper wordt ook gesproken over de zorgen die webwinkeliers hebben bij betwistingen van credit card transacties die niet door 3-D Secure worden ondervangen. Dat is af en toe uiteraard zuur voor een webwinkelier maar af en toe ook wel heel prettig voor consumenten die na een online aankoop bijvoorbeeld geen of beschadigde goederen ontvangen.