Twinkle | Digital Commerce

Helpt de online business ons uit de crisis?

2017-11-08
180101
  • 2:57

Europa is in crisis. Overal om je heen hoor je over ontslagrondes, bezuinigingen en faillissementen. Vergeleken met de vorige crisis is er echter één groot verschil, signaleert Maikel Lieste van Jungle Minds: de definitieve doorbraak van online zaken doen.

Kan de oorzaak van de crisis rond de eeuwwisseling nu juist onze redding worden?

Tekst: Maikel Lieste

Ruim tien jaar geleden zat Europa ook al in een economische crisis, toen veroorzaakt door de te hoog gewaardeerde internetorganisaties. Dit leidde tot te snel stijgende beurskoersen, grootschalige speculatie op de beurs en te grote durfkapitaal investeringen. Met als dieptepunt de beursgang van World Online. Het was een van de meest desastreuze beursgangen in de Nederlandse geschiedenis en de definitieve uiteenspatting van de internetzeepbel.

Toenemend aandeel e-retail
De laatste omzetcijfers over online retail in Europa laten nog steeds een duidelijk stijgende trend zien. In 2012 is de omzet ten opzichte van 2010 met meer dan 10 miljard dollar gestegen:



Forrester voorspelt dat deze groei ook de komende jaren zal doorzetten. Zo werden alleen al in 2010 in Nederland 6.600 nieuwe webshops geopend. Recent maakte Fevad (de e-commerce federatie van Frankrijk) bekend dat in 2011 de e-commerce verkopen in Frankrijk met 22 procent zijn gestegen ten opzichte van 2010. Dit zorgde voor een totaal van 37,7 miljard  euro aan online bestedingen. In de andere West-Europese landen zie je een vergelijkbare winstcijfers.

Stijging tabletgebruikers
De groei van het aantal tablet-bezitters zal naar verwachting voor een nog grote stijging zorgen van online verkopen. Uit recent onderzoek van Adobe ‘The Impact of Tablet Visitors on Retail Website’ onder 16 miljard online aankopen, blijkt dat bezoekers via tablets 20 procent meer spenderen dan bezoekers met een pc of laptop. Ze spenderen bovendien zelfs 50 procent meer dan smartphonegebuikers.



ABI research heeft een voorspelling gedaan over de toekomst van tablets per werelddeel. Niet verrassend zien zij een grote stijging van het aantal tablets in Europa, wel voornamelijk in de westerse wereld.

Internetgebruik in Europ
Het Europese onderzoeksinstituut Eurostat heeft recent een onderzoek gedaan naar het internetgebruik van Europeanen. Per land is onderzocht hoeveel procent van de bevolking nog nooit internet heeft gebruikt.



Als je dit onderzoek afzet tegen de recente rating van Europese landen door Standard & Poor’s (de Amerikaanse kredietbeoordelaar die jaarlijks overheden een rating geeft) lijkt hier een mooi verband zichtbaar. Uit dit onderzoek is gebleken dat de landen die de laagste S&P beoordeling hebben, ook de landen zijn met de hoogste percentages van inwoners die nog nooit internet hebben gebruikt.



Een voorbeeld hiervan is Griekenland. Het land heeft een Standard & Poor’s rating van CC (hoge kwetsbaarheid) en tevens het grootste aantal niet-internetgebruikers binnen Europa: 45 procent. Dit komt overeen met andere landen in grote problemen zoals Portugal, Italië en Spanje. Een hogere Standard & Poor’s rating zie je bij eurolanden waar meer dan 80 procent van de inwoners internet gebruikt hebben, zoals Nederland, Denemarken, Finland of Duitsland.

Een verband tussen de landen die meer ‘internet savvy’ zijn en de eurocrisis is natuurlijk niet hard te maken. Wel is het een interessante constatering dat de online branche, ondanks de crisis, sterk blijft groeien en dat juist de landen die minder online zijn harder geraakt worden. Wanneer je dit zo bekijkt, kun je concluderen dat online in deze crisis juist de redding kan zijn in plaats van de oorzaak, zoals in de vorige crisis. Nu maar hopen dat het Europarlement dit ook ziet en start met (meer) investeren in de digitalisering van Europa.

Maikel Lieskte is Manager Interim bij Junge Minds. Dit artikel verscheen eerder op de vernieuwde site van het bureau.